Nieuws Marketing
Niet Apple, niet Google: dit waardevol merk verslaat alle technologiebedrijven
Voor het eerst sinds 2006 is een technologiebedrijf niet langer het meest waardevolle merk wereldwijd. De Amerikaanse webwinkel Amazon neemt de eerste plaats over van Apple. De merkwaarde van Amazon groeide vorig jaar met 52 procent. Dat blijkt uit de 'BrandZ Top 100', een rangschikking van de honderd meest waardevolle merken.

De merkwaarde van de webwinkel groeide tot 315 miljard dollar (278,5 miljard euro), volgens de samenstellers van de top 100 door ,,slimme overnames, een uitstekende dienstverlening aan de consument en het vermogen om de concurrentie voorop te blijven door een gevarieerd ecosysteem van producten en diensten aan te bieden". Amazon was vorig jaar al de top 3 binnengekomen, meldt HLN.
Amazon begeeft zich steeds vaker op tech-pad
Hoewel de Amerikaanse webgigant niet wordt gezien als echte tech-speler, is het bedrijf van CEO Jeff Bezos de laatste jaren steeds meer actief op het vlak van technologie. Zo kunnen kleine en grote bedrijven dankzij Amazon Web Services (AWS) tegen betaling gebruik maken van geavanceerde technologieën. De kosten van de AWS-diensten worden in rekening gebracht op basis van het verbruik.
Lees ook: Amazonbaas Jeff Bezos vertelt hoe typische werkdag er voor hem uitziet
Vooral Amerikaanse merken heersen in top 10
Apple (+3 procent tot 309,5 miljard dollar of 273,6 miljard euro) en Google (+2 procent tot 309 miljard dollar of 273 miljard euro) maken de top 3 dit jaar compleet. Daarna volgen Microsoft, Visa, Facebook en op de zevende plaats de Chinese webgigant Alibaba. Die is de eerste van 23 Aziatische merken in de rangschikking.
Tencent (hightechholding), McDonald's en AT&T (telecommunicatie) vervolledigen de top 10. De lijst wordt traditioneel gedomineerd door spelers uit de sectoren technologie, financiën en handel.
Dit is de BrandZ Top 10 2019
1. Amazon (met een waarde van 315,5 miljard dollar)
2. Apple (309,5 miljard dollar)
3. Google (309 miljard dollar)
4. Microsoft (251,2 miljard dollar)
5. Visa (177,9 miljard dollar)
6. Facebook (159 miljard dollar)
7. Alibaba (131,2 miljard dollar)
8. Tencent (130,9 miljard dollar)
9. McDonald's (130,4 miljard dollar)
10. AT&T (108,4 miljard dollar)
Lees ook: Horeca Top 100: McDonald’s verbrijzelt opnieuw alle omzetrecords