Nieuws Marketing
Dutch Grand Prix Zandvoort met Max Verstappen: alles over het grootste en meest besproken event van Nederland
In Zandvoort draaide het dagenlang om maar één ding: de Grand Prix, de Grote Prijs van Zandvoort, de Formule 1-race die sinds 1985 terugkeerde. Met Max Verstappen natuurlijk als De Grote Winnaar en dus middelpunt, maar ook met veel ophef, discussie. Op deze verzamelpagina artikelen, blogs en podcasts van De Ondernemer over alles wat 'Zandvoort' nu is.
Deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.
Laatste update: 6 september 2021 12:05

Max Verstappen tijdens zijn eerste rondjes op het toen nieuwe asfalt van Circuit Park Zandvoort. Foto's: Red Bull, ANP.
Nico Dijkshoorn over iedereen rondom de 'race op een circuit als een driewielerbaan in een vakantiepark'
'Als drie dagen racen op het kindercircuit van Zandvoort één ding heeft bewezen, dan is het dat activiteiten waar meer dan veertig mensen op af komen onherroepelijk het allerslechtste los maken bij ondernemers'. Hoe Nico Dijkshoorn terugkijkt op drie dagen Grand Prix. Mét de auto-als-hoed en de auto-van-frikandellen.
'Je loopt met een auto op je hoofd. Als mensen aan je vragen wat je op je hoofd hebt kan je niet zeggen: een Max Weather-Protector met ingebouwd weerstation. Je kan alleen maar antwoorden: een auto'.
GP Zandvoort-directeuren: ‘Wij schrijven hier een jongensboek. Misschien alleen maar mooier met wat tegenwind'
De organisatie krijgt geen euro overheidssteun, maar roept toch veel weerstand op in het land, zo merkt ook de directie. Over de camping: ,,Om het circuit liggen nog vier andere campings. Als we onze camping hadden geschrapt, hadden die mensen een tent geboekt bij de buren. Wat is het verschil?" Imre van Leeuwen (directeur SportVibes), Norbert Chevalier (directeur TIG Sports) en Robert van Overdijk (directeur Circuit Zandvoort) vertellen.
Geheim asfalt-recept Circuit Zandvoort komt van dit bouwbedrijf uit Zwolle
Als bij de Grand Prix op Zandvoort de finishvlag valt zal de champagne vloeien bij VolkerWessels in Rijssen en Zwolle. Wie er ook wint. Door het aanbrengen van twee kombochten en bijzonder asfalt naar geheim recept door het bouwbedrijf is Zandvoort een van de meest uitdagende circuits geworden op de Formule 1-kalender. Het recept? Net zo geheim als dat van Coca Cola.
... maar de braderie in Zandvoort gaat dus níet door. 'Eisen van de gemeente niet uit te voeren', meldt organisatie.
Onbegrip en boosheid op social media, nu duidelijk wordt dat en vooral waarom organisatieburo Star Promotions de jaarlijkse braderie in Zandvoort heeft moeten cancellen. 'De eisen die de gemeente aan ons stellen zijn in de praktijk niet uitvoerbaar'. KHN-directeur Dirk Beljaarts: ,,Schoolvoorbeeld van meten met twee maten".
Tachtig piek voor een Max Verstappen-polo: de psychologie achter F1-merchandise
Merchandise en de psychologie er achter. Max Verstappen, Red Bull, de Formule 1 en de flinke bedragen die fans neertellen - straks ook in Zandvoort - voor onder meer shirts, caps en ook entreekaarten. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels weet het te duiden, lees via deze link zijn blog.
Ondernemers Zandvoort maken zich op voor weekendje Formule 1: enthousiasme maar ook zorgen
,,De core business ligt op het circuit, daar is volop vermaak, terwijl in het dorp het hele programma is afgelast. Ik hou de ondernemers altijd voor: kijk naar de lange termijn. In 2026 moeten we hier nog steeds de Grand Prix hebben." Peter Tromp, voorzitter van de Ondernemersvereniging Zandvoort, zegt dat ondernemers niet erg optimistisch zijn over het komende weekend, vertelt hij in dit interview.
'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'
Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: deze aflevering van Aandachtstrekkers.
Deze ondernemer weet als geen ander hoe de Formule 1 naar Zandvoort komt
Formule 1-teams zijn klant bij Ron Reinders, evenals ‘racefamilies’ zoals Schumacher, Rosberg en Verstappen. Met zijn bedrijf Racetrailer.com werd hij Europees marktleider, maar voor verdere groei moest hij zelf een spannende wedstrijd aangaan: hoe sluit ik als ondernemer de beste deal bij de gedeeltelijke verkoop van mijn eigen onderneming? Lees mee.
Evenementenbranche woedend over camping bij F1-circuit: 'Meten met twee maten'
Bezoekers van het Formule 1-weekend in Zandvoort kunnen begin volgende maand heel dicht in de buurt van het circuit meerdaags kamperen. De evenementenbranche is hier woest over, omdat meerdaagse festivals met slaapgelegenheid verboden zijn. ,,Er wordt wellicht meer naar sommige krachten, zoals een prins, geluisterd."
... maar wacht even, een F1-camping bij Circuit Zandvoort mag dus wél?
Er is een streep door meerdaagse evenementen, ook vanwege de overnachtingen. Tal van festivals zijn van de kalender. En wat blijkt: bij de Formule 1 op het circuit van Zandvoort is zowaar een camping toegestaan. Social media ontplofte. De evenementen- en entertainmentbranche liet zich horen.
Hoe Bernhard van Oranje de Formule 1 naar Nederland haalde
Bernhard van Oranje sloot twee zakelijke deals die hem tot de meest besproken ondernemers van Nederland maakte: samen met zakenpartner Menno de Jong kocht hij het circuit van Zandvoort en haalde vervolgens de Formule 1 terug naar Nederland. Een gesprek met deze rasondernemer over de bedrijven die hij opstartte en de drang om zijn passie te volgen. Dat leidt nu tot de Dutch Grand Prix. ,,Een droom? Absoluut!”
Dit team waakt over het merk Max Verstappen
Zijn sensationele opmars in de wereld van de Formule 1 realiseert Max Verstappen natuurlijk niet alleen. Wie zijn de elf belangrijkste personen in het 'zakenteam' achter Max? Leuk om terug te lezen, hoe dat in 2017 allemaal ging.
LEES MEER OVER DE GRAND PRIX ZANDVOORT VIA OOK DEZE LINK.