Aangeboden door ANWB voor de Zaak

Podcast

Startende ondernemer? Zo kies je de juiste (bedrijfs-)auto

Wanneer je een bedrijf start, wil je ook zorgeloos op weg in een goede auto. Maar wat valt er allemaal te kiezen, hoe maak je als starter de slimste keuze en hoe voorkom je dat je toch onverhoopt met pech stil komt te staan? Dat hebben we uitgezocht: in samenwerking met ANWB voor de Zaak zetten we de beste tips voor je op een rij.

Voor ondernemer Lisette Brouwers is een juiste bedrijfsauto van groot belang.

Van onze redactie 10 juni 2021

Als starter wil je vaak maar één ding: zo goed mogelijk je zaak op de rit krijgen en snel een solide basis bouwen voor een succesvolle onderneming. In je zoektocht naar nieuwe klanten ga je bovendien graag zorgeloos op weg: het liefst in een auto die bij je bedrijf past, niet te veel kost maar wél betrouwbaar is. Daarom is het goed om te weten welke opties je hebt bij de zoektocht naar een ideale ‘startersauto’.

De kop eraf

Voor de meeste startende ondernemers ligt de aanschaf van een gebruikte auto voor de hand. Zo’n model ‘met de kop eraf’ kost al snel duizenden euro’s minder dan een nieuw exemplaar. Met die nuchtere gedachte stapte de 38-jarige Lisette Brouwers uit Den Haag bijvoorbeeld in een Nissan Micra uit 1994, zo vertelt zij in de podcast die De Ondernemer en de ANWB maakten: ,,Voor mijn bedrijf Lizzy Productions ben ik actief als stagemanager in de entertainmentindustrie. Als beginnend onderneemster wilde ik een betrouwbare auto en dat was de Micra zeker, maar hij was ook lawaaiig en – naar moderne maatstaven, omdat er bijvoorbeeld minder airbags en andere veiligheidssystemen aanwezig waren – niet heel veilig.”

''Denk goed na hóe je de auto gebruikt. Ik rij veel lange snelwegritten naar mijn klussen en dan word je niet blij van een klein, luidruchtig autootje waar je jezelf niet veilig in voelt''

Lisette Brouwers, ondernemer

Ervaringsdeskundige Lisette geeft goede tips aan startende collega-ondernemers: ,,Denk goed na hóe je de auto gebruikt. Ik rij veel lange snelwegritten naar mijn klussen – en ’s nachts weer naar huis – en dan word je niet blij van een klein, luidruchtig autootje waar je jezelf niet veilig in voelt. Daarom ben ik, zodra het kon, overgestapt in mijn huidige Hyundai i20 uit 2014: een stuk comfortabeler en veiliger, maar nog steeds zuinig en betrouwbaar. Ik vind dat je jezelf zoiets moet gunnen.”

Ga voor garantie (en pechhulp!)

Ga je voor een gebruikte auto? Kies dan een goed onderhouden exemplaar waarvan de (onderhouds-) geschiedenis bekend is. Vraag daar naar bij de verkoper en maak een grondige proefrit. Verzeker jezelf bovendien van zes maanden Bovag-garantie: mocht er toch iets mis zijn, heb je een goed vangnet zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Hetzelfde geldt voor pechhulp, verzekert Wegenwacht Johan Helfensteijn van de ANWB: ,,Statistisch gezien is de kans groter dat je pech krijgt wanneer je in een oudere auto rijdt. Dan is het prettig om te weten dat de Wegenwacht je – áls het nodig is – weer zorgeloos op weg helpt.”

Juist omdat ondernemers niet stil willen staan heeft de ANWB ANWB voor de Zaak ontwikkeld, speciaal voor zzp’ers en mkb-ondernemers. Dat biedt een aantal voordelen: zo is het lidmaatschap gekoppeld aan het kenteken, dus maakt het niet uit welke collega er in het voertuig rijdt. Verder is pechhulp aan een aanhanger inbegrepen, betaal je geen voorrij- of sleepkosten en krijg je een online overzicht van de facturen mét btw-specificatie.

Lees ook: Overstappen naar elektrisch rijden? Zo pak je het aan!

Bedankt, Belastingdienst!

Je kunt ook kiezen voor een ‘youngtimer’. Onafhankelijk mobiliteitsadviseur Michael van Wijngaarden: ,,Een youngtimer is een auto van minimaal vijftien jaar oud, die je ‘op de zaak’ kunt rijden. Het voordeel is dat je 35 procent fiscale bijtelling betaalt over de dagwaarde. Stel: je rijdt een Volvo V70 uit 2005 die zo’n 6.000 euro kost. Dan betaal je de bijtelling alleen over dat bedrag en dus niet over de oorspronkelijke catalogusprijs. Zo kun je relatief voordelig in een rijk uitgeruste auto rijden. Bovendien mag je alle autokosten en je zakelijke kilometers aftrekken van de belasting. Een youngtimer kán dus, met wat ‘hulp’ van de Belastingdienst, financieel aantrekkelijk zijn.”

