Nieuws Marketing
Nijmeegse Vierdaagse: 100 jaar wandelhandel
"We runnen de Vierdaagse als een bedrijf." Dit jaar wordt het Nijmeegse evenement van 19 tot en met 22 juli gehouden. Met 50 duizend wandelaars.

Alsof het team van de organisatie van het 'grootste evenement van Nederland' nog niet op haar tenen liep, organiseert het dit jaar nog meer activiteiten. Het is de honderdste editie van de Vierdaagse en daarom wordt flink uitgepakt. Met duizenden wandelaars meer dan normaal, een extra route (55 kilometer), een symposium in het Radboudumc, een expositie in Museum Het Valkhof en de Ereronde voor een select gezelschap van honderd personen die op een van de dagen 100 kilometer lopen. Al die extra activiteiten leveren dus volop bijkomende werkzaamheden op. ,,Vergunningen aanvragen, nieuwe route uitzetten en banners van de honderdste editie ophangen...'' En zo kan Bram Brinkman (59) nog wel even doorgaan. Hij is al bijna dertig jaar verantwoordelijk voor de pr en sponsoring van stichting De 4daagse. Bovendien is hij bestuurslid van stichting De Vierdaagse Sponsorloop en stichting 100ste Vierdaagse. Die laatste is vier jaar geleden opgericht om al die extra activiteiten rond het ivoren jubileum op rolletjes te laten lopen. Alles regelt hij vanuit het kantoor aan de Berg en Dalseweg 125, vlakbij het start- en finishterrein aan de Wedren.
Runnen als een bedrijf,,We werken met bijna alleen maar vrijwilligers, maar we runnen de Vierdaagse als een bedrijf.'' De kern bestaat uit zo'n dertig personen. ,,Zes man bestuur, tien man vaste staf en vijftien zogeheten hoofden van dienst. Iedereen is geselecteerd op basis van een expertise. Denk aan routes maken, juridische zaken of verkeersstromen regelen. Het is echt een met zorg samengesteld team.'' Bram is destijds bij de stichting gehaald vanwege zijn competenties in communicatie, marketing en reclame. In die sectoren is hij nog steeds actief als consultant. ,,Ik sta niet op de loonlijst bij de stichting, maar word gehonoreerd als een soort zzp'er.''
Landelijke bekendheidDe in Driebergen woonachtige Bram is het afgelopen jaar zo'n driekwart van zijn tijd kwijt geweest aan de Vierdaagse. ,,Voorgaande jaren was dat percentage minder, maar ja, die extra activiteiten van het 100-jarig jubileum hè." Bij de stichting draaien ze er de hand niet voor om. Het team van überregelaars heeft decennialange ervaring en mede daardoor loopt alles gesmeerd.
,,We worden ondersteund door zo'n 350 vrijwilligers die helpen met kaartcontrole, informatie verschaffen, parcours uitzetten enzovoorts. Dan nog zo'n zeshonderd vrijwilligers van het Rode Kruis en ruim honderd masseurs die onbezoldigd hun werk doen. We zijn zó blij met alle vrijwilligers.''
MerkAndersom is de Vierdaagse blij met Bram. Al zal hij dat zelf nooit zeggen of toegeven. Door zijn aanpak om van de Vierdaagse een merk te maken, heeft hij met zevenmijlslaarzen het evenement landelijk op de kaart gezet. ,,Ik heb me lang evangelist gevoeld. Met de voet tussen de deur bij bedrijven en organisaties.'' Die waren vooral onwetend over de grootste sporthappening van Nederland. ,,Nu nog vragen mensen: 'Jij doet toch iets met de avondvierdaagse?'''
Commerciële televisieDat soort opmerkingen zijn na de meesterzet om SBS6 te binden aan de Vierdaagse tot een minimum gedaald. Door deze samenwerking werd het evenement landelijk bekend. Al had de commerciële tv-zender aanvankelijk zijn bedenkingen. ,,Ze vonden het te veel folklore, maar dat gevoel was er na de eerste samenwerking af. Daarna volgden al snel onder meer KRO, RTL en Omroep Gelderland met uitgebreide reportages en uitzendingen. Dit jaar zendt de NOS de Vierdaagse op vrijdag zelfs de hele dag uit op tv!"
Belangrijke partnersDoor de mediabelangstelling is de populariteit van het evenement toegenomen. Dat maakt een groot deel van het werk van Bram - het binnenhalen van sponsors - stukken makkelijker. ,,Wij worden tegenwoordig benaderd in plaats van andersom. Ik praat zelf trouwens liever over partners dan over sponsors. Hun steun is in eerste instantie nodig om de bijdrage per wandelaar laag te houden. Onze partners moeten echter ook van toegevoegde waarde zijn.''
HoofdsponsorEn omdat de Vierdaagse volgens de enthousiasteling ten eerste een sportevenement is, moet de hoofdsponsor een sportbedrijf zijn. ,,Dat is Hi-Tec Sports. En omdat we zorg voor de lopers hoog in het vaandel hebben staan, hebben we een zorgpartner, VGZ. Voor eten en drinken is het Albron. Verder onder meer Connexxion voor het vervoer en Schneider Electric zorgt voor de duurzaamheid."
