Nieuws Social media

Succes boeken op TikTok: dit is hoe A Fish Named Fred dat aanpakt

Heb je er weleens aan gedacht om met je bedrijf op TikTok te gaan? Rob Schalker van A Fish Named Fred wil de naamsbekendheid van zijn lifestylebrand voor mannen verder vergroten en zet nu de stap. Met de hulp van content marketeer/social media allrounder Jan de Keijzer, die eerder succesvol was met Bas Smit, begint hij de jacht op duizenden nieuwe volgers. Schalker vraagt, De Keijzer draait. Wij schrijven mee, de komende maanden.

Robbert Daalder 31 augustus 2022

Tiktok a fish named fred header

A Fish Named Fred wil het aantal volgers op TikTok in een maand tijd opkrikken van ruim honderd naar duizend.

,,Waar ik mezelf nogal eens over verbaas, zijn de mensen uit onze eigen doelgroep”, begint Rob Schalker zijn keuze voor TikTok te onderbouwen. ,,Er valt eigenlijk geen peil te trekken op wie A Fish Named Fred nou eigenlijk wel en niet kent. Op zich niet gek, aangezien onze doelgroep nu eenmaal erg breed is. Toch wil ik zoveel mogelijk consumenten betrekken bij datgene wat wij allemaal te bieden hebben. En omdat ik zie dat de leeftijd van de gebruikers van TikTok oploopt, denk ik dat dit een perfect moment is om dit platform te benutten.”

Insta Reels en YouTube Shorts afgeleid van TikTok

En waarom ook niet? Met ruim 20.000 volgers op Instagram, 17.000 aanhangers op LinkedIn, nog eens 7.000 fans op Facebook en regelmatige activiteiten op YouTube kent het bedrijf de kracht van social media. ,,De stap naar TikTok is na de opsomming van deze platforms een hele logische. Kijk maar eens naar de Reels op Instagram en Facebook. Of neem de Shorts op YouTube. Bijna alle content die je daar ziet, is geïnspireerd op de aanpak van TikTok.”

"Door diverse filmpjes te posten en daarbij te experimenteren met de populaire muziek van dit moment, ontdekken we wat onze kijkers leuk vinden"

Jan de Keijzer, content marketeer / social media allrounder

,,Die korte clipjes van doorgaans zo’n 15 seconden worden op deze kanalen steeds beter bekeken door ‘de oudere gebruiker’. TikTok bestaat alleen maar uit dit soort filmpjes waardoor veel mensen naar deze bron verhuizen. Jongeren vormen hier niet langer de doelgroep. Het aandeel 30-plussers neemt aanzienlijk toe. We lijken wel gek als we daar met A Fish Named Fred niet op inspringen.”

Door TikTok geen dure influencer meer nodig

Rob Schalker vindt het aantrekkelijk omdat hij hier een breed publiek bereikt. Bovendien gelooft hij ook al een tijdje niet meer in adverteren op papier. ,,Daar valt geen enkele statistiek uit te halen. Op TikTok kan dat wel. Het is kort, lekker luchtig en je hebt geen dure influencer meer nodig om viral te gaan. Als je het maar goed aanpakt. Precies om die reden heb ik Jan hierbij betrokken.”

Rob Schalker, medeoprichter van A Fish Named Fred.

Lees ook: Kringloopwinkel steeds hipper dankzij TikTokkers en influencers

Vooral met hagel schieten in eerste Tiktok-fase

Met 33.000 volgers en klanten als Bas Smit, Tom Coronel, Wehkamp en EasyToys weet Jan de Keijzer inderdaad waar hij over praat als het om social media gaat. TikTok, in dit geval. ,,Op dit moment hebben we 123 volgers met A Fish Named Fred en het streven is om er over een maand 1.000 te hebben. Om dat te bereiken, gaan we in deze beginfase vooral schieten met hagel. Ik ben afgelopen week bij Rob op kantoor langs geweest en daar lagen al een aantal videoformats op mij te wachten. Compleet verschillend van elkaar, maar allemaal bruikbaar.”

