Nieuws Marketing
De Rode Winkel: keuze uit 6.500 jeans
Een bar voor een bakje koffie of glaasje fris, een naaiatelier om je net gekochte broek direct op maat te maken en - jawel - vloerverwarming in de paskamers. In De Rode Winkel aan de Lange Elisabethstraat in Utrecht, die momenteel wordt verbouwd, moet de klant zich (nog meer) thuis gaan voelen. Dat schrijft het AD.

Maar alles blijft natuurlijk draaien om de spijkerbroek. Pauline Broekman (29): ,,Jeans is ons specialisme. Daar weten we alles van.''
Pauline draait sinds begin dit jaar, samen met haar broers Daan (24) en Wouter (27), de scepter over de grootste en meest gespecialiseerde jeanswinkel van Nederland. En misschien wel van Europa. In de verbouwde en modernere De Rode Winkel kunnen de klanten kiezen uit 6.500 broeken. Nu zijn dat er 'slechts' 4.000. Pauline: ,,Je vindt bij ons van alle merken de beste broeken.''
Zesde generatiePauline en haar broers hebben op papier het roer overgenomen van hun vader, Tom Broekman. Maar natuurlijk kijkt hij nog mee. Pauline, Daan en Wouter zijn al de zesde generatie Broekman, die het bijna 180 jaar bestaande familiebedrijf - met 32 werknemers - de komende jaren moet leiden. Onder het familiebedrijf valt ook kledingzaak Thom Broekman. Dat is meer gericht op pakken en herenmode.
Voor alle drie de kinderen Broekman geldt dat ze besmet zijn met het jeansvirus. Pauline; ,,Als je daarmee eenmaal geïnfecteerd wordt, laat je dat niet meer los. Je groeit ermee op.''
Hun vader Tom zit al 58 jaar in de broeken. Toen hij begon, verkocht het bedrijf vooral bedrijfskleding. Later kwamen hier jeans van merken als Wrangler en Levi's bij - van oorsprong werkkleding uit Amerika. Vanaf 1998 stortte De Rode Winkel zich uitsluitend op de verkoop van jeans.
De Rode Winkel heeft zich als zelfstandige onderneming overeind weten te houden tussen de grote kledingketens. Na een moeilijke periode, waarin Broekman 14 van de 16 winkels moest sluiten, is het familiebedrijf in rustiger vaarwater gekomen. Nu is het tijd geworden om de zaak voor te bereiden op de moderne tijd. Hoe? Door zich te onderscheiden van de andere kledingzaken. Pauline: ,,We herwaarderen het vakmanschap.''
VerbouwingDe verbouwing aan de Lange Elisabethstraat in de Utrechtse binnenstad is in volle gang. De nieuwe entree komt in de monumentale poort, ooit de koetsingang van het Kasteel van Antwerpen.
Wie via deze weg binnenkomt, bereikt de met glas overkapte steeg. Van hier kunnen klanten de store bereiken, waar de 6.500 jeans liggen. De winkel ligt aan de linkerzijde. Rechts komt een speciale winkel voor dames, waar onder meer sieraden, schoenen en andere jeans gerelateerde artikelen en kleding te koop zijn.
Half maart moet de nieuwe entree en de jeansstore klaar zijn. De rest volgt nog voor Pasen.