De partners c.q. sponsors dragen volgens Bram ongeveer een kwart bij aan de totale inkomstenstroom. ,,Soms in natura, via het leveren van diensten en producten die een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Verder zijn er de deelnemersgelden à 59 euro per persoon. Dit jaar zijn er 50 duizend deelnemers. En is er subsidie van de gemeente Nijmegen.''
WandelkoningDe economische spin-off van de Vierdaagse is enorm. Ook vanwege de Vierdaagse Feesten, die dit jaar op zaterdag 16 juli beginnen en goed zijn voor 1,5 miljoen bezoekers. Tel daar de circa 800 duizend toeschouwers langs de routes bij op. ,,Dat kunnen er dit jaar, vanwege de honderdste editie, wel bijna een miljoen zijn,'' schat Bram.
Om nog grotere partijen aan boord te krijgen, moet The Walk of the World volgens de pr-specialist internationaal nóg bekender worden. Daar zou het 100-jarig jubileum weleens voor kunnen zorgen. Hij kondigt 'aansprekende hoogwaardigheidsbekleders' aan. Zijn de koning en koningin erbij op de Via Gladiola? ,,Ze zijn in elk geval uitgenodigd.'' Maar voordat het zover is, is er genoeg werk aan de winkel. ,,Het is een feest van iedereen, maar de Vierdaagse is ook een beetje óns feestje.''
Dit zijn de drijvende krachten achter de Nijmeegse Vierdaagse:
DE HOOFDSPONSOR
Sanne van Wilderen levert de wandelspullen,,Hi-Tec Sports is een wereldwijd opererend bedrijf dat actief is in 85 landen,'' zegt Sanne van Wilderen, marketingmanager van Hi-Tec Sports. Het bedrijf is van origine Brits, maar enkele jaren geleden is het door Nederlander Frank van Wezel overgenomen. In Nederland wil Hi-Tec hét merk voor wandelaars worden. Dan is de Vierdaagse natuurlijk de uitgelezen partner. ,,Voor deze jubileumeditie hebben we blauwe en rode schoenen op de markt gebracht, de Nijmegen Azuro en Tinto. En de Original is oranje en groen, de oorspronkelijke kleuren van de Vierdaagse.''
DE SPULLENMAN
Arnold Theuws brengt de kantoorartikelenDe coöperatie Quantore Europe vertegenwoordigt 450 zelfstandige kantoorvakhandelaren en is voor het tweede jaar partner van de Vierdaagse. Quantore voorziet informatiebalies, starthokjes en persruimtes van kantoorartikelen. Algemeen directeur Arnold Theuws: ,,Met veel plezier sluiten wij aan bij de internationale uitstraling en faam van het grootste wandelevenement in de wereld om de kantoorvakhandel op een positieve manier onder de aandacht te brengen. De stichting is een professionele club met een enorme passie. We kunnen optimaal gebruikmaken van elkaars netwerk.''DE LOGISTIEKMAN
Carel Robbers leidt alles in goede banen"Verkeersregelaars, zeecontainers voor opslag, noodstroomvoorziening, kassa’s, toiletten en tekstkarren", somt Carel Robbers, projectleidervan Heijmans, op. "Dit jaar zijn er meer camera’s vanwege de gebeurtenissen in de wereld en het verwachte bezoek." Het relatief jonge bedrijfsonderdeel van Heijmans droeg eerder zorg voor onder meer WK Hockey 2014 en de Giro d’Italia. De samenwerking met de Vierdaagse beslaat alweer zo’n zes jaar. "Het is dan wel een vierdaags evenement, maar ik zie het als een continu proces dat het hele jaar door plaatsvindt."DE AUTOMANBob Willemsen levert de auto'sHoewel de naam misschien anders doet vermoeden, is Motorhuis gespecialiseerd in auto’s. De top 5-speler in autodealerland heeft vestigingen in het westen des lands. Motorhuis Nijmegen levert auto’s aan de Vierdaagse-organisatie voor bestuur, staf en surveillance. Nieuw dit jaar is de bezemwagen. "Een bus vol met stretchers en andere faciliteiten voor de lopers van de Ereronde", aldus Bob Willemsen, vestigingsmanager Motorhuis Nijmegen. "De Vierdaagse is een grote naam. Ik ben trots op het evenement, ik ben een geboren en getogen Nijmegenaar en heb de Vierdaagse een keer gelopen. De bevlogenheid, passie en het enthousiasme van de organisatie past goed bij ons bedrijf."DE IT-MANWerner Elshof verzorgt de ITManaging director/ vennoot Werner Elshof van iSolve: "We zijn al zes jaar prefered IT-partnervan de Vierdaagse. De samenwerking is echter al langer van kracht, want wij verzorgen vanuit ons kantoor in Heteren de automatisering van de organisatie. Dat er elke dag een vlekkeloze toegang is tot onder meer de ledenadministratie. En dat op zo’n zeventig werkplekken op locaties als Wedren en Heumensoord. De organisatie van de Vierdaagse verzorgt rondleidingen, voor en achter de schermen. Onze relaties reageren dan echt verbaasd. De stichting heeft visie, is toegankelijk, betrouwbaar, professioneel en heeft een groot zakelijk netwerk. Wij liften graag mee op dit A-merk."