Kies de creator account

,,Door diverse filmpjes te posten en daarbij te experimenteren met de populaire muziek van dit moment, ontdekken we wat onze kijkers leuk vinden. Doet content met tips and tricks het bijvoorbeeld goed, dan gaan we daarmee verder. Let op: het lijkt misschien logisch om een business account op TikTok te nemen voor je zakelijke acties, maar je moet een creator account hebben. Hier heb je namelijk beschikking tot alle muziek en hashtags.”

,,Op het business account denkt TikTok dat je deze gebruikt om te adverteren. Dat willen ze niet en dus is er veel niet beschikbaar. Zoals Rob al aangaf, heb je de analytische tool van TikTok ook echt nodig dus benut 'm! Hiermee kun je bijvoorbeeld in een curve aflezen hoeveel mensen er naar jouw filmpje kijken en – belangrijker nog – op welke momenten zij afhaken. Daar kun je in het vervolg van je posts natuurlijk goed op doorbouwen.”

Content marketeer /social media allrounder Jan de Keijzer helpt A Fish Named Fred op TikTok.

"Stel een vraag in de reactie op je eigen post. Zo creëer je mogelijk interactie. TikTok heeft een soort SEO-systeem dat aanslaat op veel terugkerende termen"

Jan de Keijzer, contentmarketeer

Maak gebruik van trending sound op TikTok

Jan vertelt dat hij en Rob tot nu toe zes video’s hebben geplaatst. Zoals verwacht met wisselende resultaten. ,,Het is zoeken naar de gouden formule voor A Fish Named Fred op TikTok. En dat vind ik nou juist zo leuk aan mijn werk. Die uitdaging. Experimenteren. Het is dan ook belangrijk dat je de content die je al op TikTok hebt geplaatst, goed bewaart. Hergebruiken is namelijk prima, zolang je één en ander maar verandert. De muziek bijvoorbeeld. Volgens mij weten we allemaal dat een trending sound op TikTok het filmpje een enorme boost in het aantal views kan geven.”

Om het aantal volgers zo snel mogelijk richting die 1.000 te krijgen, zegt hij dat eigen video’s geliked moeten worden in combinatie met een reactie. ,,Het helpt ook om in die reactie een vraag te zetten. Zo creëer je mogelijk interactie. TikTok heeft een soort SEO-systeem dat aanslaat op veel terugkerende termen. Daar valt voordeel te halen.”

De profielpagina van A Fish Named Fred. Te zien is dat de meest recent geplaatste video tot nu toe het best scoort. De Keijzer verklaart de keuze voor deze content: ,,Qua inhoud triggert dit. Je ziet een visje in ontbijtgranen, wat niet normaal is. Zo maken nieuwe mensen op een unieke manier kennis met A Fish Named Fred. We kunnen Fred (Visje) namelijk overal in verwerken. In onze kleding, maar ook in de pasta, smoothie etc. Zo creëren we herkenning naar Fred."

#loveisintheair beter dan #love

,,Plaats ook hashtags. Maximaal drie onder een filmpje”, vervolgt de social media specialist. ,,Test wel even welke het beste kunnen scoren. Sommige zijn al vaker dan 10 miljoen keer gebruikt en gaan voor jouw filmpje dus geen verschil maken. #love is zo’n veelgebruikte hashtag, maar #loveisintheair bijvoorbeeld nog niet.”

,,We gaan iedere dag TikTok’en met A Fish Named Fred. Ritme is cruciaal in deze beginfase. Uploaden om 16 uur betekent dat het filmpje om 17 uur voor iedereen zichtbaar is. Voor ons de ideale tijd aangezien volwassenen dan hun laptop dicht doen, kinderen al uit school zijn en iedereen dus op zijn of haar telefoon zit. In de analytics zagen we op dat tijdstip al een hele duidelijke stijging in het aantal weergaven.”

Herhalen, herhalen, herhalen, zo luidt het devies van Jan de Keijzer. ,,Het is wachten op die eerste klapper. En zodra die er is, gaat het hard. Inderdaad, je moet even geduld hebben, maar geloof me als ik zeg dat dit goed gaat komen.”

De Ondernemer volgt de komende tijd de voortgang van het TikTok-account van A Fish Named Fred, met tips & tricks van Jan de Keijzer en de ervaring van Rob Schalker. Volg het via onze website.

Beluister hier de podcast Sleutel tot Succes, met Rob Schalker: A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws