Nieuws Marketing
Wehkamp levert op dezelfde dag
Wehkamp is begonnen met het afleveren van goederen op dezelfde dag van de bestelling. De klanten wordt op tv gebombardeerd met spotjes om hen warm te maken voor de supersnelle levering, die de voorsprong van de echte winkel in het stadscentrum op de webwinkel van Wehkamp moet verkleinen.

Het is niet gratis: Wehkamp rekent twee euro extra voor het voorrijden op de besteldag. Dat wordt dan weer niét verteld in de nieuwe televisiecampagne. "Maar klanten die bestellen zien dat bij hun winkelwagentje in beeld komen", zegtAndries van Daalen, de directeur bij Wehkamp die verantwoordelijk is voor de logistieke giga-operatie.
BehoefteWehkamp kan vanaf nu 2,5 miljoen artikelen laten afleveren op dezelfde dag en geeft daarmee bol.com en amazon het nakijken, die een veel kleiner assortiment aankunnen. "Onze eerste indruk is dat de klant er veel gebruik van maakt en dat het voorziet in de behoefte die we zelf hebben ingeschat", zegt Van Daalen. 's Middag komen de eerste 26 busjes voorrijden om de oogst van de dag in Nederland rond te brengen - een aantal dat gaandeweg kan worden uitgebouwd. "De klant blijft gewoon de keuze houden wanneer het pakket wordt afgeleverd, het hóeft natuurlijk niet op dezelfde dag."
VerhuizingDonderdagavond werden de laatste goederen verhuisd uit de verouderde depots van Wehkamp in Dedemsvaart. Alles is vanaf nu ondergebracht in het enorme complex dat de webwinkel op industrieterreinHessenpoort bij Zwolle liet neerpoten en ook de laatste werknemers verhuisden mee. Daarmee komt aan een tijdperk van vijftig jaar Dedemsvaart een einde. Aanvankelijk was het de bedoeling om al in het najaar te verhuizen om klaar te zijn voor de bestellingen in december, de allerdrukste maand van het jaar. "Dat is niet helemaal gelukt, we hebben nog een paar lichte kinderziektes gehad, maar het komt bovenal door onze filosofie dat de bestellingen voor de verhuizing gaan - en het is ontzettend druk geweest."
De verzamelde internetwinkels maakten net deze week bekend dat ze vorig jaar samen een omzetgroei hadden van achttien procent. Hoe goed Wehkamp het heeft gedaan, blijkt pas in de zomer als moedermaatschappij RFS Holding BVde cijfers van Wehkamp naar buiten brengt (de firma heeft een gebroken boekjaar).
Foto: ANP