Nieuws Marketing

Morskieft Ontwerpers vertaalt kernwaarden naar merkidentiteit

Wat drijft iemand in zijn ondernemerschap? En wat maakt dat werknemers 's ochtends hun bed uitkomen? Dat zijn vragen waar Morskieft Ontwerpers antwoord op wil, tijdenshet creëren van een merkidentiteit. Het Enterse ontwerpbureau vangt die identiteit al lang niet meer alleen in een logo met bijpassende huisstijl, maar biedt klanten een alomvattende strategie.

Karin Veldwachter | Foto: Eric Brinkhorst 30 juni 2017

Morskieft Ontwerpers

,,Die verschuiving is in de laatste vijf, zes jaar doorgevoerd, op een heel natuurlijke manier", zegt Han Morskieft, die in 2000 begon met zijn ontwerpbureau. ,,Niet omdat ik de drang had om onderscheidend te zijn, maar omdat wij zagen dat een bedrijf moet waarmaken wat er wordt beloofd, zeker nu alles een stuk transparanter is geworden door onder meer social media en reviews. Die beloftes moeten niet alleen in woord ingelost worden, maar ook in beeld en gedrag.”

Morskieft, van huis uit grafisch ontwerper, noemt zichzelf tegenwoordig ook liever creatief strateeg. ,,Wat wij doen, houdt niet op bij het creëren van een logo. Samen met de klant bepalen we eerst de mentale merkidentiteit van de organisatie. Wat is de missie, wat is de visie? Vervolgens vertalen we die kernwaarden in een strategische identiteit. De visuele uiting is een onderdeel daarvan, net als de manier van communiceren en de digitale marketing dat zijn."

De intensieve gesprekken die het creatieve team van Morskieft met klanten voert om het dna te bepalen, moeten zorgen dat het merk, de huisstijl en strategie dichtbij de bedrijven en organisaties blijven. ,,Dat is zo belangrijk. Als je authentiek blijft, kun je de strategie ook zonder problemen uitdragen."

Managers

Dat geldt ook voor Morskieft zelf. ,,Ik geloof er echt in dat de klanten vanzelf komen, zolang je maar blijft doen waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt. De grootste fout die ik ooit heb gemaakt, is het aannemen van managers. Nergens voor nodig: het is zinniger om als creatieven zelf met de klant om tafel te gaan."

Die werkwijze werpt zijn vruchten af. Damsté, Heracles en ZGT: Morskieft heeft een aantal van de grootste spelers in Twente geholpen bij het versterken van hun merk. Maar ook kleine klanten geven energie. ,,Misschien júist. De kick krijg je vaak van de persoonlijke touch en de vrijheid om leuke, creatieve dingen te doen. Toch zou ik ooit nog weleens met een groot merk als KLM aan de slag willen. Je blijft toch een soort kunstenaar die wil dat zijn werk gezien wordt."

Groei

Voor de toekomst ziet Morskieft nog veel kansen in het digitale domein. ,,Veel digitale marketing is puur gericht op verkoop en leads, wij denken dat de online middelen ook enorm kunnen helpen bij het uitdragen van een merkidentiteit. Juist door de diversiteit in digitale uitingen werken we ook graag samen met andere bedrijven. Je moet niet pretenderen dat je alles kunt. Als ik weet dat een bedrijf ergens beter in is, dan zoek ik de samenwerking. Uiteindelijk word je daar sterker van. Wanneer je focust op kerncompetenties, krijg je de kans je te onderscheiden."

Mijn grootste fout was het aannemen van managers

Han Morskieft