Nieuws Marketing
Kermisexploitanten niet blij met regeling Park Hilaria
Dit jaar kunnen bezoekers van de Eindhovense kermis in de voorverkoop polsbandjes kopen waarmee ze ’s middags onbeperkt in attracties kunnen. Niet elke exploitant is enthousiast.

Voor twee tientjes de hele middag onbeperkt in de achtbaan, het spookhuis of de botsauto’s, tot je er groen en geel van ziet. Wie wil dat nou niet? Het kan dit jaar op Park Hilaria, de Eindhovense kermis die van 5 tot en met 14 augustus duurt. Organisator Eindhoven365 introduceert een zogenoemd POP-bandje (‘pay one price’). Dit bandje geeft recht op een onbeperkt aantal ritten in alle attracties, tussen 14.00 en 18.00 uur. OpkrikkenDe bandjes gaan op 1 juli de online verkoop in via parkhilaria.nl en zijn bedoeld om de bezoekersaantallen in de middag op te krikken: tot op heden komt het kermisbezoek telkens pas ’s avonds op gang. Maar het moet ook weer niet té druk worden - daarom worden er maar duizend bandjes voor elke middag verkocht. Kermisexploitanten zijn verplicht om aan het systeem mee te doen, meldt de organisator. Anders gaat het huren van een standplaats niet door. De exploitanten verdelen negentig procent van de omzet aan bandjes, de rest is voor Eindhoven365. Niet gelukkigBert Stroucken, die met twee attracties op Park Hilaria staat (Jump Circus en Dumbo Circus), is ‘niet gelukkig’ met de regeling. Volgens de exploitant levert het hem wellicht de hele middag bomvolle attracties op, maar daarmee ook meer werk waarvoor meer personeel ingezet moet worden. Bovendien voelt hij zich beperkt in zijn vrij ondernemerschap, waarbij hij zelf de ritprijzen bepaalt. „Wij moeten de kinderen allemaal afzonderlijk met een riempje vastmaken in onze trampolineattractie. Dat is veel werk. Voor de attracties met weinig capaciteit is dit geen winstgevende regeling. Als ik het van tevoren geweten had, was ik dit jaar niet naar Eindhoven gekomen.”