Nieuws Marketing
‘Nieuw jasje’ zit kasteel als gegoten
De nieuwe koers die Kasteel Heeswijk vaart, lijkt de goede. Het aantal bezoekers stijgt nu al flink, schrijft het Brabants Dagblad.

Glunderend zit directeur Luc Eekhout in zijn werkkamer bovenin het koetshuis van Kasteel Heeswijk. Het gaat goed met het kasteel en dat terwijl het zomerseizoen nog moet beginnen. Eind vorig jaar kondigde Eekhout een andere koers aan voor Kasteel Heeswijk. Commerciëler, om meer geld in het laatje te brengen. Onder meer met het doel om in 2018 geen 20.000 maar 40.000 bezoekers per jaar te trekken. Met individuele rondleidingen, elke zondag een evenement(je) en ook een hogere toegangsprijs. "En het gaat de goede kant op", meent Eekhout. "Het eerste kwartaal van dit jaar hebben we dertig procent meer bezoekers getrokken en de winkelverkoop is met vijftig procent gestegen." Volgens Eekhout kan met de extra inkomsten de opgebouwde schuld de komende jaren worden afbetaald. KoffieconcertVooral de zondagse evenementen zijn volgens Eekhout een schot in de roos geweest. Elke zondag is er op het kasteel iets te doen. "Vooral de koffieconcerten op zondagmiddag tussen 12 en 1 uur zijn een succes. De parkeerplaats is elke zondag te klein", aldus Eekhout. Nog een verandering waar Kasteel Heeswijk volgens Eekhout van profiteert, is de deelname aan de museumjaarkaart. "Wij krijgen daar een bedrag voor en je merkt dat mensen met een museumjaarkaart bijvoorbeeld op zondag terugkomen voor een concert." Ondanks de eerste goede berichten, is het nog geen tijd om achterover te leunen meent Eekhout. "We zijn begonnen aan een modernisering en dat gaat goed, maar we zijn er nog niet. We willen verder professionaliseren. Zo moet je straks ook via de computer thuis e-tickets kunnen bestellen. En we zijn bezig om tweetalig te worden. Alles moet straks in het Nederlands en Engels zijn." Want, zo heeft Eekhout geleerd, de toeristische markt groeit weer en met name buitenlandse gasten weten Nederland te vinden. "Dat merken we nu met het Jeroen Boschjaar goed. Er komen hier veel Duitse touringcars. Die gaan eerst naar de Jeroen Bosch tentoonstelling en rijden daarna naar het kasteel." ParkeerplaatsHet probleem van de te kleine parkeerplaats wordt volgens Eekhout ook aangepakt. "De oude oprijlaan wordt gerestaureerd en vanaf de N279 kunnen bezoekers dan naar het kasteel komen. Daar komt dan ook een parkeerplaats bij. Er moeten wel wat populieren om, daarom wachten we tot na het broedseizoen." Komend weekend wordt op het kasteel de aftrap gegeven voor -weer- een nieuw project: ‘Tuinbeelden in zon en sneeuw’. "In onze binnentuin staan twaalf beelden, maar die zijn te poreus. Als het geregend heeft, worden ze helemaal groen. En in de winter moeten ze worden ingepakt in tenten. Daarom willen we die beelden naar binnen verhuizen en er marmeren, weerbestendige replica’s voor terugplaatsen", aldus Eekhout. Het vervangen van één beeld kost 4.000 euro. En daarom heeft het kasteel een adoptieproject. Bedrijven of particulieren kunnen een beeld adopteren en met naambordje in de beeldentuin laten plaatsen.