Nieuws Marketing
Ontwikkelaar uit Amersfoort ontdekt Technology Base in Enschede
Schipper Bosch uit Amersfoort is één van de partijen die interesse heeft in Technology Base. De gebiedsontwikkelaar past goed in het profiel, laat De Twentsche Courant Tubantia weten.

Actief geworven wordt er niet zolang er nog geen luchthavenbesluit en bestemmingsplannen zijn. Toch heeft zich al een handvol partijen gemeld die interesse hebben in Technology Base en dat mogelijk willen aankopen en ontwikkelen. Tot concrete afspraken hebben de gesprekken nog niet geleid. "We zitten in een oriënterende fase", aldus directeur Leo van der Ree van ADT, die de locatie op de voormalige vliegbasis Twenthe, inclusief start- en landingsbaan, in de verkoop heeft. "Maar de gesprekken worden tenminste al wel gevoerd."
ADT wil het gebied het liefst verkopen aan één vastgoedbelegger, die het niet alleen gaat ontwikkelen tot innovatieve bedrijvencampus, maar ook bereid is om het voor een langere periode in beheer te nemen.
AmersfoortVan der Ree bevestigt dat Schipper Bosch een van de partijen is met wie hij een gesprek heeft gehad. Voor de tweede keer zelfs, want een jaar of vier geleden stonden de Amersfoorters ook al op de stoep. Edwin de Roos, verantwoordelijk voor projecten en ontwikkelingen bij Schipper Bosch, bevestigt op zijn beurt dat er contact is met ADT. Daar wil hij het verder bij laten.
Schipper Bosch won vorig jaar de Gouden Piramide met de transformatie van het Arnhemse industrieterrein Kleefse Waard. Het thema van deze prestigieuze Rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap, was gebiedsontwikkeling. Begin dit jaar kocht Schipper Bosch het landgoed Klingelbeek in Arnhem.
OntwikkelingSchipper Bosch voldoet aan het profiel van ADT omdat het niet alleen ontwikkelt, met respect voor historie en architectuur, maar ook beheert en exploiteert. "Het is dus niet een partij die een gebied ontwikkelt en daarna snel weer doorverkoopt", zegt Van der Ree.
Behalve Schipper Bosch hebben zich nog enkele partijen uit Nederland en ook uit het buitenland gemeld. Namen geeft Van der Ree niet prijs. Bij een mogelijke overeenkomst is de exploitatie van de luchthaven inbegrepen. "Sommige partijen hebben daar niet de kennis voor en zullen die expertise moeten inhuren."
Duurt langEen ander probleem zijn de verschillende procedures, die volgens Van der Ree 'taai' zijn en 'de voortgang bepalen'. "Ondernemers willen aanpakken. We zijn nu sinds 2014 opnieuw bezig met dit gebied. Procedures duren lang en ondernemers haken dan gemakkelijk af."
Het duurt lang voordat de provincie een besluit neemt over een burgerluchthaven. Op de plannen konden tot en met 4 augustus bezwaren worden ingediend. Bij de provincie kwamen 80 zienswijzen binnen, bij gemeentes 40. "Uiterlijk volgende maand zullen die zijn beantwoord, daarna zullen de gemeente en de provincie de komende maanden en begin volgend jaar besluiten nemen, waarna mogelijk de Raad van State er nog aan te pas komt. We gaan er van uit dat we over maximaal een half jaar duidelijkheid hebben, ook naar investeerders toe."