Nieuws Mobiliteit

Startup van de Week: Anyways, flexibel alles-in-één autoabonnement

'We merken een toenemende vraag uit de markt, daarom willen we sneller groeien'. Na een eerste succesvolle pre-seed ronde praten de startup-ondernemers achter het eerste autoabonnement van Nederland dat je kunt starten en stoppen wanneer je wil, met meer investeerders. Wesley de Kruijff en Ilse Vonk zijn ervan overtuigd: 'Over vijf jaar is Anyways een gevestigde naam'.

Jeroen Kreule 4 februari 2022

Anyways wesley de kruijff ilse vonk

Ilse Vonk en Wesley de Kruijff, de ondernemers achter startup Anyways.

Nieuwe serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In de nieuwe serie Startup van de Week geven we startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. En: over precies drie maanden nog eens. Elke vrijdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl.

Anyways, flexibel alles-in-één autoabonnement

Wie zijn de oprichters?

Wesley de Kruijff (a.s.r. en auto.nl) en Ilse Vonk (Yoni en Dopper). De Kruijff is ceo, Vonk is coo. Anyways – het flexibele alternatief voor het kopen, huren of leasen van een auto- is in mei 2021 gelanceerd. De jonge onderneming is door MT/Sprout genomineerd voor startup van het jaar 2022.

'Op het gebied van mobiliteit zie je ook een duidelijke tendens van bezit naar gebruik. Daar spelen wij op in. We brengen graag dingen in beweging, dat is onze intrinsieke motivatie'

Wat is Anyways precies?

Anyways is het eerste autoabonnement van Nederland dat je kunt starten en stoppen wanneer je wilt. Vergelijkbaar met Netflix of Spotify, maar dan voor auto’s. Binnen 72 uur staat een auto voor de deur. De startup uit Lelystad heeft geen eigen vloot en is niet merkgebonden, maar maakt slim gebruik van wat er al is: de stilstaande autovoorraad van dealers of leasemaatschappijen waar Anyways mee samenwerkt.

Als abonnee betaal je een all-in-bedrag voor alles: onderhoud, verzekeringen, wegenbelasting, apk. Alleen de brandstof (en ja, de verkeersboetes) zijn niet bij de prijs inbegrepen. Er is te kiezen uit een stadsauto, hatchback, ruimtewagen en hoge instap, handgeschakeld of automaat; sinds deze week ook een elektrische auto.

Een stadsauto is de goedkoopste in het assortiment: je betaalt eenmalig 199 euro en vervolgens 425 euro per maand. Voor dit bedrag mag je 1500 kilometer rijden. Na één maand is het abonnement elke dag opzegbaar. Wisselen van auto, omdat je bijvoorbeeld een roadtrip met vrienden door Europa wil maken? Dat kan. Zo is er steeds in de auto te rijden die op dat moment bij je past.

Anyways voegt het missende abonnement toe dat dat inspeelt op de sterk groeiende behoefte van bezit naar gebruik, aldus De Kruijff. Dus geen langdurige contracten, geen onderhoud, geen financiële zorgen. ,,Je eigen auto, maar dan zonder gedoe.’’

Lees hier de expertblog van startup-strateeg en Moonback-ceo Niels Meijssen: Zo voorkom je de grootste valkuilen in de 3 fases van een startup

Hoe is het idee ontstaan?

,,De jonge generatie hecht niet meer zo aan bezit. Ik ook niet. Op het gebied van mobiliteit zie je ook een duidelijke tendens van bezit naar gebruik. Daar spelen Ilse en ik op in. We brengen graag dingen in beweging, dat is onze intrinsieke motivatie. Stilstand is achteruitgang, toch? Met Anyways kun je die beweging op drie manieren zien. In de eerste plaats de branche, die nog steeds vrij traditioneel is. Anyways is een uniek concept en een nieuw fenomeen, dus ontstaat er beweging in de wereld van mobiliteit."

,,Ook brengen we stilstaande auto’s van dealers letterlijk in beweging. Verder willen we mensen in beweging brengen door kritisch na te denken over hun autogebruik. Hoe belangrijk is bezit? En heb je hem wel het hele jaar nodig? Bewustzijn creëren, daar gaat het vooral om. Dat je op een andere manier naar mobiliteit gaat kijken. Duurzamer ook. De auto is niet langer een statussymbool, maar vooral een middel om vrijheid en autonomie te bewerkstelligen. Wij spelen op een slimme manier in op die tendens.’’

'We merken een toenemende vraag uit de markt, daarom willen we sneller groeien. Het geld gaan we gebruiken om verder te automatiseren, denk aan verbetering van de onboarding'

Op wie richten jullie je vooral?

