Nieuws Marketing

Ruim 200 bedrijven op Biobeurs in IJsselhallen Zwolle

Ruim tweehonderd bedrijven uit de biologische sector staan donderdag, net als gisteren, op de Biobeurs in de IJsselhallen in Zwolle om hun producten, kennis en nieuwe assortiment aan leveranciers en klanten te presenteren. Ook om te leren, want naast de beursvloer is er een uitgebreid programma met workshops.

Van onze redactie 21 januari 2016

Duurzaamheid milieu milieubewust natuurbescherming biologisch Thinkstock

"De Biobeurs is de belangrijkste nationale beurs voor wie serieus zaken doet op de biologische markt", stelt organisator Bionext. Want biologisch is booming. In Nederland groeit de verkoop van biologische producten in 2015 naar verwachting met meer dan 15 procent en ook wereldwijd stijgt de vraag. Iets wat volmondig wordt beaamd door diverse standhouders op de beursvloer. Waarmee de markt ook onder druk komt te staan. "Want op sommige fronten gaat de verkoop zo hard dat producenten de vraag maar met moeite kunnen bijbenen", zegt Frank Rozendaal van Westerveld Wijnen uit Benneveld. En ook de concurrentie van de grote supermarktketens speelt daarin mee, aldus Gudrun Kummerer van Bakkerij Bulthuis uit Brummen. "Die hebben biologisch ook ontdekt, zodat hun klanten eerder daar biologische producten zullen kopen dan bij de natuurvoedingswinkels waar wij leveren."

Naamsbekendheid Daar speelt biologische groothandel De Zaai-Sters uit Leek in Groningen op in door met het merk Puur Noord Nederland te komen: een verzamelnaam voor biologische producten van kleinere producenten uit de noordelijke provincies. "Die voeren producten met merknamen die soms in de anonimiteit dreigen te verdwijnen, omdat ze te klein zijn om ze zelf grootschalig te verspreiden", vertelt Pleunie Baarveld van De Zaai-Sters. "Zo krijgen kleinere merken de ruimte, een grotere naamsbekendheid en bereik."

Foto: Thinkstock