Aangeboden door ANWB voor de Zaak

Podcast

Startende ondernemer? Zo kies je de juiste (bedrijfs-)auto

Wanneer je een bedrijf start, wil je ook zorgeloos op weg in een goede auto. Maar wat valt er allemaal te kiezen, hoe maak je als starter de slimste keuze en hoe voorkom je dat je toch onverhoopt met pech stil komt te staan? Dat hebben we uitgezocht: in samenwerking met ANWB voor de Zaak zetten we de beste tips voor je op een rij.

Podcast ANWB 1

Voor ondernemer Lisette Brouwers is een juiste bedrijfsauto van groot belang.

Van onze redactie 10 juni 2021

Als starter wil je vaak maar één ding: zo goed mogelijk je zaak op de rit krijgen en snel een solide basis bouwen voor een succesvolle onderneming. In je zoektocht naar nieuwe klanten ga je bovendien graag zorgeloos op weg: het liefst in een auto die bij je bedrijf past, niet te veel kost maar wél betrouwbaar is. Daarom is het goed om te weten welke opties je hebt bij de zoektocht naar een ideale ‘startersauto’.

De kop eraf

Voor de meeste startende ondernemers ligt de aanschaf van een gebruikte auto voor de hand. Zo’n model ‘met de kop eraf’ kost al snel duizenden euro’s minder dan een nieuw exemplaar. Met die nuchtere gedachte stapte de 38-jarige Lisette Brouwers uit Den Haag bijvoorbeeld in een Nissan Micra uit 1994, zo vertelt zij in de podcast die De Ondernemer en de ANWB maakten: ,,Voor mijn bedrijf Lizzy Productions ben ik actief als stagemanager in de entertainmentindustrie. Als beginnend onderneemster wilde ik een betrouwbare auto en dat was de Micra zeker, maar hij was ook lawaaiig en – naar moderne maatstaven, omdat er bijvoorbeeld minder airbags en andere veiligheidssystemen aanwezig waren – niet heel veilig.”

''Denk goed na hóe je de auto gebruikt. Ik rij veel lange snelwegritten naar mijn klussen en dan word je niet blij van een klein, luidruchtig autootje waar je jezelf niet veilig in voelt''

Lisette Brouwers, ondernemer

Ervaringsdeskundige Lisette geeft goede tips aan startende collega-ondernemers: ,,Denk goed na hóe je de auto gebruikt. Ik rij veel lange snelwegritten naar mijn klussen – en ’s nachts weer naar huis – en dan word je niet blij van een klein, luidruchtig autootje waar je jezelf niet veilig in voelt. Daarom ben ik, zodra het kon, overgestapt in mijn huidige Hyundai i20 uit 2014: een stuk comfortabeler en veiliger, maar nog steeds zuinig en betrouwbaar. Ik vind dat je jezelf zoiets moet gunnen.”

Ga voor garantie (en pechhulp!)

Ga je voor een gebruikte auto? Kies dan een goed onderhouden exemplaar waarvan de (onderhouds-) geschiedenis bekend is. Vraag daar naar bij de verkoper en maak een grondige proefrit. Verzeker jezelf bovendien van zes maanden Bovag-garantie: mocht er toch iets mis zijn, heb je een goed vangnet zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Hetzelfde geldt voor pechhulp, verzekert Wegenwacht Johan Helfensteijn van de ANWB: ,,Statistisch gezien is de kans groter dat je pech krijgt wanneer je in een oudere auto rijdt. Dan is het prettig om te weten dat de Wegenwacht je – áls het nodig is – weer zorgeloos op weg helpt.”

Juist omdat ondernemers niet stil willen staan heeft de ANWB ANWB voor de Zaak ontwikkeld, speciaal voor zzp’ers en mkb-ondernemers. Dat biedt een aantal voordelen: zo is het lidmaatschap gekoppeld aan het kenteken, dus maakt het niet uit welke collega er in het voertuig rijdt. Verder is pechhulp aan een aanhanger inbegrepen, betaal je geen voorrij- of sleepkosten en krijg je een online overzicht van de facturen mét btw-specificatie.

Lees ook: Overstappen naar elektrisch rijden? Zo pak je het aan!

Bedankt, Belastingdienst!

