Nieuws Marketing
Uitgeverij Meis & Maas: omzet verdrievoudigd
Ongeveer 3 jaar geleden namen Sanneke van de Pas en Marijn Koets uitgeverij Juniorpress Magazines over. Inmiddels is de omzet van de uitgeverij onder de naam Meis & Maas verdrievoudigd en werd hun eerste literaire kinderboek, Stukjes Hemelblauw, door het boekenpanel van De Wereld Draait Door verkozen tot Boek van de Maand.

Koets en Van de Pas besloten in 2014 een nieuwe koers in te slaan. “Toen we het bedrijf overnamen, was het puur een uitgeverij van magazines”, vertelt Koets. “Nu geven we ook boeken uit en verkopen we producten zoals kindermeubels en boeksteunen voor kinderen. We besloten: we doen alleen wat we leuk vinden en wat we doen, doen we goed.”
LEGO Meis & Maas werkt veel met grote merken als LEGO, Barbie en Minecraft. “Wij denken vanuit het merk”, zegt Koets. “We besloten dat we de grootste uitgever van LEGO in de Benelux wilden worden. We richten ons op A-merken die dichtbij de belevenis van kinderen blijven.”
Van de Pas vult aan: “We hebben allebei een commerciële achtergrond en vragen ons constant af hoe we kwalitatief goede boeken kunnen maken waar we commercieel alles uit kunnen halen. Daarom werken we met merken en producten die een lange houdbaarheid hebben.”
De twee uitgevers benadrukken dat commercieel niet betekent dat het niet om kwaliteit gaat.“Waarom zou je bij boeken niet aan merken denken, maar bij tijdschriften wel?”, reageert Koets. “Waarom geen kwalitatief goede boeken maken van merken waar kinderen fan van zijn? Als ze daardoor beginnen met lezen is de stap naar literaire boeken minder groot.”
Minecraft Een goed voorbeeld van een commercieel succesverhaal zijn de boeken van Minecraft. “Van te voren werd gedacht dat een boek over een game niet zou kunnen aanslaan”, zegt Koets. “Een traditionele uitgever zal dat ook zeggen. Wij dachten dat het juist goed zou werken.”
Voor de boeken over Minecraft voert Meis & Maas een uitgebreide marketingcampagne op social media. Kinderen kunnen door een video te maken met een van de Minecraft-boeken een ontmoeting winnen met youtuber David Harms van DusDavidGames. “Wij zetten social media niet in omdat het moet, maar omdat de doelgroep daar zit. In het geval van Minecraft was het logisch om met vloggers op Youtube te werken”, aldus Van de Pas.
%VIDEOWIDGET%
Is het succes van Meis & Maas te verklaren door jullie commerciële mindset? “We hebben de omzet verdrievoudigd door de juiste merken uit te kiezen en die uit te bouwen”, reageert Van de Pas. “Daarnaast zorgt de persoonlijke aandacht die wij aan onze boeken geven ervoor dat de boekhandels voor ons openstaan. Vooral in het begin waren mensen sceptisch over LEGO-boeken in gerespecteerde boekhandels, maar uiteindelijk gaan de ouders er ook in mee. Het draait erom dat we de kinderen aan het lezen krijgen.”
DWDD Het stukje persoonlijke aandacht heeft er volgens Van de Pas en Koets ook voor gezorgd dat het eerste literaire boek van Meis & Maas, Stukjes Hemelblauw, werd getipt bij DWDD. “We hebben toen het boek uitkwam mooi verpakte exemplaren met een persoonlijk briefje naar de boekhandels gestuurd”, vertelt Van de Pas. “Daarnaast hebben we een boekbloggerstournee georganiseerd waarin elke dag een andere boekenblogger een stukje over het boek schreef. Die combinatie van individuele aandacht en social media hebben aan de bekendheid bijgedragen. Het was voor ons een bevestiging dat we een pareltje in handen hadden."
Ondernemerstips van Sanneke en Marijn:• Denk 'ja' in plaats van 'nee': "Wij bespreken dingen en hakken dan meteen knopen door. Maak het niet te ingewikkeld."
• Maak gebruik van je netwerk: "Vraag de mening van mensen uit je netwerk die uit een andere branche komen. Zij kunnen objectiever hun mening geven. Vraag ook waarom zij dingen op een bepaalde manier aanpakken."
• Blijf praten met de klant en ken je markt.
• Spreek af buiten de werkvloer: "Wij spreken elke twee weken buiten kantoor af om te bespreken hoe het gaat. Juist op kantoor ben je bezig met het runnen van je tent. Buiten de deur kun je echt vanuit een helikopterview naar je bedrijf kijken."