Nieuws Mobiliteit

Accufietsen en e-scooters hebben wind mee dankzij coronacrisis

De verkoop van e-bikes, e-scooters en ook elektrische auto’s breekt dit jaar records. De koudwatervrees voor de techniek is geheel verdwenen. ,,De techniek is zoveel verbeterd en zoveel betrouwbaarder geworden.’'

Ton Voermans (De Stentor) 18 september 2020

Vanmoof fiets elektrisch

'Bike doctor' in de VanMoof-werkplaats. Foto: Koen van Weel/ANP

In mei verkochten de fietsspeciaalzaken volgens branchevereniging Bovag 58.000 nieuwe e-bikes, een absoluut maandrecord, en maar liefst 38 procent meer dan in mei 2019. Over de eerste vijf maanden werden 149.000 e-bikes afgezet, 12 procent meer dan een jaar eerder. En dat zijn dan alleen nog de verkopen via de vakhandel, verkopen via internet en bijvoorbeeld bouwmarkten zitten niet in de cijfers. Dit jaar worden voor het eerst meer fietsen mét dan zonder accu verkocht, meldt het AD.

Mountainbikes en racefietsen met hulpmotoren

Ook de speed pedelecs (snelle e-bikes tot 45 km/uur) worden dit jaar veel vaker aan de man gebracht. Tot en met augustus werden er 3.381 exemplaren geregistreerd en dat was 37,5 procent meer dan in 2019. Fabrikant Bosch, marktleider bij de aandrijving van de e-bike, denkt dat binnen tien jaar de helft van alle fietsen in Europa een elektrisch exemplaar is. Ook mountainbikes en zelfs racefietsen worden steeds vaker voorzien van hulpmotoren. Bij de e-scooter hetzelfde verhaal. Dit jaar werden er al 9.000 verkocht, anderhalf keer zo veel als in heel 2019.

''Scoo­ter­ver­ko­pers wilden nooit aan elektrische scooter omdat er zoveel problemen mee waren. Ze moesten van drie krak­ke­mik­ki­ge exemplaren vol storingen twee nieuwe maken''

Paul de Waal, Bovag

,,De techniek is verbeterd en betrouwbaarder geworden’’, zegt Paul de Waal van de Bovag. Een aantal jaar geleden waren er veel klachten over slechte accu’s en softwarestoringen. ,,Die tijd ligt achter ons.’'

Milieubewustzijn speelt ook een rol bij de populariteit. De elektrische tweewielers zijn bovendien geholpen door corona. Wie het openbaar vervoer wil mijden en een alternatief zoekt, komt bij afstanden tot zo’n 15 kilometer bij een e-bike of e-scooter uit. De populariteit van de elektrische auto neemt ook hard toe. Dit jaar is het aandeel elektrisch 10 procent van de nieuwverkoop, een kwart meer dan vorig jaar. Vorige maand was het aandeel van elektrisch in de verkoop zelfs 16 procent. In de Green Deal uit 2016 tussen de overheid en de autobranche was afgesproken dat in 2025 het aandeel van elektrisch in de verkoop 15 procent zou zijn.

Subsidie helpt verkoop

De subsidie van 4000 euro die 1 juli werd ingevoerd hielp de verkoop, maar ook het vertrouwen in de e-auto’s stijgt. Vooral nu blijkt dat de accu’s veel langer meegaan dan gedacht: 250.000 kilometer. Naar verwachting is over drie jaar voor de gemiddelde automobilist elektrisch rijden even duur als rijden op benzine.

Foto boven: blik in de elektrische fietsfabriek van Gazelle.

De e-bike is inmiddels de standaard fiets. Brancheorganisatie Bovag zegt dat er dit jaar meer fietsen mét hulpmotor worden verkocht dan zonder. ,,De techniek is zoveel verbeterd en zoveel betrouwbaarder geworden’’, zegt Paul de Waal van Bovag. ,,Neem de elektrische scooter. Scooterverkopers wilden er nooit aan omdat er zoveel problemen mee waren. Ze moesten van drie krakkemikkige exemplaren vol storingen twee nieuwe maken. Die tijd ligt achter ons. Elektrisch vervoer is nu ook betaalbaarder en de reikwijdte is verbeterd.’’

