Nieuws Marketing

Invitado regelt het feest van a tot z

Van de uitnodiging tot de bezoekersaantallen achteraf; Invitado regelt álles rond de communicatie en toegang bij evenementen, schrijft het AD.

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 24 januari 2017

Invitado

Vanuit hun kantoor aan de Hoogstraat kunnen ze nagenoeg alle locaties waar grote Rotterdamse evenementen worden georganiseerd perfect zien. Alleen zouden oprichters Lodewijk Bovy (33) en Michiel Droog (32) van Invitado wat vaker de registratie bij deze evenementen voor hun rekening willen nemen. ,,We werken de laatste tijd wel steeds vaker in Rotterdam, bijvoorbeeld het Rotterdamse Nieuwjaarsconcert of de Aardig Onderweg Awards van de RET. Toch speelt het merendeel van ons werk zich toevallig buiten de stad af en dat willen we in de toekomst graag anders zien."

Start

De carrière van het tweetal begint bijna twintig jaar geleden in het ouderlijk huis van Droog in Vlaardingen. ,,De makelaar die de woning van mijn ouders ging verkopen, had een website nodig. Die hebben wij voor hem gemaakt en zo is het balletje gaan rollen." Ondanks deze vroege start was het niet meteen het idee om samen een bedrijf te beginnen. Dat idee ontstond noodgedwongen. ,,We studeerden samen en kregen de opdracht van een groot Nederlands bedrijf om een website voor hun personeelsfeest te maken. Veel werk, maar het lukte. Alleen toen we onze rekening stuurden, kregen we niet betaald omdat we geen officieel bedrijf waren. Toen moesten we wel."

Marketing en vrolijkheid

Steeds vaker kreeg het tweetal de vraag om ook de registratie bij het evenement voor hun rekening te nemen. ,,Dat botste te veel met het bouwen van websites, dus richtten we Invitado op." Enige probleem: hoe zet je een bedrijf dat evenementregistratie verzorgt, op een herkenbare en leuke manier in de markt? Het antwoord kwam op vakantie in Mexico. ,,Daar kwamen we Ernesto tegen, eigenaar van een hotel. Zijn marketing en vrolijkheid waren zo inspirerend, dat we hem hebben geadopteerd. Sindsdien is hij ons uithangbord in alle communicatie en kozen we ook een Spaanse naam die 'jij bent uitgenodigd' betekent."

In de ruim tien jaar die sinds de reis naar Mexico zijn verstreken, was Invitado gastheer van honderden evenementen. ,,Wij nemen alle zorgen wat betreft de communicatie, registratie en toegang van de organisatie over", legt Droog uit. ,,Dat gaat van e-mails met de uitnodiging tot de registratie op het evenement zelf. Wij versturen uitnodigingen en e-tickets en zorgen dat de toegang goed verloopt. Maar we maken ook de eventapp en badges. "

Markthal

Voor een buitenstaander klinkt dit niet als een unieke service. ,,Dat klopt, meer partijen doen dit. Alleen er is één verschil: zij verzorgen allemaal één of een paar onderdelen van de keten en wij doen het allemaal. Doordat wij een eigen programma ontwikkelden, kunnen wij verschillende systemen koppelen." Droog geeft een voorbeeld: ,,Wij deden de registratie bij de opening van de Markthal. Doordat we ook de systemen van de parkeergarage konden koppelen, was er geen apart parkeerticket nodig. Met het opgeven van het kenteken van de auto bij de registratie, konden de gasten naar binnen en wisten wij wie binnen waren. Bij award shows kunnen wij in ons systeem meteen zien of de genomineerden al binnen zijn, ook heel handig."

De komende tijd focust het tweetal op een nieuw registratiesysteem. ,,We blijven hetzelfde doen, alleen willen we evenementen tot een miljoen bezoekers kunnen registreren. Dat moet toch genoeg zijn."