Nieuws Marketing

Wevoke legt het uit met animaties

Ze waren allebei al jaren als freelancer bezig met animaties. Maar toen Sven van Rooijen in 2014 een productie voor onlinekiosk Blende maakte, ging het hard. Van Rooijen ging nog nauwer samenwerken met studievriend Ton Dirkx, een jaar later was Wevoke geboren, schrijft BN/De Stem.

Paul Verlinden | Foto: Ron Magielse 9 augustus 2016

Wevoke

Inmiddels werkt het Bredase bedrijf voor startende bedrijven én grote klanten als De Telegraaf, Albert Heijn, Transavia en Fiat. "Na die Blendle-opdracht werd ik wel zeven keer per dag gebeld door bedrijven die ook zoiets wilden", zegt Van Rooijen. Wevoke maakt vooral uitleganimaties. Zo wordt voor Transavia aan de hand van tekeningen uitgelegd wat de regels voor handbagage zijn. Voor Catawaki wordt op die (eenvoudige) manier verteld hoe iemand spullen kan aanbieden via dit online- veilinghuis. En voor Blendle laten de animaties zien hoe mensen artikelen uit kranten en tijdschriften kunnen lezen op die site.

Animaties

Van Rooijen (27) en Dirkx (29) ontmoetten elkaar op Avans Hogeschool in Breda, waar ze Communication & Multimedia Design studeerden. "We deden toen al samen projecten en waren veel met animaties bezig", zegt Dirkx. Na hun studie ging Dirkx in Breda als freelance animator aan de slag. Van Rooijen ging hetzelfde werk doen voor een bedrijf in Amsterdam. Al snel besloot ook hij freelancer te worden. Al die tijd hield het tweetal contact. "We hadden voortdurend Skype openstaan om elkaar feedback te geven", zegt Dirkx.

Taakverdeling

Na de Blendle-opdracht besloten ze echt samen te gaan werken. Ze huurden een ruimte in het AV Huis in Breda. Daar werken ze nog steeds met hun tweeën (plus een stagiair). "We hebben geen echte taakverdeling. We maken allebei animaties en omdat we al zo lang samenwerken sluiten onze stijlen goed op elkaar aan." Aan acquisitie hoeven ze niet te doen. Dirkx: "Mensen vinden ons omdat ze een van onze animaties hebben gezien of via via van ons horen."

Ze doen niet alles zelf. Voor voice-overs huren ze acteurs in, voor teksten een copywriter en voor de muziek een geluidsstudio. Inmiddels hebben ze ook een serie geanimeerde tv-commercials gemaakt voor Boldking (scheermesjes) en een liveshow gedaan met projecties voor Fiat. "En we willen graag een muziekvideo maken, samen met een bedrijf uit Delft. Dat zorgt dan voor filmbeelden en wij voegen daar animaties aan toe", zegt Van Rooijen. De ambitie van het tweetal is niet zozeer om groot te groeien, maar om de kwaliteit voortdurend te verbeteren. Dirkx: "Misschien dat we over een paar jaar met vier of vijf mensen werken, maar wij willen zelf blijven doen wat we doen. Dus niet alleen managen, maar vooral zelf animaties maken."Gerelateerde artikelen:Ted, de internethit van Gemertse filmmakersPedri Animation laat de tastbare wereld bewegen