Podcast Aandachtstrekkers
De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf
Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Om te kijken hoe die sociale norm wordt neergezet kijken consumentenpsycholoog Patrick Wessels en investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW Michel Ariëns naar waarom we doen wat we doen. Zo was het volgens de hosts een spannend moment toen de supermarkten na de afschaffing van de capaciteitsgrens in winkels de winkelwagen-verplichting afschaften. Daarmee waren consumenten namelijk weer verplicht om 50 cent of één euro in het wagentje te stoppen. En wat bleek? De oude norm, waarin we winkelwagentjes terugbrengen, keerde direct weer terug. En dat we daarmee die 50 cent weer terugkregen? Dat heeft volgens de presentatoren minder impact dan dat consumenten zien dat anderen om hen heen hun winkelwagentje ook terugbrengen.
Sociale norm bepalen
Maar hoe zet je die norm neer? In een notendop: Eerst zoek je een kleine groep, zeer overtuigende mensen. Zij gaan nieuw gedrag vertonen op een plek waar anderen ze kunnen zien. Daarna zoek je een groep minder overtuigde, maar makkelijk beïnvloedbare volgers. En met een grotere groep kun je de norm gaan bepalen. Wil je meer verdieping, en weten hoe je een bestaande norm kunt veranderen? Luister dan de podcast hieronder: