Nieuws Marketing

Influencers moeten transparanter worden over reclame door nieuwe campagne

Influencers moeten transparanter worden over de reclame die ze maken via social media: dat is de boodschap van een nieuwe campagne van de Stichting Reclame Code (SRC). De influencermarkt is inmiddels een serieuze business geworden waarin miljoenen omgaan, maar toch zijn influencers niet altijd duidelijk over betaalde samenwerkingen met merken en andere vormen van reclame. Met #Ad probeert de SRC daar verandering in te brengen.

Redactie | Foto: ANP 27 augustus 2019

Anna Nooshin ANP

De campagne focust voornamelijk op adverteerders, influencers en de mediaconsument en spoort influencers aan open te zijn over het feit of ze betaald zijn voor het noemen van een merk in een vlog of post. Verschillende Nederlandse influencers steunen het initiatief, waaronder Rianne Meijer en Koen Kardashian, maar ook influencer marketingbureau IMA.

Aangescherpte codes

De Stichting Reclame Code bracht afgelopen mei al een geüpdatete versie uit van de in 2014 verschenen Reclamecode Social Media, waar door de populariteit van influencers nu Influencer Marketing aan toegevoegd is. In deze in mei aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merken als influencers weten hoe zij samen reclame kunnen maken op een transparante en betrouwbare manier.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant wanneer een merk een bepaald voordeel geboden heeft, zoals een gratis product of vergoeding. Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.

Vertrouwen in de sector versterken

Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code zegt over de campagne: ,,Wereldwijd groeit het gebruik van influencers als marketinginstrument en ook in Nederland zien wij deze trend de laatste jaren doorzetten. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het vertrouwen in het medium internet daalt. Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken.”

In de podcast van De Ondernemer was onlangs Leonie ter Veld te gast van de blog 'Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet'. Ook zij behoort tot een categorie influencers. Luister hier de podcast terug: