Video Storytelling

Broodje Verhaal: nieuwe serie over storytelling vanuit de keuken van Cor Hospes

Een heuse 'videocast'-serie op De Ondernemer: Broodje Verhaal. Contentmarketing- annex storytelling-expert Cor Hospes neemt ondernemers mee - letterlijk ook - in zijn keuken, laat ze daar hun favoriete lunch bereiden en natuurlijk en bovenal, hun verhaal vertellen. Want storytelling, dat staat centraal in deze nieuwe serie.

Presentatie: Cor Hospes. Camera & Edit: Mark van Binsbergen 30 april 2021

Laatste update: 9 mei 2021 21:30

Cor Hospes (links) bereid in zijn keuken tien afleveringen 'Broodje Verhaal', om naar te kijken (video) of te luisteren (podcast). En de storytelling-expert blogt er bovendien over op onze website. Op de foto rechts de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen van Moonback,

Broodje Verhaal dus. Tien afleveringen met Cor Hospes en een ondernemer die tijdens de lunch letterlijk de ingrediënten van zijn/haar ondernemersverhaal deelt. Wat wil hij/zij bereiken en waarom? Welke obstakels moet hij/zij daarbij zien te overwinnen. En niet onbelangrijk. Wat kookt hij/zij van de lunchkaart? Kiest hij/zijvoor een gebakken eitje, zijn pasta van de dag of toch dat broodje bal...? En welke boodschap wordt er op de koelkast geplakt?

Op deze verzamelpagina vind je de eerste drie Broodje Verhaal-videos met Willem Kors (Leentjes Poeder Pret), Ellyne Bierman (Reflower) en de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijsen (Beterboeken/Moonback). Op deondernemer.nl/storytelling vind je ook podcasts en blogs over storytelling.

Aan de pannenkoeken met Willem Kors (Leentjes Poeder Pret)

Wat kinderen blij maakt? De bakproducten van Leentjes Poeder Pret in ieder geval. Dat maakt het verhaal van Willem Kors, een van de ondernemers achter het populaire merk, kraakhelder. En dat blijkt ook in de keuken van gastheer Cor Hospes. Alles draait om plezier, de pret. Hoe die pret samen met de pannenkoeken op de tafel komt, dat legt Kors al bakkende uit, te bekijken via deze link.

Ellyne Bierman (Reflower): ook kunstbloemen houden van mensen - en andersom

De keuken in Huize Hospes ziet er in deze aflevering fleuriger uit dan normaal. Niet vreemd, want Ellyne Bierman van de ‘duurzame bloemenbieb' Reflower is te gast. Tijdens het roeren in potten en pannen doet de ondernemer in deze Broodje Verhaal-video geuren en kleuren uit de doeken waarom haar platform zo’n succes is bij bloemenliefhebbers. Want ja, ook kunstbloemen houden van mensen. En andersom ook, dus.

Hoe Niels Meijssen (Beterboeken/Moonback) een sympathiek alternatief voor Booking.com realiseert

Natuurlijk mag de Meest Inspirerende Ondernemer van dit jaar niet in - de voor de gelegenheid extra feestelijke - keuken van Cor Hospes ontbreken. Niels Meijssen dus, oprichter van Moonback (voorheen Beterboeken.nl). Wat is het verhaal achter het platform dat het sympathieke alternatief voor Booking.com wil zijn? In ieder geval is ‘eerlijkheid’ een belangrijk hoofdstuk van Niels' marketingverhaal. Onder meer in deze aflevering van Broodje Verhaal de vraag die elke ondernemer zichzelf vaak stelt of moet stellen: hoe valideer je als ondernemer dat je met jouw idee en content op de goede weg zit? Tussen de gesneden groenten en de verse kruiden zoeken de storytelling-expert en startup-strateeg naar het antwoord; kijk mee via deze link.

Lees hier ook de eerste van een serie expertblogs van Cor Hospes: Blogcursus 'De kunst van storytelling (1): waarom dit ook jouw bedrijf kan helpen

Storytelling? Sam van Dalen doet het met video. Succesvol.

Storytelling. Logisch. Op video? Niet voor iedereen even logisch. Je moet het willen, kunnen en de tijd er voor over hebben, als ondernemer. Sam van Dalen maakt er tijd voor, en dat helpt, er huist zeker een entertainer in de ondernemer. Wie de directeur/eigenaar van autobedrijf 'Italië in de polder' er in dit Broodje Verhaal in alle nuchterheid over hoort praten, zou kunnen denken dat het allemaal bijna vanzelf gaat. Sam van Dalen: ,,Ik vertel in een video nooit over het product, we zeggen zeker niet: koop dit. Ons product is de auto, maar ik vertel niet hoeveel vermogen-ie heeft, wat-ie gereden heeft en wat er op of aan zit. Het gaat om het verhaal."

,,Je zou kunnen denken: ik zal er wel meer door gaan verkopen. Wat ik na een tijd merkte is dat wij juist veel meer aanbod aan de inkoopkant kregen, dat juist autobedrijven ons gingen bellen om bijvoorbeeld Italiaanse auto's aan te bieden. B-to-b heeft het ons absoluut geholpen, het heeft bijvoorbeeld geholpen ons aanbod uit te kunnen breiden".

De Italië in de polder-video's zijn tienduizenden keren bekeken, de meest besproken en ook onze favoriet: de pony in de Panda. Je kunt 'm zien direct na afloop van deze aflevering van Broodje Verhaal.

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws