Podcast De Zo Genaamde Podcast
Het verhaal achter de naam Innocent: 'Het zegt alles, maar vergt ook uitleg'
Sinds jaar en dag kom je de sympathieke flesjes overal tegen. Met en zonder 'mutsje'. De sappen en smoothies van Innocent. Gezond, vrolijk en kleurrijk. Maar de naam zelf? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter merknamen.

Naam-expert Floris Hülsmann op bezoek bij Head of Brand Jiri Staats (links) in het in Amsterdam gevestigde Innocent-kantoor.
Jiri Staats, Head of Brand bij Innocent, vertelt Floris Hülsmann in deze derde aflevering van De Zo Genaamde Podcast (bijna) alles over de merknaam van de van origine Engelse sappen en smoothies. Om met de meest brandende vraag op de lippen van start te gaan: zo'n naam - 'Innocent' - is nogal een forse belofte. Want hoe onschuldig zijn de producten eigenlijk, doet het merk zijn naam eer aan?
,,De naam zegt alles, maar vergt ook uitleg'', antwoordt Staats. ,,Het is een belofte en ik geloof dat we de belofte waarmaken. Het is simpel: we maken drankjes en proberen goed te doen voor de omgeving. Qua duurzaamheid, maar ook door terug te geven aan goede doelen. En door niks geks in onze drankjes te stoppen.''
''Het is simpel: we maken drankjes en proberen goed te doen voor de omgeving. Qua duurzaamheid, maar ook door terug te geven aan goede doelen''
De eerste stappen van Innocent: veldonderzoek op een jazzfestival in Londen
Innocent heet in elk land waar het verkrijgbaar is Innocent. Wel wordt het product in elk land met een op de regio afgestemde campagne in de markt gezet in de taal van het land. Dat maakt het dat de sappen en smoothies ondanks de Engelstalige naam door veel Nederlanders ook als een Nederlands merk wordt gezien. Echter, dat is niet het geval. Het bedrijf is eind jaren negentig door drie studiovrienden in Londen opgericht. Waarom smoothies en niet een elektrisch bad (geen grap, dat was een eerder businessplan van de drie ondernemers)? Het idee ontstond na een avond iets te veel bier in een pub, een kater de volgende ochtend en een eenvoudig, lekker en gezond product voor na een avond alcoholisch doorzakken.
In deze podcast hoor je op welke bijzondere wijze de oprichters onderzochten of een smoothie op de markt brengen een slim idee was. Locatie van het onderzoek: een jazzfestival in de Britse hoofdstad. ,,De vraag aan de proevende bezoekers: 'moeten wij onze baan opzeggen om deze smoothies te gaan verkopen?''', aldus Staats die vertelt hoe de opmerkelijke proef uiteindelijk verliep. Verder hoor je wat een eerdere naam van Innocent was. Iets totaal anders, kunnen we alvast verklappen.
Lees ook: Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt
Van Berry Set Go tot Citrus Shield: achter elke naam een ander verhaal van Innocent
Het is lang niet bij iedereen bekend dat Coca-Cola voor het overgrote deel eigenaar van het sap- en smoothiebedrijf is. Wat dat betekent voor de bedrijfsvoering hoor je ook van Jiri Staats. Net als het verhaal achter de namen van de soorten sapjes en smoothies. Van Berry Set Go tot Citrus Shield. In ons land Engelstalige namen, maar dat is lang niet overal het geval, legt de Head of Brand uit. Plus: hoe zit het met het ontwikkelen en de productie van de verschillende drankjes en wat is de rol van Rotterdam in het succesverhaal? Tot slot hebben host en gast het uitgebreid over de goede doelen en wat Innocent moet doen en laten om B-Corp te zijn en te blijven.
Benieuwd naar het complete verhaal achter Innocent? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen. Volgende week het verhaal achter de merknaam Fonq.
Lees ook: Transloetje, Edison the Petit en Floatzac: elke productnaam Fatboy combineert lol met kwaliteit