Nieuws Sales

Dit Rotterdamse bedrijf brengt spellen aan de man voor game-ontwikkelaars

Niet de games maken, maar ze bedenken en zorgen dat de consument de spellen in de winkel kan vinden. Dat is het werk van SOEDESCO. Rotterdams Dagblad ging bij het bedrijf langs.

Jasper Monster | Foto: Jan de Groen 12 december 2017

Soedesco jandegroen

Als je de website van het jonge Rotterdamse bedrijf bekijkt, denk je als bezoeker direct te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Logo's en personages uit spellen domineren de homepage. Ze zullen daar dus wel games maken, zal de conclusie van de meeste bezoekers zijn.

Maar schijn bedriegt. Ja, Hans van Brakel (26) en Bas de Jonge (22) zijn met hun collega's de hele dag met games bezig, maar doen alles behalve het spel maken. ,,Veel ontwikkelaars zijn heel goed in het maken, maar zijn niet de beste in het verkopen van hun product", zegt De Jonge. ,,Wij zijn juist een hele goede verkoper en weten hoe we een game in de markt moeten zetten."

Het avontuur van SOEDESCO begint drie jaar geleden op een industrieterrein in Hoogvliet. Oprichter Jack Chauthi loopt dan al bijna dertig jaar mee in de gamesindustrie en ziet een kans voor een nieuw bedrijf. Hij neemt Van Brakel aan om het bedrijf verder op te zetten. ,,Er werden ontzettend veel games gemaakt, terwijl maar weinig ontwikkelaars in staat waren op eigen kracht een game fysiek in de winkels te krijgen. Die kennis hadden wij wel."

Sales

SOEDESCO neemt voor makers van spellen al het werk dat tussen het maken van het spel en de aankoop van de consumenten ligt, uit handen. Van het ontwerpen van de doosjes die in de winkel komen te liggen tot de marketing op sociale media en van de contacten met de winkels tot het vertalen van de spellen. ,,Zeker als een spel wereldwijd wordt uitgebracht, zijn er heel veel handelingen nodig voordat je overal ter wereld in de winkels ligt."

Bedenken

Ontwikkelaars maken daarom maar al te graag gebruik van de diensten van de uitgever. Waar SOEDESCO in het eerste jaar twee spellen uitgaf en het bedrijf zichzelf moest verkopen, staat de teller voor dit jaar al op tien en bellen en benaderen ontwikkelaars SOEDESCO in plaats van andersom. ,,En we bedenken nu ook zelf spellen", zegt Van Brakel trots. ,,Met dat idee gaan we dan naar een ontwikkelaar, die het spel uiteindelijk voor ons maakt." Zo vliegt het spel Real Farm, waarin de speler het leven van een echte boer moet leiden, over de (digitale) toonbank. ,,We kijken welk soort spel er nog niet of niet goed genoeg is gemaakt en daar gaan we mee aan de slag."

Groeien

De successen van de in eigen huis bedachte spellen betekenen volgens Van Brakel niet dat de ambitie er is om alle spellen zelf te maken. ,,Wij blijven verkopers, dat is waar wij goed in zijn." Groeien is daarentegen wel een van de doelen voor de komende jaren. ,,De markt is groot genoeg. Alleen is die vaak nog niet zichtbaar. In Nederland merkt niet iedereen dat, maar er is wereldwijd heel veel vraag. Daar willen wij ons op richten."

https://youtu.be/XKnS9eE1lNw

Spreiding is de sleutel. ,,Zeker, we willen grotere projecten of die ene klapper, maar we blijven mikken op de breedte. In onze branche zijn veel partijen failliet gegaan doordat de focus veel te veel lag op een of twee games. Als er bij ons een game niet verkoopt, is dat vervelend, maar is er niet veel aan de hand. Ok, misschien een jaar geen kerstdiner, maar er hoeft niemand ontslagen te worden."

In Nederland merkt niet iedereen dat, maar er is wereldwijd heel veel vraag. Daar willen wij ons op richten

Hans van Brakel, SOEDESCO