Nieuws Sales
Zet Rotterdam weer de retailtrend? Havenstad stopt met Black Friday
De winkeliers in het centrum van Rotterdam stappen definitief af van Black Friday. Na een valse start vorig jaar willen de ondernemers een nieuwe poging wagen met het spreiden van het kooplustige volk over vijf dagen. Dit om te voorkomen dat er op één vrijdag een ‘winkelinfarct’ ontstaat. ,,Het is de hoogste tijd voor iets nieuws.’’

Ondernemers lokten klanten door te stunten met prijzen van koffiezetapparaten én geijkte cadeautjes voor de feestdagen. Foto: ANP
Black Friday, het destijds uit Amerika overgewaaide fenomeen, werd in 2017 in Rotterdam als eerste grootschalig opgepikt. Ondernemers lokten klanten door te stunten met prijzen van koffiezetapparaten tot hd-tv’s én de geijkte cadeautjes voor de feestdagen. Massaal sprong men in de auto om als eerste aan te sluiten in de file in het stadscentrum, met alle ergernis van dien. En dat voor een paar tientjes korting.
Lees ook: Kortingsacties, stuntprijzen en topaanbiedingen: wat hebben jij en de consument daar nou echt aan?
Ondernemers- en eigenarenclub Rotterdam wil van Black Friday af
Daar wil de Urban Department Store (UDS) – de ondernemers- en eigenarenclub in het centrum - vanaf, zegt directeur Dominique van Elsacker tegen het AD. Vorig jaar werden, mede ingegeven door oplopende coronacijfers, de Five Day Deals ingevoerd, maar werd het centrum in het weekend eind november alsnog overlopen. Met als gevolg dat burgemeester Aboutaleb ingreep. Met vroege sluitingstijden werd de hausse ingedamd.
,,We zijn er als eerste grote stad mee begonnen, en willen het nu ook als eerste anders doen’’, stelt ze. ,,Je merkt dat het hele land naar Rotterdam kijkt, want het is een belangrijk koopmoment, zeker nu. Ik krijg veel telefoontjes over hoe we het dit jaar gaan regelen. De bedoeling is dat alle ondernemers meedoen. Dat zijn de 330 die bij ons zijn aangesloten, maar er zijn er natuurlijk veel meer in het centrum.’’
''In de media wordt Black Friday enorm gepromoot. Daarom hoop ik dat dit ook landelijk wordt opgepikt en iedereen meedoet. Daarmee zetten we in Rotterdam hopelijk de trend''
MediaMarkt wil koopjesfestival behouden, C&A en Bijenkorf twijfelen
Grote vraag is wat de grote publiekstrekkers doen. ,,De enige die ik niet onder de knop heb zijn de landelijke ketens. In de media wordt Black Friday enorm gepromoot. Daarom hoop ik dat dit ook landelijk wordt opgepikt en iedereen meedoet. Daarmee zetten we in Rotterdam hopelijk de trend voor de komende jaren, zónder Black Friday.’’
Of de grote ketens zich inderdaad aansluiten bij het Rotterdamse initiatief, is nog afwachten. Elektronicagigant MediaMarkt, met een vestiging op het Binnenwegplein, wil Black Friday in ere houden. Modewinkel C&A is er nog niet uit en een zegsman van de Bijenkorf kan op dit moment nog geen zekerheid verschaffen. Boekhandel Donner gaat niet stunten in deze periode. ,,Dat heeft geen zin, want we hanteren vaste boekenprijzen. Misschien dat we één tafel neerzetten met koopjes, maar dat is het dan wel’’, aldus mededirecteur Suzanne Hammecher.
Lees ook: Extreme drukte Black Friday: Aboutaleb sluit alle winkels centrum Rotterdam
Urban Department Store: klant in alle rust belonen
De shoppers die zich laten 'spreiden’ worden tegemoet gekomen. Vervoerder RET is bijvoorbeeld al aangeschoven om te bekijken hoe de bezoekers die de auto mijden en met het openbaar vervoer komen, in de watten kunnen worden gelegd. En Urban Department Store wil de klant belonen die komt shoppen als het nog rustig is.
In 2020 leidde Black Friday nog tot een clash tussen Rotterdam en de regering in Den Haag. Aboutaleb stelde toen dat de 25 burgemeesters het kabinet in het Veiligheidsberaad hadden gevraagd de koopgekte rondom de traditionele ‘zwarte vrijdag’ in de steden aan banden te leggen, bijvoorbeeld door een verbod. Dat weigerde het kabinet, meldde Rotterdams eerste burger. ,,Ze vonden dat optreden een zaak was van de burgemeesters.”
De toen nog missionaire regering ontkende de lezing van de burgervader. Een woordvoerster stelde dat burgemeesters de middelen hebben om in te grijpen als het te druk is, en hadden dat ook laten zien. Wel was er volgens de zegsvrouw gesproken over het spreiden van bezoek tijdens drukke dagen. Dat had tijdens de Black Friday-periode al effect, sprak ze.