Nieuws Marketing

IJssalon breidt uit naar Namibië

Prachtig weer, maar van De IJssalon-oprichter Robin Alting (52) hoeft dat niet per se. Want ook in de winter draait zijn keten, ooit schurkend tegen de afgrond, als een zonnetje, schrijft het AD.

Eric Oosterom 10 mei 2016

Deijssalonrotterdamnamibieinterview

Hij waarschuwt maar alvast: dit wordt een rommelig gesprek. Want Alting, staand voor het koffiezetapparaat, blijft continu om zich heen kijken. Al na 5 minuten loopt hij naar buiten om te voorkomen dat iemand haar autoportier beschadigt tegen zijn reclamebord op de stoep. ,,Je moet wel druk op de ketel houden.''

Gouden IJsspatel

Want de lat ligt hoog in de ijssalon die in 2004 en 2006 de prestigieuze Gouden IJsspatel won voor respectievelijk Neerlands beste frambozen- en koffie-ijs. Die status - 'klanten rijden voor ons om' - wil Alting graag behouden. ,,Mijn ouders hadden een goede bakkerij in Ridderkerk. Ze verkochten de zaak en 2 jaar later was 'ie failliet. Dat zijn leermomentjes voor mij.''

En dus zorgt Alting, in 1993 begonnen met ijs maken in de bakkerij van zijn ouders, dat zijn producten top zijn. Zo gebruikt hij altijd vers fruit en nooit geur- en smaakstoffen. Minstens zo belangrijk is het personeel. Nieuwe werknemers moeten een kwartier durende instructievideo uit het hoofd leren waarin hen wordt uitgelegd hoe het beste te presteren.

Alting in de video: ,,De perfecte bol is rond, niet te klein, maar zeker ook niet te groot.'' En: ,,Zeg tegen volwassenen nooit 'hoi' of 'doei'.'' Chagrijnen tijdens de proeftijd is een doodzonde. ,,Dan vertrek je. Lachen is niet aan te leren.''

Redding

Succes komt pas in 2004 na het winnen van de eerste Gouden IJsspatel. De media-aandacht blijkt de redding van Alting, die anders 'zeker failliet was gegaan' en zijn carrière tot dan toe beschrijft als 'twaalf ambachten, dertien ongelukken'. ,,Voor die tijd was mijn ijs ook al lekker, maar ik verdiende er geen droog brood mee. Geluk speelt zeker mee bij het succes.''

En talent, denkt hij. ,,Waarom staat de ene kok in een sterrentent en de ander in een eetcafé? En waarom kan Max Verstappen zo goed rijden? Ik maak mijn ijs zoals ik het lekker vind. En als iemand het vies noemt, pas ik het recept mooi niet aan.''

Momenteel telt De IJssalon zeven filialen, vier minder dan vorig jaar. Alting: ,,Ik vond de kwaliteit daar niet goed genoeg, dus heb ik mijn naam weggehaald.'' Toch blijft de Rotterdammer het belangrijk vinden dat zijn zaak meerdere filialen heeft.

,,Aan de Meent, waar we al het ijs maken, heb ik drie ijsmakers. Als ze doorwerken, hebben ze in 3 uur genoeg om de vitrine te vullen. Ik ben er zakenman genoeg voor om ze de hele dag aan het werk te zetten en dat ijs elders te verkopen.''

In de andere zes filialen is Alting dagelijks te vinden wanneer hij het ijs komt bezorgen. Belangrijk om het kwaliteitsniveau hoog te houden. ,,Het personeel weet dat ik elk moment kan binnenstappen. Dat blijft in hun achterhoofd zitten.'' Kwaliteit is alles. ,,Je doet het voor de waardering. Ik ben ook gewoon een ijdel mannetje.''

Grootte

Alting levert verder aan bekende restaurants. Het helpt hem zijn omzet stabiel te houden. ,,Bij een van die zaken vroeg ik eens aan de maître naar het dessert. Hij zei: huisgemaakt ijs. Ik zei: volgens mij niet hoor.''

Inmiddels heeft hij de juiste grootte bereikt. ,,De volgende stap zou een fabriek zijn. Maar ik wil geen loods op een bedrijventerrein waar een machine bakken ijs uitpoept, ik wil ambachtelijk ijs.''

De populairste smaak is cookie. Ook andere smaken - stroopwafel, oma's appeltaart - doen het goed. Toch is Alting niet van plan verder te experimenteren. ,,Dat is een gepasseerd station voor mij. Uiteindelijk gaat het om de basissmaken, die blijven het langst populair.''

Alting doet alleen nog wat hij echt leuk vindt in de zaak. ,,Ik sta bijvoorbeeld niet meer achter de balie.'' Een 'avontuur' vindt hij het om buitenlandse vestigingen te openen. Marokko krijgt binnenkort een tweede zaak en ook Namibië staat op de rol. Weer eens wat anders, leuk om te proberen.

En tussendoor de kinderen opvoeden. ,,Dat moeten hele leuke volwassenen worden. Ook best een klus.''

Namibië

Alting zoekt momenteel nog naar een Nederlands gezin dat zich minimaal een jaar wil inzetten voor de ijswinkel, die overigens Nice gaat heten - een samenvoeging van Namibian Ice.

Het is de bedoeling dat de winkel volgend jaar open gaat. Het project is verbonden aan stichting René's Kids Centre, een initiatief van René Ruitenberg. De voormalig marathonschaatser zet zich al jaren in voor het arme land in zuidelijk Afrika. Alting draagt er graag zijn steentje aan bij. ,,En bovendien kan ik best wel eens gemist worden aan de Meent.'' Namibië is niet het eerste buitenlandse avontuur voor Alting: eerder opende hij al een zaken in China en Marokko. Het Chinese filiaal is inmiddels dicht, Marokko krijgt er een tweede bij.