Je kunt ook kiezen voor een ‘youngtimer’. Onafhankelijk mobiliteitsadviseur Michael van Wijngaarden: ,,Een youngtimer is een auto van minimaal vijftien jaar oud, die je ‘op de zaak’ kunt rijden. Het voordeel is dat je 35 procent fiscale bijtelling betaalt over de dagwaarde. Stel: je rijdt een Volvo V70 uit 2005 die zo’n 6.000 euro kost. Dan betaal je de bijtelling alleen over dat bedrag en dus niet over de oorspronkelijke catalogusprijs. Zo kun je relatief voordelig in een rijk uitgeruste auto rijden. Bovendien mag je alle autokosten en je zakelijke kilometers aftrekken van de belasting. Een youngtimer kán dus, met wat ‘hulp’ van de Belastingdienst, financieel aantrekkelijk zijn.”

Het rijden van zo’n youngtimer heeft echter ook z’n mindere kanten. Ondernemer Rudi Ceric van Relining Advies spreekt uit ervaring: ,,Mijn advies: houd rekening met hogere onderhoudskosten. Ik ben een autoliefhebber, dus ik reed een hele dikke Volkswagen Phaeton als youngtimer. Ik had de extra luxe versie, echt een directielimousine met een tiencilinder dieselmotor. Heel gaaf, maar ik blééf geld in dat ding stoppen. Achteraf bleek dat ik elk jaar zo’n 10.000 euro aan onderhoudskosten had en ook mijn Wegenwacht-abonnement werd veelvuldig gebruikt. Daar is de lol snel van af. Toen ben ik overgestapt op een Tesla Model 3.”

,,Bovendien”, stelt mobiliteitsadviseur Van Wijngaarden, ,,zijn youngtimers door de bank genomen minder zuinig en milieuvriendelijk dan nieuwere modellen. Voor steeds meer ondernemers is dat een struikelblok, merk ik in mijn advieswerk. We willen zuiniger en schoner, dan valt een youngtimer – ondanks de fiscale voordelen – vaak als eerste af.”

''Youngtimers zijn door de bank genomen minder zuinig en milieuvriendelijk dan nieuwere modellen. Voor steeds meer ondernemers is dat een struikelblok''

Michael van Wijngaarden, onafhankelijk mobiliteitsadviseur

Hoe haalbaar is elektrisch?

Voor veel ondernemers blijkt een elektrische auto steeds interessanter. Zeker bij nieuwe auto’s verschijnen snel meer ‘uitstootvrije’ modellen. Bij personenauto’s zie je enerzijds dat ze goedkoper worden: denk aan de compacte Dacia Spring die voor zo’n 21.000 euro vijf zitplaatsen biedt en ongeveer 200 kilometer ver komt op één acculading. Aantrekkelijk, al is deze Dacia vanwege zijn formaat en actieradius niet heel geschikt voor starters die het hele land door willen rijden.

Anderzijds is de volwaardige elektrische gezinsauto in opkomst. Neem de Hyundai Ioniq 5, de Volkswagen ID.4 en de Ford Mustang Mach-e: modellen met veel ruimte, moderne laadtechniek en een riante actieradius. Het grootste probleem is hun prijs: nieuw betaal je al snel meer dan 45.000 euro. Dat geldt eveneens voor elektrische bestelwagens, al kun je die met maximaal 5.000 euro korting kopen én aanspraak maken op fiscale aftrekposten. Hier lees je er trouwens meer over.

Liever leasen?

Overigens is het kopen van een auto natuurlijk niet de enige optie. Je kunt ook zakelijk of privé leasen: dan spreid je de kosten per maand en hoef je niet in één keer veel geld op te hoesten. Let bij het afsluiten van zo’n leasecontract wel op de voorwaarden en de mogelijke financiële gevolgen, bijvoorbeeld voor het krijgen van een hypotheek. Om te zorgen dat je goed voorbereid aan je auto-avontuur kunt beginnen, heeft de ANWB hier de beste adviezen voor je op een rij gezet.

Hulp van ANWB voor de Zaak

Voor ondernemers heeft de ANWB de belangrijkste informatie overzichtelijk op een rij gezet. Op deze pagina vind je allerlei tips die jou kunnen helpen om de keuze voor je volgende bedrijfsauto zo goed mogelijk te maken. Met ANWB voor de Zaak ben je bovendien verzekerd van pechhulp voor je hele wagenpark: ook als deze elektrisch is! ANWB voor de Zaak is voor zakelijke gebruikers niet gebonden aan de abonnementhouder, maar aan het kenteken van de auto. Dus ook wanneer je collega’s in de auto rijden, worden zij in het geval van pech soepel en snel geholpen. Wel zo’n fijn idee! Je afspraak is immers te belangrijk om onderweg voor stil te staan! Meer informatie over ANWB voor de Zaak vind je hier.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details