Nieuws Marketing
Oldenzaals bedrijf levert aangepaste fietsen aan Europa en de VS
Het begon met de Turtel, een stoel voor drukke kinderen. Nu heeft het Oldenzaalse bedrijf Huka zich vrijwel helemaal toegelegd op de ontwikkeling van aangepaste fietsen. Die keuze lijkt goed uit te pakken, vooral in het buitenland.

Huka werd in 1975 opgericht door twee net afgestudeerde hts'ers: Ben Kamp en Louis Huttenhuis. Met hun onderneming ontwikkelden en verkochten ze producten voor de mobiliteits- en revalidatiebranche. Het assortiment werd alsmaar groter, met onder meer elektrische rolstoelen en allerhande zitvoorzieningen voor mensen met een beperking. Twee jaar geleden besloot directeur Bas Kamp, zoon van de oprichter, te kiezen voor specialisatie. Huka ontwikkelt nu, naast één soort toiletdouchevoorziening en een rolstoelscooter, eigenlijk alleen nog aange- paste fietsen. ,,Je moet doen waar je goed in bent. Bij die andere producten was de achterstand op de concurrentie net iets te groot."
Nieuw typeHet assortiment van Huka bestaat uit vijftien modellen fietsen: driewielers, tandems, duofietsen en een rolstoelfiets. Eind deze maand komt daar nog een nieuw type ligfiets bij, de Cratos. Op het eerste gezicht onderscheidt dit model zich niet van een reguliere ligfiets. ,,En dat is ook de bedoeling. De markt verandert. De overheid trekt zich steeds verder terug uit de zorg. De tijd is voorbij dat klanten via zorgkantoor of gemeenteloket automatisch bij ons terechtkwamen. De wensen van particuliere klanten worden belangrijker."
Tekts gaat verder onder de foto
ZichtbaarheidDe aanschaf van een fiets van enkele duizenden euro's kan een probleem zijn. ,,Dat vraagt van ons een meer ondernemende houding", aldus Bas. ,,We moeten daarom zichtbaar zijn, bijvoorbeeld bij fietsenmakers. Daar komen klanten die toe zijn aan een aangepaste fiets. Ook zullen onze dealers met betalingsregelingen klanten tegemoet moeten komen."Huka exporteert naar zestien landen, waarvan de Scandinavische landen, de VS en Duitsland de grootste afnemers zijn. Hoewel ook daar het vergoedingensysteem onder druk staat, verwacht Bas de komende jaren juist in het buitenland omzetgroei. ,,We gaan in onze exportlanden meer producten nadrukkelijker aanbieden. Daar valt veel winst te halen. Onze duofiets Orthros bijvoorbeeld was in de Verenigde Staten nauwelijks bekend. Nu beginnen ze daar enthousiast te worden en zijn de eerste containers al onderweg. Op termijn kijken we ook naar nieuwe markten, zoals het Midden-Oosten. Ik verwacht dat over enkele jaren driekwart van onze omzet uit het buitenland komt."Familiebedrijf Huka bedenkt al meer dan 40 jaar mobiliteitsoplossingen.