Aangeboden door Mazda Motor Nederland
Branded Content Mobiliteit
Verschil maken in omvangrijke leasemarkt: zo doet Mazda dat
Een wasmachine, zonnepanelen, een matras of zelfs een scheerapparaat. Je kunt het tegenwoordig zo gek niet bedenken of het valt wel te leasen. Het populairste leaseproduct blijft echter de auto. Omdat ook op dit vlak de mogelijkheden eindeloos zijn, merkt Ard Zweet van Mazda Motor Nederland dat mkb’ers niet altijd goed weten wat ze hun werknemers kunnen aanbieden qua mobiliteit.

De Mazda CX-60. Foto: Mazda
,,Veel ondernemers zijn ooit gestart vanuit passie”, steekt Ard van wal. ,,Vanuit een droom. Je wilt iets aanbieden dat een concurrent niet heeft en van onze zakelijke klanten horen wij dat dit ook vaak wordt gezocht in een auto. Deze moet gewoon nét even anders zijn. Die zoektocht is alleen lang niet altijd even makkelijk. Ik ben van mening dat het in deze zoektocht vooral belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft.”
,,Ondernemen is doen waar je goed in bent”, vervolgt Ard, die zijn passie voor automotive niet onder stoelen of banken schuift. ,,Er gebeurt veel in deze industrie en dat vind ik intrigerend. Heb je het over kwaliteiten van ondernemers of bedrijven, dan is dat voor Mazda de klant voorzien in een onderscheidende mobiliteitsbehoefte. En dat al meer dan honderd jaar. Wist je dat de firma Toko Cork Kogy (nu Mazda) uit Hiroshima ooit begon met de productie van kurk en motorfietsen?”
''Terug naar de basis van waaruit het begonnen is en waarom je als ondernemer ooit bent gestart. Ga niet hetzelfde doen als je concurrent''
Na de kredietcrisis in 2008/2009 besloot Mazda terug te gaan naar de basis
De accountmanager Fleetsales, Leasing & Rental vertelt dat het bedrijf halverwege de jaren ’30 startte met de productie van gemotoriseerde driewielers, auto’s en lichte bestelwagens. In de jaren ’50 kwamen daar vrachtwagens bij en in 1960 was daar de eerste personenauto in de vorm van de R-360 Coupé.
Na de kredietcrisis in 2008/2009 besloot Mazda terug te gaan naar de basis. In plaats van mee te gaan met allerlei modegrillen koos men ervoor om bestaande concepten beter te maken. Zweet: ,,Rightsizen in plaats van downsizen. Dat impliceert dat Mazda nog steeds voor al haar eigen modellen motoren toepast met een naar verhouding hogere cilinderinhoud en compressie. ‘Skyactiv’ is daar het eindresultaat van; een techniek die nog altijd gebruikt wordt. En met succes.”
Motoren Mazda zijn zeer betrouwbaar en bedrijfszeker
,,Wat ik probeer te zeggen, is dat je als ondernemer moet bijsturen zodra de omstandigheden veranderen. Net zoals Mazda deed. Terug naar de basis van waaruit het begonnen is en waarom je als ondernemer ooit bent gestart. Ga niet hetzelfde doen als je concurrent. Het is een open deur, maar veel bedrijven kopiëren nog steeds en dat gaat lang niet altijd goed.”
,,Wat dit betekent voor wat betreft Mazda? Sommige auto’s zijn lichter dan die van de concurrent, motoren zijn zeer betrouwbaar en bedrijfszeker, gunstig qua brandstofverbruik en CO2-uitstoot en qua rijgedrag voelen ze aan alsof alles klopt. Jinbai Itai is de term die Mazda hiervoor gebruikt; mens en machine in perfecte harmonie.”
Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) blijkt dat de zakelijke klant bij het kiezen van een auto de meeste waarde hecht aan comfort, exterieur, wegligging en rijgedrag. Ard geeft aan dat Mazda al jaren goed scoort op deze facetten en er om die reden ook ambassadeurs worden aangetrokken.