Populair bij ouderen

De e-bike begon zijn carrière als fiets met hulpmotor voor bejaarden, maar nu is ie bij iedereen populair. Ouderen, maar ook forensen en scholieren, iedereen die geregeld langere stukken fietst wil er een. En het zijn niet alleen stadsfietsen. Wie deze zomer ging fietsen in de bergen zag het al: zelfs de mountainbike is veranderd in een e-mtb die je ongekende krachten geeft. Er zitten zulke sterke motoren op dat je spierkracht wel 3,5 keer groter lijkt.

''De prijs-kwa­li­teit­ver­hou­ding van e-bikes is beter geworden. De verhalen van een paar jaar geleden dat accu’s opeens kapot waren, hoor je nu veel minder''

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid

Bosch, marktleider in de aandrijving van e-bikes, denkt dat binnen tien jaar de helft van alle fietsen in Europa een elektrisch exemplaar is. Ook voorziet Bosch steeds meer elektrische cargobikes, bakfietsen en nieuwe fietstypes die vracht in de steden brengen. Er is zelfs een speciale extra sterke motor voor ontwikkeld.

Corona stuwt verkoop

Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee hebben de accufietsen en de e-scooters de wind mee door corona. Uit angst voor besmetting worden bus, tram of trein gemeden en pakt de forens de e-bike om van a naar b te komen. Van Wee: ,,En het imago van de e-bike is goed met hippe, snelle modellen en speed pedelecs die tot 45 km/uur trapondersteuning geven. De prijs-kwaliteitverhouding is ook beter geworden. De verhalen van een paar jaar geleden dat accu’s opeens kapot waren, hoor je nu veel minder. Ook in dat opzicht heeft de e-bike de wind mee. Mogelijk speelt milieubewustzijn en gezondheid eveneens een rol. Mensen denken: Die 12 kilometer naar mijn werk, ik pak de e-bike wel. Het is beter voor het milieu, ik pak meteen wat beweging én het is goedkoper dan de auto.’’

Dezelfde argumenten gelden in grote lijnen ook voor de elektrische auto. Het klimaatbewustzijn daalt in, vliegschaamte is een begrip geworden. En dieselgate heeft het imago van de brandstofauto een deuk bezorgd. De Waal: ,,Er was minder oor voor de autolobby in Brussel en er werd meer naar alternatieven gekeken: elektrisch vervoer.’’

Lees ook: Massale vraag naar e-bikes: VanMoof haalt investering van 40 miljoen dollar op

Benzine of elektrisch

Volgens Van Wee maakt het binnen afzienbare tijd financieel niet meer uit of je op benzine of elektriciteit rijdt. ,,Het total cost of ownership - alle kosten dus van aanschaf tot onderhoud en kosten per kilometer - is volgens de jongste inzichten rond 2023 even hoog als bij een brandstofauto. Vooral de langere levensduur van de accu, die gemiddeld 250.000 kilometer meegaat zorgt daarvoor. Dat break even-punt geldt voor de gemiddelde automobilist. Het maakt nogal uit voor de berekening of je 5000 of 80.000 kilometer per jaar rijdt. Maar dat betekent niet dat iedereen over een paar jaar elektrisch gaat rijden. De aanschafprijs blijft hoog. Iemand die weinig kilometers rijdt, kiest dan wellicht toch nog voor een goedkopere benzineauto met hogere brandstofkosten.’’

,,Er zit nog wel een adder onder het gras. Autofabrikanten verdienen nog niets aan de elektrische auto. Het kan zijn dat de daling van de productiekosten niet worden doorgegeven aan de consument in de showroom, omdat ze eindelijk eens fatsoenlijke winst willen maken.’’

Lees ook: Nieuwe regels fiets van de zaak leiden tot stijgende verkoop snelle e-bikes

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.