Nieuws Social media
Helft ZZP’ers scoort opdrachten via LinkedIn
De zzp’er gebruikt social media als Facebook, LinkedIn en Twitter steeds vaker voor contact met collega-ondernemers (+17%) en het vergaren en/of delen van kennis (+12%). Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.179 zzp’ers in opdracht van Ziggo.

Volgens Ziggo zien we op hun LinkedIn-community voor ondernemers ook terug dat er steeds meer behoefte is aan kennis en netwerk. Met het aanbieden van inspirerende content voor en door ondernemers probeert Ziggo hen hiermee verder te helpen. De zzp’er gebruikt de genoemde platforms steeds minder vaak om de naamsbekendheid te verhogen (-19%) of de reputatie als expert te bevestigen of te verhogen (-10%). Het vergaren en/of delen van kennis is nu de belangrijkste reden om zakelijk actief te zijn op social media.
Opdracht scoren via social mediaBijna één op de twee zzp’ers die actief is op LinkedIn, scoort jaarlijks één of meer opdrachten via het platform (46%); daarmee is het zakelijk netwerk het meest effectieve platform voor zzp’ers. Facebook en Twitter volgen, met respectievelijk één op de drie en één op de vijf zzp’ers die succesvol zijn op deze platforms, zodra ze er eenmaal zakelijk actief zijn. Google+ (16%), WhatsApp (11%), Instagram (9%) en YouTube (7%) completteren de lijst.
Offline netwerken effectiefstOffline netwerken is daarnaast bezig aan een opmars: de zzp’er besteedt wekelijks 8% meer tijd aan offline netwerken, waaronder borrels, bijeenkomsten en verenigingen.