Ard Zweet van Mazda Motor Nederland.
TCO veelgehoorde term in de ondernemerswereld en bij leasemaatschappijen
,,We zien dat mensen vaak voor het design bij Mazda vallen. Ze kijken heel bewust naar de eigenschappen van de auto en bij de CX-5 is dat bijvoorbeeld het trekgewicht van 2.000 kg. Ook horen/lezen zij vaak goede verhalen in de media of van relaties. Ze weten dat de risico’s bij een Mazda te verwaarlozen zijn. Daarmee bedoel ik dat onze auto’s als gevolg van een heel stabiel prijsbeleid in combinatie met de hoge kwaliteit een zeer hoge restwaarde blijven behouden.”
Zoals gezegd is de auto veruit het populairste leaseproduct. Al jaren wordt zo’n 70 procent van de zakelijke auto’s in Nederland geleased terwijl medewerkers met een mobiliteitsbudget ook steeds vaker kiezen voor private lease.
De TCO (Total Cost of Ownership) is een veelgehoorde term in de ondernemerswereld en zeker bij leasemaatschappijen. In een kostprijsberekening van een auto is de restwaarde (afschrijving) de meest essentiële component. ,,Is deze dus lager dan die van een concurrent, dan heeft dit grote invloed op de TCO”, zegt Ard.
Wat je wel nog mag weten is dat dit model met dezelfde motoren wordt uitgerust als die van de CX-60, te weten als AWD PHEV en 6 cilinder lijnmotoren. Over onderscheiden gesproken''
Uniek concept omdat men met de MX-30 R-EV altijd elektrisch rijdt
,,Aan de rente kunnen we vandaag de dag helaas niet veel veranderen. Hetzelfde geldt voor de houderschapsbelasting, maar afschrijving en reparatieonderhoud hebben we gedeeltelijk wél in de hand. Tevens hebben we sinds 1 januari 2023 onze garantievoorwaarden aangepast, te weten: 6 jaar en 150.000 kilometer.”
In 2020 heeft Mazda de volledig elektrische MX-30 op de markt gebracht en sinds kort biedt de fabrikant deze auto ook aan als Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), aangeduid als Rotary Electric Vehicle (R-EV). Mazda heeft een rijk verleden met de rotatiemotor en deze wordt nu gebruikt in de MX-30 als generator.
Een uniek concept omdat men met de MX-30 R-EV altijd elektrisch rijdt. Ard: ,,Indien nodig kan de accu onderweg geladen worden omdat de rotatiemotor de generator aandrijft. Uiteraard is 3-fase laden via de welbekende paal ook mogelijk.”
Met dezelfde motoren uitgerust als die van de CX-60
,,Het eerstvolgende model dat Mazda gaat lanceren is de Mazda CX-80. Dit zal een next level SUV zijn en is na de Mazda CX-60 (die vorig jaar uiterst succesvol is geïntroduceerd) de nieuwe trots uit Japan. Hij is significant groter dan de CX-60 en is dan ook voorzien van een derde zitrij.”
,,Meer kan ik er nog niet over vertellen”, besluit Ard. ,,Wat je wel nog mag weten is dat dit model met dezelfde motoren wordt uitgerust als die van de CX-60, te weten als AWD PHEV en 6 cilinder lijnmotoren. Over onderscheiden gesproken.”
Als accountmanager Fleetsales, Leasing & Rental bij Mazda was Ard Zweet en collega Marieke Mantje op maandag 27 maart te gast bij de radioshow van De Ondernemer tijdens de Business Mobility Week. In gesprek met presentator Roland Tameling en mobiliteitsspecialist Frank Buma (ANWB) gingen zij dieper in op de actuele thema’s in de zakelijke markt en het onderscheidende aanbod van de Mazda CX-60. Het interview kun je hieronder terugkijken. Kijk voor het uitgebreide zakelijke-aanbod van Mazda op: www.mazda.nl/zakelijk