Nieuws Marketing
Kind kwijt? Welnee, daar is een app voor
Een slim horloge van Nederlandse makelij maakt het makkelijk kinderen te vinden op het strand of op andere drukke plekken. Vodafone begint vandaag een pilot in Domburg. Dat schrijft het AD.

Het kinderhorloge is bedacht door de Amsterdamse ondernemer Erik Recter. Enkele jaren terug verloor hij zijn zevenjarige nichtje Nikki tijdens het skiën uit het oog. ,,Ik schrok enorm, ook al was het een klein skigebied."
Ze was binnen enkele uren terecht, maar het voorval zette Recter aan het denken. Is er met alle moderne technologie niet een apparaatje dat voorkomt dat jonge kinderen zoekraken? ,,Nee dus. Er is wel wat verkrijgbaar bij allerlei Alibaba-achtige webshops in Azië, maar dat is van slechte kwaliteit."
StartupRecter - die eerder Op zoek naar Evita en andere tv-programma's regisseerde - besloot zelf aan de slag te gaan en begon zijn startup Watcher Enterprises. Het doel? Een horloge dat overal ter wereld werkt, onder water een half uur aan blijft, en bovendien eenvoudig is te bedienen.
De kras- en schokbestendige KiGO kost 189 euro en komt met een abonnement van 6 euro per maand. De doelgroep: kinderen tussen 5 en 10 jaar. ,,Ouder heeft geen zin: vanaf 8 jaar krijgen veel kinderen hun eerste mobieltje."
IntuïtiefDe KiGO werkt inderdaad zeer intuïtief. Als ouders willen weten waar hun kind is, openen ze de app. Recter doet het voor. ,,Kijk, binnen seconden volgt een locatiemelding, die buiten op een meter nauwkeurig is." Ouders krijgen ook direct een melding als het horloge wordt afgedaan.
De belangstelling voor de KiGO is gigantisch: er liggen aanvragen uit Israël, Rusland, Brazilië en Turkije. De wachttijd is tot zes weken opgelopen. ,,We hopen de productie snel op te voeren." Recter heeft inmiddels twintig werknemers, en hij werkt ook aan een slim ouderenalarm.
DomburgVandaag begint een proef op de stranden van de Zeeuwse badplaats Domburg. Dankzij Vodafone krijgen dagelijks honderd kinderen het horloge gratis om.