Kennis Marketing
Meer omzet uit bestaande klanten halen
Je wilt meer omzet uit bestaande klanten halen: met 5 van onze handige tips krijg je dat voor elkaar. Je krijgt meer klanten én meer omzet, juist door jouw bestaande klanten aan te spreken. Wist je dat het 7x moeilijker is om een nieuwe klant te vinden dan een bestaande te behouden? Juist jouw bestaande klanten hebben ontzettend veel potentie, dus richt je daarop.

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
5 tips voor meer omzet
Misschien denk je bij meer omzet vooral aan meer klanten bereiken of meer mensen bij jou in de winkel. Toch is het vinden van meer klanten vaak lastiger dan succes boeken bij je bestaande klanten. Daarom delen we 5 tips om hen beter aan te spreken:
1
Gun ze een aanbieding
Hebben klanten al eens bij je gekocht? Maak een aanbieding en stuur die specifiek naar hen. Of publiceer het online, en geef erbij aan dat de aanbieding geldt voor de tweede aankoop. Je zal merken dat bestaande klanten daar goed op reageren. Zij hebben immers meteen de mogelijkheid om te profiteren
Slimme aanbieidingen
De zin en onzin van aanbiedingen om meer omzet uit bestaande klanten te halen is de centrale vraag in onderstaande aflevering van Aandachtstrekkers. In die podcastserie gaan consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder Michel Ariëns dieper in op de zin en onzin van marketing.
Tekst gaat verder onder de audio-speler.
2
Gebruik retargeting
Heb je een webshop en ben je al bezig met online marketing? Verdiep je in retargeting. Of laat jouw online marketeer daar gebruik van maken. Het is het opnieuw benaderen van (bestaande) klanten, die hun aankoop (net) niet hebben afgemaakt. Zij waren al bijna zover, dus de drempel tot aankoop is maar laag.
- Hoe je retargeting gebruikt om je online sales te verhogen? In dit artikel lees je hoe je van A tot Z conversie optimalisatie toepast op jouw bedrijf.
3
Ontwikkel een loyaliteitsprogramma
Of pak het meer structureel aan, met een loyaliteitsprogramma. Bied jouw bestaande klanten waaruit je meer omzet wilt halen de mogelijkheid om punten te verzamelen. En bijvoorbeeld korting te krijgen, nadat ze 5 of 10 aankopen bij je hebben gedaan.
- Meer tips? Lees hier 5 manieren om klanten te behouden
4
Verbeter de bedankpagina
Richt de bedankpagina slim in, bijvoorbeeld om extra omzet te genereren. Misschien kun je wijzen op handige extra’s of toevoegingen waar klanten nog niet aan hadden gedacht? Zodra iemand iets bij je bestelt of koopt is het een bestaande klant en kun je daar makkelijker meer omzet uit halen.
- De bedankpagina is deel van de ideale customer journey. Weten hoe je jouw customer journey goed onder handen kunt nemen? Lees dan hier verder.
5
Denk aan een abonnement
Je kunt ten slotte meer omzet uit bestaande klanten halen door ze een abonnement aan te bieden. Het garandeert herhaalaankopen, zodat de totale omzet veel hoger wordt. Richt het abonnement zo in dat klanten vooral het gemak ervaren.
- De voor- en nadelen van een abonnementsmodel op een rij? Hier legt merkendeskundige Erwin Wijman uit wanneer een abonnementsmodel werkt voor je bedrijf.
- Hoe je jouw producten als abonnement verkoopt? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels geeft hier uitleg.
Meer omzet uit bestaande klanten
Met meer omzet uit bestaande klanten is het veel minder noodzakelijk om nieuwe klanten te vinden. De druk gaat van de ketel, terwijl je ondertussen merkt dat de omzet oploopt en je jouw doelen haalt.