,,Onze doelgroep bestaat grofweg uit mensen tussen de 26 en 45 jaar die aan de rand van de stad wonen, een flexibel leven willen leiden en nergens aan vast willen zitten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er genoeg 60-plussers zijn die ook een abonnement hebben of willen. Op dit moment hebben we ruim 300 klanten geserviced waarvan het overgrote merendeel nog steeds rondrijdt in een auto van Anyways.’’

En de financiering?

In een zogenaamd pre-seed ronde heeft Anyways 700.000 euro opgehaald. Pre-seed kapitaal is bedoeld voor de opstartfase van het bedrijf. Anyways heeft dat geld vooral gebruikt om de customer experience naar een hoog niveau te tillen. Investeerders zijn onder meer Job van der Voort (GitLab en Remote), Horizon Flevoland, Alef Arendsen (NewMotion), Herman Kienhuis en Maurice Beckand Verwee van River Venture Partners en Nalden, de oprichter van WeTransfer.

Het team van Anyways bestaat momenteel uit veertien mensen, deels parttimers. De startup is bezig met een nieuwe investeringsronde; De Kruijff voert momenteel gesprekken met (potentiële) investeerders.

Lees ook: Recordinvesteringen in startups houden dit jaar aan

,,We merken een toenemende vraag uit de markt, daarom willen we sneller groeien. Het geld gaan we gebruiken om verder te automatiseren, denk aan verbetering van de onboarding. Voordat we een auto afleveren bij een nieuwe klant, doen we een paar checks. We hebben identiteits- en adresgegevens en een geldig rijbewijs nodig. Ook kijken we naar het verzekerings- en betaalverleden van iemand. Sommige handelingen worden nog handmatig gedaan, maar dit hele proces willen we volledig automatiseren. Het scheelt ons en de klant tijd. Verder willen de customer experience nog beter maken. Ook willen we meer experimenteren met marketing. We zoeken affiliate partners, misschien gaan we iets doen met influencers. We doen nu vooral veel via social media, maar willen offline ook iets proberen.’’

Lees ook: Als auto van de zaak niet meer aantrekkelijk is, wat is dan het alternatief?

Wie of wat zijn je voorbeelden? Hoe laat je je inspireren?

,,Ik ben blij met onze investeerders, het is een mooie mix van persoonlijkheden, maar ik laat me liever inspireren door bewegingen of andere bedrijven dan specifieke personen. Typeform vind ik een mooi bedrijf, net als Remote.com. Het zou prachtig zijn als Anyways net zo’n begrip wordt als Spotify of Netflix, maar dan voor auto’s.’’

Beschrijf jezelf eens, als startup-ondernemer.

,,Als ondernemer ben ik in de eerste plaats iemand die graag iets in beweging wil brengen wat op slot zit. Ilse staat er net zo in. Ik ben een harde werker: sta er mee op en ga er mee naar bed. Ik ben altijd met een volgende stap bezig. Als founder van een startup merk ik dat een week voelt als een maand en een maand als een jaar: er gebeurt zo vreselijk veel in hele korte tijd. Als CEO vind ik het verder belangrijk om een sfeer binnen de organisatie te creëren waar ruimte is voor vrijheid, creativiteit en flexibiliteit. Er moeten een cultuur ontstaan waar mensen zich veilig voelen en kunnen ontplooien.’’

'Een beslissing maken is belangrijker dan geen beslissing maken. Ik maak in principe dan ook liever een foute beslissing dan überhaupt geen beslissing'

Welke tips heb je voor andere startup-ondernemers?

,,Een beslissing maken is belangrijker dan geen beslissing maken. Ik maak in principe dan ook liever een foute beslissing dan überhaupt geen beslissing. En hoe langer je twijfelt, hoe groter de kans dat je later spijt krijgt. Van fouten kun je alleen maar leren. Blijf experimenteren, maak dingen niet te groot en probeer niet alles in processen te standaardiseren. En wees blij met de mensen die je hebt. Ook belangrijk: luister niet alleen naar je huidige klanten, maar naar iedereen.’’

Hoe ziet Anyways er over vijf jaar uit?

,,Dan is Anyways een gevestigde naam. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Ik denk zelfs dat we over vijf jaar het grootste subscription platform op het gebied van mobiliteit in Europa zijn.’’

... enne, houd je er rekening mee dat het avontuur ook kan mislukken?

,,Wil je een eerlijk antwoord? Nee, ik ben daar niet mee bezig. Als je puur kijkt naar de statistieken, dan is de kans best groot dat een startup mislukt. Maar ik denk en praat niet over mislukken. Er is vraag naar ons product, we hebben mooie investeerders, we zijn bezig met nieuwe investeerders. Anyways gaat een succes worden, daar ben ik van overtuigd.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws