Nieuws Marketing

Zo ontwerpt interieurstudio Barde + Van Voltt kantoor en winkel naar marketingmiddel

,,Bij binnenkomst moet je het gevoel hebben dat daar – in dat pand – iets gebeurt".
Ontwerper Bart van Seggelen en voormalig merkstrateeg Valérie Boerma willen creativiteit stimuleren en bedrijven met hun ontwerpen helpen groeien. Bekende klanten zijn onder andere Ace & Tate en Sneaker District. Worden kantoor – de thuisbasis van een bedrijf – en winkel als marketingmiddel onderschat?

Nils Adriaans 23 mei 2020

Sneaker District Amsterdam

Sneaker District Amsterdam.

De ‘energie-zuigende’ kantoortuin is helemaal uit, wat is nu trending in jullie vakgebied?

Valérie Boerma, medeoprichter van Barde + vanVoltt en voormalig merkstrateeg: ,,Het klinkt nu een beetje raar om te zeggen, omdat de meeste kantoren op het moment leeg zijn vanwege het coronavirus, maar in ons digitale always on tijdperk is rust extreem belangrijk. Dat is op te lossen door overal hoekjes en ruimtes te creëren waar je je af kunt sluiten en uit het zicht bent. Het geeft te veel afleiding als alles open is, zo blijkt, maar het is nog wel belangrijk om veel glas te gebruiken zodat je door de ruimte heen kunt blijven kijken.’

Bart van Seggelen, ontwerper, medeoprichter Barde + vanVoltt en voormalig medeoprichter van Ace & Tate: ,,We proberen in feite te 'vertalen' hoe mensen vandaag de dag bewegen binnen kantoor. Vroeger zat je de hele dag in je kamertje of achter je bureau in de kantoortuin. Nu ga je van je bureau naar een een-op-een gesprek naar een vergadering naar een afspraak – of moet je bellen of intensief sparren, of juist geconcentreerd iets uitwerken. We hebben tegenwoordig meerdere taken op een dag en voor al die taken moeten werkplekken zijn, zonder dat dat weer chaotisch wordt."

Boerma lacht: ,,Om een mooi woord te gebruiken, het gaat om balans; tussen open ruimtes en jezelf echt af kunnen sluiten, tussen flexwerken en je thuis voelen. Ruimtes moeten ook flexibel zijn. Niet alleen in de zin van in hoogte verstelbare bureaus en stoelen of verplaatsbare wanden. Uit onderzoek blijkt dat als werknemers zelf de controle hebben over het aanpassen van de werkomgeving ze zich er comfortabeler voelen. Denk aan verlichting, temperatuur, geluid, kleur tonen. Zelfs als de aanpassing in praktijk niet eens een verbetering is. En zorg bijvoorbeeld dat je meerdere kleinere meeting-rooms hebt. Twee grotere zijn al snel volgeboekt.

Overigens houden wij ons niet bezig met wat zogenaamd trending is, maar tasten we af wat het beste is voor nu. Natuurlijk kijken wij ook naar kwalitatieve interieurproducten, materialen en naar stijl, maar het moét functioneel gezien passen bij onze visie en bij de klant. We gebruiken niets omdat het hip is."

Foto: Sneaker District Antwerpen.

Sneaker District Antwerpen

Hoe kwamen jullie op het idee voor Barde + vanVoltt?

Boerma: ,,We hebben eigenlijk nooit 'bedacht' dat we dit zouden gaan doen, het is vanzelf ontstaan – waarbij verschillende interesses zoals voor interieurs, architectuur, creativiteit en strategie bij elkaar kwamen. Maar zo toevallig als het ontstond, zo logisch was het eigenlijk. In het kort: ik deed al een parttime opleiding aan de Meubelvakschool, toen ik nog bij MediaMonks werkte. Op een gegeven moment had Bart een klus in Californië van het Australische surfmerk Deus Ex Machina én vroeg Victor (Knaap van MediaMonks, red.) mij om hun nieuwe kantoor in LA en een appartement voor de Monks daar in te richten. Dat hebben we als team aangenomen – toen begon het avontuur.’

Wat jullie doen, gaat verder dan wat fraaie bankstellen en een pingpongtafel neerzetten. Wat is specifiek jullie toegevoegde waarde?

Boerma: ,,De creatieve industrie is onze primaire doelgroep; we kennen de wereld van de bureaus en de creatieve merken, we begrijpen de taal en hun cultuur. Dat is onze voornaamste USP."

Van Seggelen: ,,In bredere zin vertalen wij de identiteit en het merk van een onderneming naar een werk- en leefomgeving, naar iets tastbaars – gericht op de toekomst."

Boerma: ,,Ik denk dat wij ons ook onderscheiden van andere interieurontwerp studio’s door onze veelheid aan invalshoeken. Bart heeft een achtergrond in productontwikkeling, mode, was oprichter van Ace & Tate, heeft een voorliefde voor surfen, skaten, sneakers, hiphop, maar ook architectuur. En ik denk vanuit brand design, weet hoe je een verhaal moet vertellen, maar vind het nog leuker om dat tastbaar te maken, en heb een voorliefde voor interieur, design en architectuur. Wij zitten niet vast in een stramien, maar denken letterlijk heel ruim; er is héél veel mogelijk."

..Om een goed, zo breed mogelijk beeld van een klant te krijgen – om erachter te komen welke krachten er in een onderneming zitten – praten wij ook altijd met verschillende afdelingen in een bedrijf; met PR, met productontwikkeling, met HR natuurlijk."

Vormen jullie wat dat betreft een strategisch verlengstuk van de klant?

Boerma: ,,Het klopt dat wij opereren vanuit de strategie van een merk, maar als je dat zo zegt, klinkt het alsof de nadruk op het merk ligt, op de buitenkant. Wij kijken echt holistisch naar een bedrijf, naar de gelaagdheid ervan; naar yin en yang, naar dynamiek en rust, naar de externe, maar vooral ook interne doelgroep (de mensen die er werken). Dat klinkt allemaal wollig misschien, maar een merk maakt onderdeel uit van het bedrijf. Onze aanpak gaat in ieder geval verder dan dat. Laat ik het zo zeggen: wij willen stappen zetten met het bedrijf, en daarmee met het merk."

Van Seggelen: ,,Neem Ace & Tate, waarvoor wij de inrichting van het hoofdkantoor hebben gedaan. Dat werd gezien als een bedrijf dat mooie brillen verkoopt voor een goede prijs, maar er was niet goed genoeg bekend hoeveel expertise er ín het bedrijf zat. Om deze expertise intern te delen hebben we in het nieuwe kantoor een speciale trainingsruimte ingericht in een winkelomgeving, waar ook gelijk de nieuwe brillencollectie kon worden gepresenteerd. Zo kreeg het 'merk' Ace & Tate meer lagen.

Om een goed, zo breed mogelijk beeld van een klant te krijgen – om erachter te komen welke krachten er in een onderneming zitten – praten wij ook altijd met verschillende afdelingen in een bedrijf; met PR, met productontwikkeling, met HR natuurlijk."

Boerma: ,,Kantoren, werkruimtes, winkels worden in onze ogen ook steeds meer multidisciplinair. Ace & Tate heeft bijvoorbeeld ook een lunchroom die meer lijkt op een café of bar. En in de toekomst zullen kantoorgebouwen volledig afgestemd worden op een community, gemixt met huisartsenpraktijken, sportscholen, crèches, appartementen en horecagelegenheden."

Foto: Ace & Tate.

Ace Tate design interieur

Zouden jullie niet eerder aan tafel met de klant moeten zitten, nog voor ze hun merkstrategie vastleggen?

Van Seggelen: ,,Ja graag, maar ik zou vooral ook sneller aan tafel willen zitten met andere disciplines zoals HR – wat ik net al zei. Ik wil weten wat er lééft."

Boerma: ,,Wij bemoeien ons niet met de positionering als je dat bedoelt. Wij kunnen in het geval van een nieuwe positionering en een verbouwing of verhuizing wel een enorme boost geven aan de groei van een merk. We werken bijvoorbeeld graag samen met Bert Hagendoorn die merken en bedrijven helpt bij een groeistrategie en het aanscherpen van hun positionering. Die combinatie is ideaal: eerst een nieuwe positionering en dan wij."

Wordt het kantoorinterieur onderschat als groeipijler van een bedrijf, vinden jullie?

Van Seggelen: ,,Ja, dat denk ik wel. Het is absoluut een middel om talent aan te trekken, maar ook om klanten te inspireren – zoals je winkels inricht om consumenten te verleiden. Dat is het spel.

De faciliteiten moeten kwalitatief gewoon goed zijn. Goedkope stoelen of wankele tafels zijn doodzondes."

Boerma: ,,Met het interieur, daar waar je werknemers de meeste tijd van de week doorbrengen, “voed” je je bedrijf, stimuleer je creativiteit (in deze industrie verkoop je dat ook!), maar zorg je als het goed is ook voor rust. Je interieur zegt heel veel over de bedrijfscultuur."

,,Klanten beseffen vaak niet dat de aanleg van goede elektra, internet en een lichtplan in een gebouw, plus zorgen voor gezonde akoestiek, zomaar de helft van het budget kan zijn."

Veel ontwerpvisies ontspruiten aan ‘idealistische’ visioenen, noem ik het maar even, die niet altijd waarmaken wat ze beloven. Hoe zit dat bij de visie van Barde + vanVoltt?

Boerma: ,,Wat vaak het probleem is, is dat in het oorspronkelijke ontwerp – waar alle wensen en onze adviezen in verwerkt zijn – nog flink gesneden wordt. Dat is niet uniek voor onze branche, maar het is soms wel frustrerend. Ons ideaal is een combinatie tussen functioneel én adembenemend én duurzaam."

Van Seggelen: ,,Klanten beseffen vaak niet dat de aanleg van goede elektra, internet en een lichtplan in een gebouw, plus zorgen voor gezonde akoestiek, zomaar de helft van het budget kan zijn."

Boerma: ,,Het is ook wel Nederlands om, ondanks onze liefde voor design, flink op de kosten te letten. Maar we hebben ook zeker klanten die niet met hun ogen knipperen als wij kwaliteitsstoelen voorstellen. Of neem Apple, dat 5 miljard dollar uitgaf aan het nieuwe hoofdkantoor in Cupertino, Californië."

Van Seggelen: ,,Wij zullen als studio altijd inzetten op kwaliteit – het gaat me daarom wel eens aan het hart als er zuinig wordt gedaan. Aan de andere kant: met die Nederlandse instelling krijgen ook wij dingen voor elkaar die anderen niet lukken. Wij werken bijvoorbeeld voor andere tarieven dan wat ze in Amerika vragen en halen met onze Nederlandse mentaliteit het maximale uit een budget, waardoor het voor klanten daar weer loont om ons zelfs voor een aantal maanden in te vliegen."

Foto (3D): Boutique Hotel Rotterdam.

Boutique Hotel Rotterdam in 3 D

Als jullie soms moeten schipperen met klanten, wat is dan te allen tijde de rode draad in jullie werk?

Boerma: ,,De combinatie tussen Barts design-denken en mijn klant- of merkdenken; wij inspireren niet alleen, wij adviseren ook heel concreet richting de toekomst. Dat maakt het compleet in mijn ogen; wij bieden een totaalverhaal."

Van Seggelen: ,,Als ik een ruimte binnenstap, heb ik meestal meteen een idee. Van daaruit bouwen wij een ontwerp op. Het begint altijd met een groot gebaar, of contrast. Bij binnenkomst moet je het gevoel hebben dat daar – in dat gebouw – iets gebeurt.

Ik heb ook altijd de ambitie om iets totaal anders te maken, dan wat er al is of wat voor de hand ligt; dat een klant zegt: “Oh wow, dit kun je er dus mee”. Ja, wij willen met onze ontwerpen absoluut indruk maken."

Moet een interieur soms niet ook een beetje schuren? Creativiteit en vernieuwing vloeien vaak voort uit irritatie, ongemak of een gebrek aan iets.

Boerma: ,,Het belangrijkste is dat klanten beseffen dat een interieur nooit af is. Bij oplevering is het op dat moment optimaal, maar de wereld verandert. In dat opzicht zal een interieur altijd een beetje schuren en vandaar uit weer kunnen worden verbeterd."

Van Seggelen: ,,Wij spelen wel met contrast, tussen glas en beton en zachtere producten bijvoorbeeld. En wij kiezen soms ook voor statements die niet per se functioneel zijn, als je dat bedoelt. Dat heeft weer te maken met de drang om, naast sereniteit brengen, ook iets onverwachts, verrassends te doen."

Verrassen jullie jezelf wel eens?

