Podcast Aandachtstrekkers

Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

Herd mentality. Pardon? Herd mentality, het thema waar Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels uhm... Aandacht aan besteden in deze aflevering van de gelijknamige podcastserie. Wat de term betekent voor ondernemers en welke lessen er uit te trekken zijn, je weet het na een klein halfuur inspirerend luisterplezier.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 16 december 2021

Michel Ariëns gooit de knuppel in het neuromarketinghok. Waarom lachten we vorig jaar nog mensen uit die een belangrijke toekomst voor Bitcoin voorspelden? Nu staan we allemaal in de rij voor de cryptomunt, zo lijkt het. Het is slechts een van de trends waar niet of te weinig op in wordt gespeeld door ons allemaal, aldus de online marketingexpert. Samen met consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaat hij nog even door op booming Bitcoins en de vele bedrijven die er op marketingvlak mee aan de haal gaan.

De cryptocurrency-trend is slechts een voorbeeld van deze herd mentality. Mensen lopen als makke schapen achter elkaar aan. Staat Bitcoin nog in de kinderschoenen of zakken de koersen, dan blijven we er massaal van af. Stijgen de koersen, dan willen we - gechargeerd, natuurlijk - allemaal actief worden en met Bitcoins en andere cryptocurrency gaan beleggen. Een schaap over de dam? De rest van de kudde, de herd, volgt.

''Is het niet waardevoller om een trend juist niet te volgen. Om een andere keuze te maken dan de grote groep?''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Vleesvervangers en alcoholvrij bier? Het geitenwollensokkenimago is verdwenen

Ariëns en Wessels bespreken de risico's van het massale opvolgen van trends. Zitten we weer in een bubbel, vergelijkbaar met de dot.com-bubbel rond de eeuwwisseling? Of valt dat best mee? De Aandachtstrekkers verschillen op sommige vlakken van mening, maar zijn het in de podcast regelmatig met elkaar eens. Wessels: ,,Is het niet waardevoller om een trend juist niet te volgen. Om een andere keuze te maken dan de grote groep?''

Daar heeft Wessels wellicht een punt. Want hoe weinig populair waren vleesvervangers en andere vegan producten enkele jaren terug? Anno 2021/2022 zijn deze producten booming en liggen de supermarkten er vol mee. Mensen kijken je bijna vreemd aan wanneer je een stuk vlees in het restaurant wilt bestellen. Volgens de consumentenpsycholoog kleefde het geitenwolensokkenimago nog erg lang aan vegan producten, hetzelfde geldt voor alcoholvrij bier. Nu is het cool, de grote groep durft aan te sluiten bij de trendsetters.

Lees ook: Hoe belangrijk is een grote naamsbekendheid voor jouw onderneming?

Word je nog uitgelachen of neemt men je steeds serieuzer? Stap op het juiste moment in

Maar, wat kan jij - de ondernemer - van deze herd mentality leren? Hebben de heren Ariëns en Wessels daar een antwoord op? Hoe verleid je de consument om voor jouw product of dienst te kiezen op het moment dat het nog niet populair is? Wat kan jij leren van de crypto-boeren, de Vegetarische Slagers en de Radlertjes van deze wereld?

Ariëns: ,,De uitdaging is om te snappen waar je zit met jouw trend. Word je nog uitgelachen of neemt men je steeds serieuzer? Stap juist in de trendcurve wanneer er wrijving ontstaat tussen de ja-zeggers en de nee-zeggers. Een voorbeeld zijn de streamingdiensten. Voor corona gingen alle blockbusters eerst naar de bioscoop. Twee jaar later is dat wel anders. Grote films verschijnen nu zeer snel of direct op de steeds talrijkere streamingdiensten. Gaat die trend zich doorzetten? Of onstaat er een tegenbeweging: terug naar de bioscoop?''

Lees ook: De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details