Lees, kijk, vraag en leer
Die vier elementen zorgen namelijk voor de beste verkoper opleiding:
Lees
Kijk
Vraag
Leer
1
Lees
Zelfs de beste opleiding voor verkoop kan niet zonder informatie die je doorleest. En belangrijker nog, het is ook buiten de verkoopopleiding om heel belangrijk om meer te gaan lezen. Of om veel te blijven lezen natuurlijk, als je dit al langer doet.
Lees je bijvoorbeeld gemiddeld één boek per maand? Of lees je regelmatig artikelen op online platformen en in de vakbladen binnen jouw branche? Lees websites en lees kranten, en volg bijvoorbeeld het zakelijk nieuws. Zorg dat je weet wat er speelt bij ondernemers, ontdek de nieuwe trends en lees over de keuzes die zij maken.
Door te lezen absorbeer je praktische tips, ontdek je interessante cases en zal je bijvoorbeeld merken dat je eenvoudig nieuwe inspiratie opdoet.
2
Kijk
Zelfs de fanatiekste kandidaat binnen de opleiding voor verkopers kan niet heel de dag lezen, zelfs als zou je dat willen. Gelukkig hoeft dat ook niet, omdat er bijvoorbeeld ook heel veel te kijken valt.
Kijk naar programma’s op televisie en probeer daar als professional wijzer van te worden. Wat gebeurt er in het programma, welk effect heeft dat op anderen en hoe kun je daar zelf gebruik van maken?
Kijk bijvoorbeeld naar interviewprogramma, observeer politici en doorgrond hoe woordvoerders en andere communicatieprofessionals de boodschap brengen. Het is binnen de opleiding tot verkoper een goede manier om communicatief een stuk sterker te worden.
3
Vraag
Daarnaast probeer je de interactie aan te gaan. Spreek bijvoorbeeld met collega-verkopers en vraag om feedback. Ga nadrukkelijk het gesprek aan, de ene keer om advies in te winnen en de volgende keer om informeel te bespreken wat er zoals voorbij komt in dagelijkse praktijk.
Door vragen te stellen krijg je veel meer uit een opleiding tot verkoper. Het helpt je te verduidelijken waar je mee bezig bent. Bovendien voorkomt het dat je belangrijke trends en ontwikkelingen over het hoofd ziet. Je versterkt de onderlinge banden en kunt jezelf bovendien ontwikkelen tot aanspreekpunt. Dat maakt het een stuk makkelijker om met elkaar in gesprek te blijven.
4
Leer
Leer ten slotte, bijvoorbeeld tijdens de verkoper opleiding. Volg de opleiding en blijf op die manier een leven lang leren. Schrijf je in voor cursussen en woon seminars of webinars bij.
Zelfs als je regelmatig hoort wat je eigenlijk al wist is de kans groot dat je daarvan blijft leren. Dat wat er niet meer nieuw voor je is slokt namelijk geen cognitieve capaciteit op. Je hebt op die manier meer aandacht voor waar je nog wél iets van kunt leren. Zoals een boek dat je voor de tweede keer leest of een film die je opnieuw kijkt. Zelfs na een aantal keren is de kans groot dat je er toch weer iets nieuws in ontdekt of wat van opsteekt.
Blijf jezelf ontwikkelen
Een goede verkoper opleiding is een belangrijk startpunt om beter te leren verkopen. Door te lezen, kijken, vragen en te leren ontwikkel je een cirkel waarin je jezelf steeds verder blijft ontwikkelen.
Zorg voor een mindset waarin je open staat voor nieuwe informatie. En voor een manier om het anders te doen dan je gewend bent. Dat maakt je flexibel en wendbaar, zodat je mee kunt bewegen met trends en andere ontwikkelingen.
De verkoop opleiding leert je op die manier een aantal vaardigheden, die je in zoveel mogelijk verschillende omstandigheden kunt toepassen. Het helpt je om bij te sturen als dat nodig is, en de nieuwe skills toe te passen in het werkveld waar je daar het meest aan hebt.
Verkoper opleiding: leer beter verkopen
Zoek je een verkoper opleiding waarmee je die goede basis legt? Door beter te leren verkopen voorkom je dat je in de typische valkuilen trapt. En belangrijker nog, je creëert een begin waarmee je aan de slag kunt om een nieuwe mindset te ontwikkelen.
Volg de Sales Boost Academy als opleiding voor verkopers. En gebruik de nieuwe inzichten om vervolgens meer te lezen, de kijken en door te vragen. Zodat je het gesprek met anderen aangaat en informatie absorbeert van alles wat je tot je neemt. Om de beste versie van jezelf te worden. En uit te groeien tot een verkoper die zich steeds blijft ontwikkelen en zichzelf iedere keer opnieuw uitvindt om meer succes te boeken.