Nieuws Marketing

Middelburg is winkelhart van Walcheren

Cees Verhage is de ambassadeaur van Middelburg. "Walcheren is te klein voor twee winkelgebieden." Vier vragen aan de ambassadeur door de PZC.

Maurits Sep 1 juni 2016

Middelburg stock

Hoe doet Middelburg het?"Goed. Deze stad heeft alles: mooie locaties, jongeren, een universiteit, monumenten, toerisme, noem maar op. En kijk je naar de binnenstad, dan is er bijna geen leegstand. In de hoofdwinkelstraten - Langeviele, Lange Delft en Markt - zit alles vol of er zijn vergevorderde plannen. Zorgelijk is de Geerepassage. Ik hoop daarvoor over een half jaar met een uitgewerkt plan te komen voor een soort foodhal."

Hebt u nieuwe bedrijven dan wel iets te bieden?"Je moet vooruit denken. Een bedrijf dat zich ergens wil vestigen, heeft vaak twee jaar nodig om tot een beslissing te komen. En bedrijven die er nu zitten, kunnen over twee jaar misschien gestopt zijn. Je moet dus bezig blijven met het interesseren van ondernemers en het promoten van Middelburg. Er zijn nu ook drie bedrijven op zoek naar een winkelpand. Zij willen een A1-locatie en die is er niet. Daar moet je in meedenken."

En ondernemers die in Middelburg niet vinden wat ze zoeken, verwijst u die naar Vlissingen?"Nou, ik vind dat we één mooi winkelgebied op Walcheren intact moeten houden. We hebben 120.000 inwoners. Twee winkelgebieden, Middelburg én Vlissingen, dat lukt niet. Twee halve is twee keer niks. Het is beter om het winkelen in Middelburg te concentreren en je voor Vlissingen op andere dingen te richten: festiviteiten, het maritieme karakter. Vergeet niet dat we aan de kust ook winkels hebben."

"Trouwens, ondernemers kiezen heel bewust voor een plek. Ze laten zich door mij niet naar Vlissingen leiden als ze naar Middelburg willen. En ja, Middelburg is the place to be."

Wat gaat u nu met het Bidbook Binnenstad doen?"Vrijdag is er in Amsterdam een borrel voor Zeeuwen buiten Zeeland. Daar ga ik heen om contacten te leggen. Dat bidbook gaat natuurlijk mee."