Nieuws Marketing

Rotterdams Helloprint zoekt drukkerijen per land uit

Hans Scheffer eet soms taart en herinnert zich pas later de gelegenheid: wéér een nieuw land aangeboord voor zijn Helloprint. De Rotterdamse online drukwerkwinkel groeit explosief in binnen- en buitenland.

Eric Oosterom | Foto: Frank de Roo 3 oktober 2016

Helloprint, in Nederland ook wel bekend als Drukzo, is een website à la Vistaprint, maar dan zonder eigen drukkerijen. Klanten kunnen er onder meer visitekaartjes, spandoeken en T-shirts laten bedrukken.

Met vier vrienden richtte Hans de zaak in 2013 op, dit jaar - inmiddels met 120 man personeel aan boord - verwacht hij 400.000 orders te verwerken, waarvan de helft voor het buitenland is bestemd.

Zwarte cijfersHans' motto: hard gaan. En dat is noodzaak. De marges in de printwereld zijn klein, drukwerk moet vooral goedkoop zijn. De concurrentie is groot. Alleen door een hele hoop af te zetten, kan Hans zwarte cijfers schrijven. ,,We zijn geen grafisch bedrijf, zelf drukken we niks. Verdienen doen we door bestellingen efficiënt te bundelen en elders te laten drukken. Niet één setje visitekaartjes, maar een groot aantal orders bij elkaar.''

Helloprint, dat vorige maand nog een investering van 3 miljoen euro ophaalde, drijft op een netwerk van drukkerijen. Die drukkerijen zoekt Hans per land uit, bijvoorbeeld via beurzen. Binnen drie jaar moet heel Europa van Helloprint gebruik kunnen maken. Daarna volgt de rest van de wereld. ,,Zo'n 80 procent van het drukwerk wordt nog offline verkocht, maar die situatie verandert snel. Het is nu de tijd om te groeien.''

Snel groeien is relatief simpel, doordat de Rotterdammers over de grens nauwelijks aan de formule schaven. ,,We gaan niet te lokaal. Elk land is anders, dat klopt, maar de wijze waarop consumenten online kopen is overal vergelijkbaar. Ons model is makkelijk in een nieuw land te introduceren.''

InspiratieDat geldt ook voor de Helloprint- filosofie. Het team wil zijn klanten 'superloyaal' maken door hen in de watten te leggen. Bijvoorbeeld door hem gratis een afbeelding te laten retoucheren om de kwaliteit van een fotomok te verbeteren.

Stadsgenoten bleken in dit opzicht een inspiratie. ,,Ik zal niet liegen. We hebben heel goed gekeken naar hoe webwinkel Coolblue dat aanpakte. Daar zijn ze obsessief bezig met klanttevredenheid en hebben daarmee de markt op zijn kop gezet. Een voorbeeld voor ons.''

De rappe groei in binnen- en buitenland heeft een keerzijde. Hans spreekt van groeipijnen. ,,Trager wordende systemen, te kleine toiletruimtes en onze juffrouw Janny die de hoeveelheid lunches niet meer aankan. Ook dat is pionieren.''