Nieuws Marketing
Yvon Women's Wear: 'Kleren moet je passen en voelen, niet online kopen'
Het aantal mensen dat online shopt neemt nog steeds toe. In de zomer van vorig jaar bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat over heel 2014 10,4 miljoen internetgebruikers wel eens wat online gekocht hadden. Het populairst waren reizen, kleding en tickets. Tot ergernis van Yvonne Blaauw.

Yvonne Blaauw, eigenares van de Almelose modezaak Yvon Women's Wear aan de Koornmarkt, ergert zich aan het groeiend aantal onlineshoppers. Vooral als het om kleding gaat, is dat eigenlijk raar, vindt ze. Volgens haar is het juist met kleren zo dat je ze moet voelen, passen, live moet zien hoe iets je staat. En deskundig advies is vaak ook geen overbodige luxe, weet Blaauw, die haar zaak net heeft ingericht met de nieuwe voorjaars- en zomermode.
‘Kleding kopen doe je in de winkel’Om die boodschap uit te dragen, heeft ze de tekst van het reclamebord voor de winkel aangepast. 'Kleding kopen, dat doe je in de winkel', krijgt het publiek als boodschap mee. Een boodschap die volgens Blaauw ook in een bredere context gezien moet worden. Het leuke van winkelen is immers dat er volop te kiezen valt. Juist de variatie maakt een winkelcentrum aantrekkelijk. Maar als het online kopen zo doorzet, vreest de ondernemer dat het Almelose centrum steeds meer van zijn aantrekkelijkheid zal verliezen. Verdergaande leegstand is het spookbeeld.
SpookstedenInmiddels proberen de vereniging van binnenstadsondernemers Centrum Almelo Aktief de neerwaartse spiraal te doorbreken en er van alles aan te doen om het centrum van de stad aantrekkelijk te houden. Dat gebeurt onder meer door het organiseren van speciale acties en het koppelen van koopzondagen aan evenementen. "Maar als steeds meer mensen vanachter de pc of tablet gaan shoppen is het vechten tegen de bierkaai", aldus Blaauw, die hoopt dat haar oproep effect sorteert. "In het belang van de winkeliers en hun personeel, maar ook in het belang van mensen die van winkelen houden. Als deze ontwikkeling niet gekeerd wordt, krijgt je spooksteden met veel leegstand en met alle ellende van dien", aldus de uit een textielfamilie stammende Blaauw.
Een gedoe"Wat ons stoort is dat in reclame het beeld wordt opgeroepen dat online kopen zo gemakkelijk is. Maar het is ook een heel gedoe, bijvoorbeeld als je iets terug moet sturen. Echt gezellig is het niet en meestal moet je vooraf betalen." Toch gaan steeds meer winkels er toe over hun producten ook online aan te bieden. Blaauw wil daar nog niet aan. "Of iets je goed staat en of het comfortabel zit, kun je met een plaatje op internet niet ervaren." Ook de prijs is geen argument om online te shoppen, vindt ze. "Zeker bij merkkleding geldt vaak een vaste verkoopprijs waar ook webwinkels zich aan moeten houden."
Vaste klantenkring In 25 jaar tijd heeft Yvon Women's Wear een grote vaste klantenkring opgebouwd. "Daardoor weet ik wat de klanten willen en kunnen we goed adviseren." Volgens Blaauw is dat ook de reden dat ze het al ruim 25 jaar volhoudt met de winkel. "Maar als steeds meer mensen gaan internetshoppen, wordt het er niet makkelijker op. Vandaar mijn tegengeluid."
Foto: Yvonne Blaauw van Yvon Women's Wear vindt dat mensen kleding in 'the real world' moeten passen, voelen en kopen en die mening draagt ze onder meer uit op het grote bord voor haar winkel (Lenneke Lingmont)