Neuromarketingtrainer Martin van Kranenburg en copywriter Etienne Donicie zijn de gezichten achter Schrijven voor het Brein. Ze analyseren websites met scherpe pen en een flinke dosis humor.
Lees ook: Dit zijn de marketingtips van ‘matrassenkoning’ Joep Verbunt
,,We geven altijd eerst een compliment over je logo, over de witte achtergrond”, zegt Van Kranenburg. ,,En daarna gaat gewoon de kaasrasp eroverheen. We branden het af, maar we bouwen het ook weer gezellig met elkaar op”, lacht hij.
Schrijf voor je lezer, niet voor jezelf
Volgens Donicie gaat het bij veel webteksten mis omdat ondernemers vooral over zichzelf praten. ,,Daar zijn mensen niet in geïnteresseerd”, zegt hij. ,,Ze willen weten: hoe ziet mijn leven eruit als ik met jou ga samenwerken. Wat ga je dan voor me doen? Welk probleem los je voor me op?”
Van Kranenburg vult aan: ,,Er moet drie keer meer ‘jij’ staan dan ‘wij’. Elke keer als je over jezelf begint, ga je niet in op de behoefte van de lezer.”
DVV: duidelijk, volledig, verleidelijk
Donicie gebruikt een eenvoudige formule voor betere teksten: DVV. ,,De D staat voor duidelijk. Witregels. Geen lange zinnen, korte woorden. Kan het weg, kan het kort, kan het krachtig?”
Daarna volgt volledigheid: ,,Heb je alle lezersvragen beantwoord?” En pas dan komt verleiding. ,,Maar je kunt nooit meteen naar verleidelijk. Want als je niet duidelijk bent, is die lezer al weg.”
Duik ook in je data: door welke pagina’s gaat 80 procent van je omzet? Kijk daar eens elke maand heel kritisch naar
Martin van Kranenburg
Van Kranenburg geeft een simpele maar doeltreffende tip: ,,Laat je website eens bekijken door vijf van je klanten. Vijf mensen leggen 80 procent van de problemen bloot. En duik ook in je data: door welke pagina’s gaat 80 procent van je omzet? Kijk daar eens elke maand heel kritisch naar.”
ChatGPT als tekstschrijver?
Zowel Van Kranenburg als Donicie is positief over AI, zolang je weet hoe je het moet gebruiken. ,,De grootste fout is ChatGPT jouw basisteksten laten schrijven”, zegt Van Kranenburg. ,,Dat moet je niet doen. Garbage in is garbage out, dan wordt het niks.”
Donicie: ,,Je kunt het fantastisch als eindredacteur gebruiken of als schrijfcoach. Dan heb ik al iets gemaakt en vraag je: kun je daar nog even kritisch naar kijken? Dan krijg je relevante tips.”
Copy Monday
Copywriting is geen eenmalige klus, vinden ze. ,,Daar heeft Martin wel iets moois voor bedacht”, zegt Donicie. ,,Copy Monday, maar het mag ook op een dinsdag. Je moet het gewoon permanent op de agenda zetten.”
Ondernemers die bij de twee experts een training of e-learning volgen, werken met vaste reviewmomenten. ,,Vier keer per jaar doen we een livesessie met cases van deelnemers”, vertelt Donicie. ,,Dan zitten we met honderd tot honderdvijftig mensen en verbeteren we samen pagina’s. Ook op onze eigen site blijven we testen, verbeteren en check-outs optimaliseren.”
Lees ook: Aha, dus zo pak je de aandacht (en meer omzet)
Blijven sleutelen dus. Of zoals Van Waardenburg en Donicie het tot slot samenvatten: ,,De volgende versie is eigenlijk altijd beter dan wat je op dat moment hebt.”
Over Martin van Kranenburg en Etienne Donicie
Martin van Kranenburg is specialist in conversie en neuromarketing. Hij traint ondernemers en marketeers in hoe je online gedrag beïnvloedt met slimme teksten en psychologische principes. Martin is ook bedenker van het format Copy Monday.
Etienne Donicie is copywriter en expert in contentstrategie. Hij helpt organisaties – van overheid tot mkb – bij het schrijven van duidelijke, overtuigende webteksten. Etienne is mede-oprichter van Schrijven voor het Brein, waar hij zijn kennis deelt via trainingen en advies.