Nieuws Marketing
Pokemon redde het seizoen voor de Kijkduinse ondernemer
Waarom klagen over die Pokémonjagers als je ze als Kijkduinse ondernemer ook binnen kunt halen? Dat vergt wel een beetje creativiteit, schrijft het AD.

Ze heeft eigenlijk geen tijd om te praten. Bij La Foca schept Nes het ene bakje na het andere vol met bolletjes ijs. Al weken is het een gekkenhuis bij de salon, vertelt ze tussen de bedrijven door. Tot diep in de nacht, beweren sommigen in Kijkduin. Tot elf uur ’s avonds, zegt ze zelf. "We verkopen vijf keer zo veel als normaal."
Als ijsschepster annex verkoopster profiteert ze niet echt van de extra drukte. Haar neef, de baas, des te meer. Hoe het met hem gaat? "Hij is alwéér op vakantie gegaan. Dat zegt genoeg." Voor een ijssalon is het een zegen als er dagelijks opeens duizenden jonge gasten in de buurt bivakkeren. Zoals ook een patatkiosk onvermoede omzet kan draaien als de standplaats plots het epicentrum van een smartphonespelletje wordt.
ReddingDe rage heeft het seizoen gered, zegt Zony Hafterkamp als hij op het Deltaplein een patatje oorlog aan een klant overhandigt. "Het was een van de slechtste zomers in jaren. Tot die gekteuitbrak. Nu draaien we toch een goed seizoen." Heftig was het wel, erkent hij. "Met de dag kwamen er honderden Pokémonjagers bij. We hebben tot diep in de nacht patat gebakken."
Bij de ijssalon en de patatkiosk zijn ze maar wat blij met ‘die jonge Pokémongasten’. Dat geldt niet voor elke ondernemer aan de Kijkduinse kust. Sommigen klagen steen en been over ‘lieden die niks nuttigen, maar wel de wc’s onderplassen’. Maar wie een beetje handig inspeelt op de rage, kan er toch leuk uitspringen, bewijst Nicky van der Hut. De eigenaresse van Manili Boho hing de winkel tijdelijk vol met Pokémon Go-shirts en -petjes die ze had laten ontwerpen. Later kwamen er geinige accessoires bij. "Ik heb dertig procent meer omzet gedraaid in een slecht zomerseizoen", zegt ze niet zonder trots. "Ik vond het ook nog beregezellig."
Het kan, weet ook Marius Klawer van restaurant Ponderosa. Na het diner verandert de naam van de zaak tegenwoordig in Pokérosa en staan er porties pokéballen (in plaats van bitterballen) op de kaart. Het werkt. "De gamers vinden het leuk en komen erop af. We verdienen er ook goed aan."