Het rijden van zo’n youngtimer heeft echter ook z’n mindere kanten. Ondernemer Rudi Ceric van Relining Advies spreekt uit ervaring: ,,Mijn advies: houd rekening met hogere onderhoudskosten. Ik ben een autoliefhebber, dus ik reed een hele dikke Volkswagen Phaeton als youngtimer. Ik had de extra luxe versie, echt een directielimousine met een tiencilinder dieselmotor. Heel gaaf, maar ik blééf geld in dat ding stoppen. Achteraf bleek dat ik elk jaar zo’n 10.000 euro aan onderhoudskosten had en ook mijn Wegenwacht-abonnement werd veelvuldig gebruikt. Daar is de lol snel van af. Toen ben ik overgestapt op een Tesla Model 3.”

,,Bovendien”, stelt mobiliteitsadviseur Van Wijngaarden, ,,zijn youngtimers door de bank genomen minder zuinig en milieuvriendelijk dan nieuwere modellen. Voor steeds meer ondernemers is dat een struikelblok, merk ik in mijn advieswerk. We willen zuiniger en schoner, dan valt een youngtimer – ondanks de fiscale voordelen – vaak als eerste af.”

''Youngtimers zijn door de bank genomen minder zuinig en milieuvriendelijk dan nieuwere modellen. Voor steeds meer ondernemers is dat een struikelblok''

Michael van Wijngaarden, onafhankelijk mobiliteitsadviseur

Hoe haalbaar is elektrisch?

Voor veel ondernemers blijkt een elektrische auto steeds interessanter. Zeker bij nieuwe auto’s verschijnen snel meer ‘uitstootvrije’ modellen. Bij personenauto’s zie je enerzijds dat ze goedkoper worden: denk aan de compacte Dacia Spring die voor zo’n 21.000 euro vijf zitplaatsen biedt en ongeveer 200 kilometer ver komt op één acculading. Aantrekkelijk, al is deze Dacia vanwege zijn formaat en actieradius niet heel geschikt voor starters die het hele land door willen rijden.

Anderzijds is de volwaardige elektrische gezinsauto in opkomst. Neem de Hyundai Ioniq 5, de Volkswagen ID.4 en de Ford Mustang Mach-e: modellen met veel ruimte, moderne laadtechniek en een riante actieradius. Het grootste probleem is hun prijs: nieuw betaal je al snel meer dan 45.000 euro. Dat geldt eveneens voor elektrische bestelwagens, al kun je die met maximaal 5.000 euro korting kopen én aanspraak maken op fiscale aftrekposten. Hier lees je er trouwens meer over.

Liever leasen?

Overigens is het kopen van een auto natuurlijk niet de enige optie. Je kunt ook zakelijk of privé leasen: dan spreid je de kosten per maand en hoef je niet in één keer veel geld op te hoesten. Let bij het afsluiten van zo’n leasecontract wel op de voorwaarden en de mogelijke financiële gevolgen, bijvoorbeeld voor het krijgen van een hypotheek. Om te zorgen dat je goed voorbereid aan je auto-avontuur kunt beginnen, heeft de ANWB hier de beste adviezen voor je op een rij gezet.

Hulp van ANWB voor de Zaak

Voor ondernemers heeft de ANWB de belangrijkste informatie overzichtelijk op een rij gezet. Op deze pagina vind je allerlei tips die jou kunnen helpen om de keuze voor je volgende bedrijfsauto zo goed mogelijk te maken. Met ANWB voor de Zaak ben je bovendien verzekerd van pechhulp voor je hele wagenpark: ook als deze elektrisch is! ANWB voor de Zaak is voor zakelijke gebruikers niet gebonden aan de abonnementhouder, maar aan het kenteken van de auto. Dus ook wanneer je collega’s in de auto rijden, worden zij in het geval van pech soepel en snel geholpen. Wel zo’n fijn idee! Je afspraak is immers te belangrijk om onderweg voor stil te staan! Meer informatie over ANWB voor de Zaak vind je hier.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Geloof In Je Zaak

Lindy Hensen boekt circulair succes met schillenfabriek PeelPioneers

Lindy Hensen is mede-oprichter en eigenaar van PeelPioneers. Na eerst met haar andere bedrijf Tekkoo vooral advies te hebben gegeven over innovatie, besloten Hensen en haar businesspartners zelf te gaan ondernemen. Hoe dat is verlopen en welk effect dat op het persoonlijke leven van de ondernemer heeft? Je komt het te weten in deze nieuwe 'Geloof in je Zaak' met presentator Gerhard te Velde.

Details