Boerma: ,,Als je me vijf jaar geleden had verteld dat we nu tegelijkertijd met meerdere projecten in binnen- en buitenland – een sneaker store, volledig grachtenpand, enkele kantoren in Amsterdam, een hotel in Rotterdam, eigen projecten in Portugal én een guest house in Mexico – bezig zouden zijn, had ik je héél raar aangekeken. Dat is toch wel de grootste verrassing."

Van Seggelen: ,,Het is te gek dat onze dromen werkelijkheid worden, door ze maar uit te spreken."

Boerma: ,,Onze attitude is dat we het gewoon doen. We praten er ook niet teveel over. Een bouwproject van 5000 vierkante meter begeleiden? Ja hoor, prima. We learn by doing. Overigens doen we de bouwbegeleiding niet meer zelf, dan kunnen we ons concentreren op het (bewaken van het) ontwerp en de klant."

Van Seggelen: ,,Dat is trouwens nog een rode draad: het liefst doen we ook steeds iets nieuws. Het moet wel spannend blijven ;)"

Boerma lacht: ,,Ja, en liefst ook steeds in een ander, nieuw land."

Foto: Storm Post.

Storm Post interieur

Jullie hebben het over rust, yin en yang, flexibiliteit, multidisciplinariteit – hoe zit het met duurzaamheid?

Boerma: ,,Wij nemen in een ontwerp ook complete plantenplannen, vertical gardens, binnentuinen, buitenruimtes, luchtzuivering en natuurlijk licht mee. Daarnaast denken bedrijven gelukkig ook steeds meer na over duurzame producten en bouwmaterialen – het komt altijd ter sprake, maar er valt nog veel terrein te winnen. Om een voorbeeld te geven: het gebruik van cross-laminated timber voor de structuur van een kantoor is prachtig, maar kostbaar en daarmee vaak een investering voor de langere termijn; dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. Maar we zijn erg vóór en elk stapje naar een betere wereld is er één."

Jullie ontwerpen in toenemende mate ook interieurs voor het retailkanaal, wat zijn de trends op dat vlak?

Van Seggelen: ,,De trend is dat de winkelervaring on- en offline een geheel vormen. Dat klinkt logisch, maar kijk maar eens om je heen: welke merken gedragen zich consistent via alle kanalen? Daar komt bij dat winkels steeds meer een galerie of flagship store worden, waarbij het meer over marketing dan sales gaat – verkoop vindt in toenemende mate online plaats. Wij hebben voor Sneaker District in Amsterdam bijvoorbeeld in samenwerking met de TU Delft een display met een draaimechanisme gemaakt waarbij elke schoen op ooghoogte te zien is. Dat moet wel kloppen met de online beleving van het merk.

Ik vind retail te gek. Het is high-end ontwerp. Kantoren zijn vaak hele grote ruimtes, in een winkel moet alles mooi op de vierkante centimeter zijn."

,,Klanten beseffen vaak niet dat de aanleg van goede elektra, internet en een lichtplan in een gebouw, plus zorgen voor gezonde akoestiek, zomaar de helft van het budget kan zijn."

Bart valerie designstudio voltt

Tot slot, hoe kijken jullie met corona in het achterhoofd naar de toekomst van het kantoorleven?

Boerma: ,,Waar ik vooral aan denk is dat een werkplek volgens de ergonomische norm – de NEN 1824:2010 – minimaal 4m² moet zijn. Wij gaan het liefst uit van het dubbele aantal vierkante meters. Maar nu remote werken binnen no time veel gewoner is geworden, omdat Zoomen best goed werkt, en werknemers meer vanuit huis gaan werken, lost dat probleem zich misschien vanzelf wel op. In dat opzicht hebben we de tijd hopelijk mee.

,,Klanten beseffen vaak niet dat de aanleg van goede elektra, internet en een lichtplan in een gebouw, plus zorgen voor gezonde akoestiek, zomaar de helft van het budget kan zijn."Dus richt je thuiswerkplek zoveel mogelijk in alsof je op kantoor zit; zorg voor goede spullen (iedere dag met nekpijn is er een teveel) en gebruik, als je je niet goed kunt afsluiten, een akoestisch paneel en koptelefoon – doe dat, het helpt echt. Werk tenslotte in blokken van max 3 uur en laat jezelf af en toe even uit. Frisse lucht (een upside van deze tijd) en bewegen doet wonderen! Geniet ook van de voordelen en de vrijheid van deze tijd. Sterker nog, hopelijk wordt dat het nieuwe normaal."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.