Nieuws Marketing

De vlucht die influencing heeft genomen en hoe jij daar van kunt profiteren

Van de term influencer had een paar jaar geleden nog bijna niemand gehoord. Inmiddels lijkt het alsof half Nederland producten aanprijst op YouTube, Instagram of TikTok. De budgetten voor deze manier van reclame verdubbelen elk jaar.

Sanne Schelfaut (AD) 17 december 2021

Influencer influencermarketing social media 1

Het aantal influencers groeit momenteel razendsnel. Foto: Shutterstock

Sylvie Meis (1,4 miljoen volgers) die op Instagram fillers voor een rimpelvrij gezicht aanprijst. Of ‘gravinfluencer’ Eloise van Oranje (313.000 volgers) die nauw samenwerkt met ijsmerk Magnum. Een snel groeiende groep bekende Nederlanders verdient geld door op hun eigen socials reclame te maken voor merken, aldus AD.

Nog lang niet iedereen geregistreerd bij KvK door ontbreken van beroepscode

In 2016 telde het Handelsregister van de Kamer van Koophandel nog maar negen ‘officiële’ influencers en vloggers. Eind 2021 staan er bijna duizend landgenoten ingeschreven. Afgezet tegen de bijna 13 miljoen Nederlandse YouTube- en Instagramgebruikers is dat slechts een fractie, maar het aantal groeit razendsnel. Daarnaast is lang niet iedereen bij de KvK geregistreerd door het ontbreken van een beroepscode (SBI-code) voor deze groep.

Lees ook: Ondernemer/influencer Bas Smit start sportconcept The Padellers

Impact van influencer peilen door data

Koen Dulfer ziet de budgetten die merken uittrekken voor influencermarketing elk jaar minimaal verdubbelen. Met zijn bedrijf #spon Influencer Marketing is hij intermediair tussen bedrijf en influencer. ,,Als een bedrijf zijn nieuwe product wil aanprijzen op sociale media, zoeken wij daar een geschikte kandidaat bij. Vijf jaar geleden stonden dit soort betaalde samenwerkingen in de kinderschoenen, maar nu gaat er veel geld in om. Bedrijven kunnen via data precies zien wat de impact is als een influencer een filmpje of foto post met uitleg of verwijzing naar hun product. In de meeste gevallen gaat de verkoop flink omhoog.’’

Volgens Dulfer zijn er al bedrijven die bijna alleen nog maar inzetten op adverteren via influencers. ,,De doelgroep is jong, de meeste volgers zijn tussen de 8 en 20 jaar oud. Maar die groep wordt door aanwas van onderaf wel steeds groter. Want de jonkies van vijf jaar geleden worden uiteraard ouder, maar maken nog steeds volop gebruik van sociale media. Die gaan echt niet opeens elke avond op de bank lineair tv kijken. Dus de ‘afzetmarkt’ voor commerciële bedrijven wordt steeds interessanter.’’

Gravinfluencer Eloise van Oranje heeft 313.000 volgers op social media. Foto: ANP

Lees ook: Monica Geuze en ID&T nemen belang in drank-startup STËLZ

Hard werken om aantal volgers vast te houden en te laten groeien

Dat het lastig is om zelfs maar een beetje in de buurt te komen van überinfluencers Kim Kardashian (269 miljoen volgers), haar halfzus Kylie Jenner (288 miljoen volgers) of ‘onze’ Nikkie de Jager (15,2 miljoen volgers) mag duidelijk zijn. Maar volgens Dulfer is het nog steeds voor maar een beperkt clubje weggelegd om veel geld te verdienen met het beïnvloeden van consumenten via social media. ,,Ik denk dat in Nederland een groepje van 100 tot 150 mensen goed geld kan verdienen met dit werk. Vooral jongeren denken dat je binnen een paar weken tijd meer dan tienduizend volgers hebt. Dat kan voorkomen met een TikTok-filmpje dat viraal gaat, maar daarna is het snel weer voorbij. Om je volgers vast te houden en te laten groeien, moet je best hard werken.’’

Zijn vriendin Darcy Lazar kan erover meepraten. Ze begon jaren geleden met een beautykanaal op YouTube, maar richt zich sinds de geboorte van haar tweelingdochters (inmiddels 5 jaar) op haar jonge gezin. Het kanaal Darcy&Kids telt zo'n 100.000 volgers. Via haar filmpjes en foto's op YouTube, Insta en TikTok prijst ze onder meer de apparaten van Sodastream aan. ,,Het geheim van een goede influencer? Consistent zijn. Zorgen dat je minimaal een paar keer per week een filmpje post en elke dag actief bent op Instagram en TikTok. En het moet leuk zijn om naar te kijken. Bij mij draait het om het dagelijks leven van een jong gezin, ik laat zien hoe we bijvoorbeeld Sinterklaas vieren en zit me nu al te bedenken hoe we de meiden straks gaan bezighouden tijdens de vervroegde kerstvakantie. Daar maak ik vlogs van die ik met mijn volgers deel. Voor veel mensen is het herkenbaar.’’

Lees ook: Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

Veel vertrouwen onder volgers van influencers

Darcy kan goed leven van het geld dat ze ontvangt van merken als Sodastream. ,,Zeker de laatste twee jaar gaat het budget bij veel bedrijven omhoog voor dit soort reclame. De terughoudendheid is eraf, ondernemers zien dat er veel vertrouwen is onder volgers over wat een influencer doet. Vier jaar geleden had ik per post meer views, maar kreeg ik er minder voor betaald. Nu heb ik iets minder kijkers, maar kan ik er goed van leven.’’

Vooral in de decembermaand kan de influencer kiezen uit alle aanbiedingen die ze krijgt van merkproducenten. ,,Ik krijg ook van alles thuisbezorgd. Ik denk dat wij met voorsprong het meeste karton voor de deur hebben liggen als het oud papier wordt opgehaald.’’

Nikkie de Jager, op social media vooral bekend als Nikkie Tutorials, is één van Nederlands meest succesvolle influencers. Foto: ANP

Lees ook: Soufiane Touzani wil inspireren en lanceert kledingcollectie

Het belang van heldere afspraken met influencers

Kirsten Spoelstra werkt bij marketing- en pr-bureau Lewis ook vaak met influencers. ,,Voor ons zijn de betaalde samenwerkingen tussen bedrijven en influencers absoluut een groeiende markt. In deze branche vindt ook een professionaliseringsslag plaats, want een merk verbindt zich aan een persoon en andersom. Daarom is het van belang dat er heldere afspraken worden gemaakt over wat wel en niet wordt gedeeld op de sociale kanalen. Het zou nogal gek zijn als iemand de ene week een product om gewicht te verliezen aanprijst en de andere week reclame maakt voor ijsjes. Daarom werken we altijd met contracten om dat te voorkomen.’’

Reputatieschade kan namelijk altijd op de loer liggen, met alle gevolgen voor een merk of de influencer zelf, zoals een paar weken geleden het geval was rond de familie Meiland. Uitspraken van moeder Erica over moslims vielen verkeerd en hup, meerdere sponsors zegden de voor de Meilandjes lucratieve samenwerking op uit vrees dat hun merknaam zou worden besmet. Spoelstra: ,,Dat kan gebeuren, maar in bijna alle gevallen gaat het goed. Een influencer moet vooral geloofwaardig zijn en authenticiteit uitstralen. Dat is een gouden combinatie en dan ben je inmiddels veel waard voor bedrijven.’’

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws