Nieuws Marketing

Ook de thuiskok is welkom in horecawinkel Nisbets

Koksmessen, horecakleding, kookapparatuur, koelingen, meubilair: non-food horecagroothandel Nisbets heeft zo’n 11.000 horecaproducten. Het bedrijf opende onlangs de eerste winkel in Nederland bij de vestiging aan de Hurksestraat in Eindhoven, schrijft het Eindhovens Dagblad.

Irene Stad | Foto: Jurriaan Balke 7 mei 2016

Nisbets

"De trend is om steeds meer online te kopen. Wij denken echter dat mensen producten juist willen zien voordat ze iets kopen. Een kok wil bijvoorbeeld graag een mesje vasthouden om te voelen hoe het in de hand ligt", legt marketing-assistent Jorg van der Vloed uit. "Bovendien win je met een winkel een stukje vertrouwen van de consument, omdat er een adres is waar ze naartoe kunnen met vragen over een product."Thuiskoks Met de fysieke winkel hoopt Nisbets ook particuliere klanten te trekken. „Onze core business blijft het leveren aan horecabedrijven als restaurants, bars, hotels en cateraars, maar er zijn ook steeds meer thuiskoks die gebruik willen maken van professionele kookproducten”, vertelt Monique van Helvert, officemanager bij Nisbets Eindhoven. "Zij kunnen in de winkel terecht voor bijvoorbeeld keukengerei, servies, bestek en glaswerk." Nisbets, met het hoofdkantoor in Engeland, levert horecaproducten aan landen in heel Europa. De afgelopen jaren groeide het bedrijf in Eindhoven van 50 naar 100 man personeel. Daarnaast realiseert Nisbets op Europese schaal een omzetgroei van 20 tot 25 procent per jaar. Van der Vloed: "Juist als het in de horeca minder goed gaat, gaan horecazaken op zoek naar andere oplossingen. Wij hebben daar goed van geprofiteerd. In Europa is Nisbets een van de grootste leveranciers van non-food horeca-artikelen, waardoor we groot inkopen en goede prijsafspraken kunnen maken met fabrieken. Daarnaast onderscheiden we ons door het produceren van een aantal eigen merken, zoals Buffalo, Polar en Vogue."Distributiecentrum Drie jaar geleden is Eindhoven het centrale distributiecentrum voor Europa geworden. Uit kostenbesparingsoogpunt zijn de magazijnen uit België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Portugal naar Eindhoven verplaatst. "Nu we alles vanuit één centraal punt regelen, kunnen we sneller leveren", zegt Van Helvert. "Binnen Nederland en België leveren we binnen 24 uur, in andere Europese landen wordt een bestelling binnen 48 uur geleverd. In Nederland vinden we het normaal dat een bestelling de volgende dag al in huis is, maar in andere landen slaan we daar een extra slag mee." Van der Vloed en Van Helvert zien de nieuwe winkel als een proef en verwachten de komende jaren ook in andere landen fysieke winkels te openen, onder andere in Duitsland. Daarnaast wil Nisbets zich meer gaan richten op de verkoop van Europese producten. "Veel van onze producten worden gemaakt in China, terwijl artikelen uit Europa over het algemeen meer gewaardeerd worden door de consument. Italië staat bekend om de goede machines, Portugal om zijn porselein en bestek.""We gaan dus heel bewust in verschillende landen onze producten inkopen. Ook zien we dat sommige productgroepen in het ene land meer verkocht worden dan in het andere, in verband met andere eetgewoonten. Door meer landspecifieke horecaproducten aan te bieden valt daar dus nog veel winst te behalen."