Nieuws Marketing

Jonge ondernemers scoren met virtual reality

Ingmar Vroege en Gertjan Leemans bestelden een 3D-bril in Amerika. Anderhalf jaar later hebben ze vijftien man in dienst en staan ze op een beurs in Monaco, schrijft het AD.

Sylvia van de Ven | Foto: John Schouten 3 juni 2016

Vanaf de basisschool zijn ze vrienden, Ingmar Vroege en Gertjan Leemans. Met altijd één droom: een eigen bedrijf beginnen. "Met een stel slimme jongens leuke dingen maken die meer opleveren dan ze kosten", zegt Vroege (25). "Dat is onze filosofie."Bricks & Goggles Het moet gezegd: het werkt. De jongens, geboren en getogen in Almkerk en Nieuwendijk, hebben inmiddels drie bedrijven en vijftien man in dienst. Ze ontwikkelden een app voor het Amphia ziekenhuis die de ‘ouderwetse’ pieper vervangt en bouwden een handig programmaatje voor zorgverzekeraars. In september staan ze met hun nieuwste product op de botenshow van Monaco. Bricks & Goggles (stenen & brillen), heet de jonge onderneming. Het bedrijf zet bouwtekeningen om in virtual reality. "Zo loop je al door je nieuwe boot nog voordat hij is gebouwd", zegt Vroege.VerkoopinstrumentAnderhalf jaar geleden was het hele bedrijf nog maar een idee. "We bestelden een 3D-bril in Amerika. We hebben allebei een achtergrond in de bouw en hadden het idee bouwtekeningen van huizen om te zetten in virtual reality." Makelaars bleken alleen niet de juiste doelgroep. Met het aantrekken van de huizenmarkt worden woningen toch wel verkocht. Vroege en Leemans moesten het zoeken in grotere projecten of in de meer luxere producten. Grote jachten bijvoorbeeld, kantoorpanden, maar ook scholen en ziekenhuizen. "Dan is virtual reality wel een echt verkoopinstrument." MonacoVorig jaar september kregen de jongens een buitenkansje. Vroege: "Mijn vader zit in de boten en zei: ‘Als jullie mijn boot omzetten in virtual reality, mogen jullie mee naar de beurs in Monaco." Pa Vroege stal de show in het zuiden. "Iedereen stond in zijn stand met die bril op." Het leverde Bricks & Goggles een grote klant op. "Een jachtenbouwer uit Monaco wilde ons product voor zijn eigen schepen maar gaat onze techniek ook verkopen aan andere jachtenbouwers." In september staat Bricks & Goggles weer op de beurs, maar dan in de stand van de Monegasken. In het kantoor waar de programmeurs aan het werk zijn, laat Vroege zien hoe het werkt. De boot bestaat alleen nog maar op papier, maar wie de 3D bril opzet, zit meteen op zee. "Klanten hoeven niet langer keuzes te maken op basis van plaatjes in een brochure. Ze zien nu direct wat er gebeurt als je bepaalde beslissingen neemt. Hoe ziet de kamer er uit met een bepaald soort hout? Hoe wordt het als we daar een muurtje zetten? Hoe hoog zijn de plafonds?"Uitbreiding Zelfs de zeegeluiden ontbreken niet. Twee, drie grote opdrachten hoopt Vroege binnen te halen in Monaco. "Dan hebben we weer voor maanden werk." Plannen voor uitbreiding zijn er ook. "We kunnen hier ruimte bijhuren. We denken te kunnen groeien naar zo’n twintig, dertig man personeel."OndernemersfamilieEen opleiding management hebben de jonge ondernemers nooit gevolgd. En dat is ook niet nodig, denkt Vroege. "We komen allebei uit een ondernemersfamilie. Het gaat ons soepeltjes af." En wat misschien helpt: "Vanaf ons 15de jaar zijn we ook allebei basketbalcoach. We weten dus wel hoe je met een groep mensen moet omgaan."Lees ookEvent: Seminar Virtual Reality