Nieuws Marketing
Koffiesalon Capisce uit Sluis scoort landelijk
Koffiesalon Capisce uit Sluis heeft een missie. Dat mensen weten hoe een goede koffie smaakt. Dat resulteerde in de zesde plaats in de landelijke 'Koffie Top 100' van horecavakblad Misset, meldt de PZC.

Isabelle Claerhoudt van koffiesalon Capisce raakt er niet over uitgepraat. Er is dan ook zóveel wat mensen nog niet weten. Bijvoorbeeld dat er in een lungo meer cafeïne zit dan in een espresso, dat koffiebonen gevoelig zijn voor licht, lucht en vochtigheid en dat het ook niet alleen maar om een goede koffieboon gaat.
Lievelingskoffie"Het is een samenspel. Van kennis, je apparaten schoonhouden en natuurlijk het maken van goede koffie." Daar komt veel bij kijken en in de eerste plaats is dat het koffiemerk. De eerste keer dat Isabelle koffie van Buscaglione proefde wist ze: dit is het.
Capisce heeft alleen maar koffie van Buscaglione, een merk dat al bestaat sinds 1899 en het exclusief huismerk van het Vaticaan in Rome was. Na verloop van tijd ging het merk de commerciële markt op, maar de branderij zit nog steeds in Rome en Buscaglione is nog altijd exclusief. Niet iedereen verkoopt het.
"In april 2014 zijn we hier geopend. Ik wilde van begin af aan deze koffie. Je moet dan eerst goed kunnen onderbouwen waaróm je dat wilt", vertelt Isabelle. Ook geeft het koffiemerk zelf trainingen, die Isabelle en haar team hebben gevolgd.
WiskundeHet is dan ook een kunst op zich, laat Isabelle zien. Ze gebruikt een handgemaakte koffiemachine van Kees van der Westen, die op de 'ouderwetse' manier werkt. "Door middel van bardruk, op die manier bouw je smaak op." Er zijn twee soorten bonen die voor verschillende koffie's worden gebruikt. Het malen, de temperaturen, alles let nauw. Het is bijna wiskunde. Op de menukaart staat uitleg bij iedere koffie en Isabelle geeft graag en enthousiast advies.
Aan koffie drinken bij Capisce kleeft slechts één 'gevaar': "Dan weet je pas hoe vaak je al slechte koffie hebt gedronken."