Nieuws Marketing
Qatar Airways vliegt non-stop in 18 uur naar Nieuw-Zeeland

18 uur in een vliegtuig. Sommige reizigers gruwen alleen al van het idee, maar als de plannen van Qatar Airways doorgaan, heeft de maatschappij binnenkort 's werelds langste non-stopvlucht. Het bedrijf wil een directe verbinding opzetten tussen hun thuisland Qatar en Nieuw-Zeeland. Dat schrijft het AD dinsdag.
De langste lijnvlucht ter wereld telt nu nog 13.804 kilometer en gaat van het Australische Sydney naar Dallas in de Verenigde Staten. Passagiers hebben er alle tijd om een filmpje te kijken; ze zitten 16 uur en 55 minuten in hun stoel.
Als het aan directeur Akbar Al Baker van Qatar Airways ligt, blijft het hier niet bij, vertelde hij onlangs aan persbureau Bloomberg. De Arabieren willen straks nog 735 kilometer verder vliegen - van Doha naar Auckland - en zouden dan uitkomen op 14.539 kilometer. De vliegtijd is dan 18 uur en 34 minuten.
Daarmee verslaan ze niet alleen de huidig recordhouder Qantas uit Australië, maar ook luchtvaartmaatschappij Emirates. Zij zouden eigenlijk aan kop gaan in het lijstje 'wie komt het verst?' met een directe route tussen Dubai en Panama-stad. Maar de eerste vlucht, die gisteren stond gepland, is uitgesteld tot 31 maart.
De Arabieren verbreken met hun megavluchten niet het record van de langste lijnvlucht ooit. Die staat op naam van Singapore Airlines. Zij vlogen tot 2 jaar geleden 16.600 kilometer van Singapore naar New York, maar vanwege een gebrek aan belangstelling is die vlucht geschrapt. Passagiers zaten 18 uur en 20 minuten in het vliegtuig.
Langste vluchtDe langste vlucht vanuit Nederland gaat van Schiphol naar Ecuador en duurt 14 uur en 25 minuten.
De ultra-lange vluchten zijn mogelijk dankzij de nieuwste generatie vliegtuigen, die probleemloos 13.000 kilometer overbruggen. Boeing gebruikt daarvoor de 777-200 LR, die tijdens testen nog veel verder komt. In een demonstratievlucht op 9 november 2005 haalden piloten zelfs 22.602 kilometer. Ze deden 22 uur en 22 minuten over hun trip van Hong Kong naar Londen via Noord-Amerika en zagen twee zonsopgangen. Acht piloten waren nodig om het toestel zolang in de lucht te houden.
Met volledige belading kan de 777-200 LR nog altijd 13.890 kilometer non-stop in de lucht blijven.
Het toestel heeft dan 202.570 liter brandstof nodig om de eindbestemming te halen. In augustus vorig jaar waren er 59 van dergelijke toestellen in gebruik, bij elf luchtvaartmaatschappijen.