Blog Marketing
Patrick Wessels: door de Peak End-rule betalen gasten wel vijf euro voor een kopje koffie
Winkeliers en webshops: ze lijken voorlopig een fiks deel van de corona-rekening te betalen. Omdat consumenten de hand op de knip houden, behalve als ze massaal de bouwmarkt bestormen, waar de doe-het-zelf-materialen niet zijn aan te slepen. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt in zijn blog uit hoe het IKEA-effect en de Peak End-rule winkeliers helpen de klant het vakantiegeld bij hen te laten besteden.

Foto: Unsplash.
Waar ik ook voor naar de bouwmarkt kom, het pakt eigenlijk altijd duurder uit dan verwacht. Toch weerhoudt dat me er niet van steeds weer terug te gaan. Door twee belangrijke psychologische effecten, die meer winkeliers zouden moeten omarmen. Psychologische effecten die van een paar palen, wat balken en een stapeltje planken een geweldige ervaring maken. Waardoor ik er met alle liefde m’n vakantiegeld aan zou uitgeven. Zoals Joseph Pine en James Gilmore al meer dan twee decennia betogen met The Experience Economy is een pakket hout ook maar hout. Tot je er een product met vlonderplanken, vlonderbalken en vlinderpalen van maakt. Hetzelfde hout, maar met meer ervaren waarde. Waar je vervolgens een goede service bij kunt aanbieden door alvast de juiste hoeveelheden planken, balken en palen te verzamelen voor een vlonder van 3 x 3 meter.
Het IKEA-effect maakt me ambassadeur
Bied vervolgens een geweldige ervaring door het alvast samengestelde pakket met een beetje liefde af te leveren, door meteen een paar handige klustips te delen en er een instructieboekje bij te doen met links naar video’s van het afzagen, voorboren, bevestigen en afwerken. Alsof er een specialist met me meekijkt, om frustraties te voorkomen en er een geweldige ervaring van te maken. Zodat het psychologische IKEA-effect en de Peak End-rule van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman ondertussen hun werk kunnen doen.
Het IKEA-effect betekent dat ik zelf met het product aan de slag ga en daardoor ambassadeur word van het resultaat dat ik moeilijk kan afkraken. Met een geweldig resultaat dankzij alle service, de levering met aandacht en de video’s die bijdragen aan het idee dat ik dit inderdaad best zelf kan. Een prestatie om trots op te zijn. Met een positief einde dat onbewust de rest van heel mijn ervaring kleurt (Peak End-rule).
Het zijn ervaringen die ons vijf euro laten afrekenen voor een kop koffie die niet meer dan één euro zou hoeven te kosten. Het zijn ervaringen waarmee winkeliers moeiteloos ons vakantiegeld zouden kunnen incasseren. Zodat ze het hoofd boven water kunnen houden, in een economie die nog meer moet gaan over activiteiten en onze eigen inzet in plaats van over spullen. Om het bijzonder te maken, in deze bijzondere corona tijden.
Lees ook: Restaurants GYS in Utrecht: uren klussen en snel vernieuwen
Patrick Wessels
Consumentenpsycholoog
Raad van Advies-lid Patrick Wessels is al meer dan 10 jaar zelfstandig consumentenpsycholoog en SEO-tekstschrijver. Hij schrijft blogs over consumenten, gedrag en inzichten vanuit marketing en psychologie. Patrick wordt enthousiast van slimme campagnes die consumenten blij maken.