Podcast Aandachtstrekkers

Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

Herd mentality. Pardon? Herd mentality, het thema waar Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels uhm... Aandacht aan besteden in deze aflevering van de gelijknamige podcastserie. Wat de term betekent voor ondernemers en welke lessen er uit te trekken zijn, je weet het na een klein halfuur inspirerend luisterplezier.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 16 december 2021

Michel Ariëns gooit de knuppel in het neuromarketinghok. Waarom lachten we vorig jaar nog mensen uit die een belangrijke toekomst voor Bitcoin voorspelden? Nu staan we allemaal in de rij voor de cryptomunt, zo lijkt het. Het is slechts een van de trends waar niet of te weinig op in wordt gespeeld door ons allemaal, aldus de online marketingexpert. Samen met consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaat hij nog even door op booming Bitcoins en de vele bedrijven die er op marketingvlak mee aan de haal gaan.

De cryptocurrency-trend is slechts een voorbeeld van deze herd mentality. Mensen lopen als makke schapen achter elkaar aan. Staat Bitcoin nog in de kinderschoenen of zakken de koersen, dan blijven we er massaal van af. Stijgen de koersen, dan willen we - gechargeerd, natuurlijk - allemaal actief worden en met Bitcoins en andere cryptocurrency gaan beleggen. Een schaap over de dam? De rest van de kudde, de herd, volgt.

''Is het niet waardevoller om een trend juist niet te volgen. Om een andere keuze te maken dan de grote groep?''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Vleesvervangers en alcoholvrij bier? Het geitenwollensokkenimago is verdwenen

Ariëns en Wessels bespreken de risico's van het massale opvolgen van trends. Zitten we weer in een bubbel, vergelijkbaar met de dot.com-bubbel rond de eeuwwisseling? Of valt dat best mee? De Aandachtstrekkers verschillen op sommige vlakken van mening, maar zijn het in de podcast regelmatig met elkaar eens. Wessels: ,,Is het niet waardevoller om een trend juist niet te volgen. Om een andere keuze te maken dan de grote groep?''

Daar heeft Wessels wellicht een punt. Want hoe weinig populair waren vleesvervangers en andere vegan producten enkele jaren terug? Anno 2021/2022 zijn deze producten booming en liggen de supermarkten er vol mee. Mensen kijken je bijna vreemd aan wanneer je een stuk vlees in het restaurant wilt bestellen. Volgens de consumentenpsycholoog kleefde het geitenwolensokkenimago nog erg lang aan vegan producten, hetzelfde geldt voor alcoholvrij bier. Nu is het cool, de grote groep durft aan te sluiten bij de trendsetters.

Lees ook: Hoe belangrijk is een grote naamsbekendheid voor jouw onderneming?

Word je nog uitgelachen of neemt men je steeds serieuzer? Stap op het juiste moment in

Maar, wat kan jij - de ondernemer - van deze herd mentality leren? Hebben de heren Ariëns en Wessels daar een antwoord op? Hoe verleid je de consument om voor jouw product of dienst te kiezen op het moment dat het nog niet populair is? Wat kan jij leren van de crypto-boeren, de Vegetarische Slagers en de Radlertjes van deze wereld?

Ariëns: ,,De uitdaging is om te snappen waar je zit met jouw trend. Word je nog uitgelachen of neemt men je steeds serieuzer? Stap juist in de trendcurve wanneer er wrijving ontstaat tussen de ja-zeggers en de nee-zeggers. Een voorbeeld zijn de streamingdiensten. Voor corona gingen alle blockbusters eerst naar de bioscoop. Twee jaar later is dat wel anders. Grote films verschijnen nu zeer snel of direct op de steeds talrijkere streamingdiensten. Gaat die trend zich doorzetten? Of onstaat er een tegenbeweging: terug naar de bioscoop?''

Lees ook: De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details
Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details
De Ondernemer

Angelique Kunst over Dossier Sanderink: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’

Het heeft veel weg van een soap. Sterker nog: misschien ís het wel een soap. De onthullingen in de zaak Gerard Sanderink volgen elkaar in rap tempo op. Dat ziet ook Angelique Kunst, die namens Tubantia bovenop de zaak zit. „Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger.”

Details
Sleutel tot Succes

Tony's - Henk Jan - Chocolonely: 'Sta op. Probeer. Zorg dat je trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Details
De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details