Nieuws Business Mobility Week

Stan Berings van PwC pleit voor aanpak reiskostenvergoeding naar een mobiliteitsvergoeding

De reiskostenvergoeding zou volledig hervormt moet worden en omgebouwd moeten worden naar een mobiliteitsvergoeding. Zo kan je de ondernemer inspelen op de behoefte van meerdere modaliteiten in die mobiliteitsbeweging, meent Stan Berings van PwC.

Van onze redactie 20 april 2022

Business Mobility Week

Zakelijke mobiliteit, er verandert veel én snel. Tijd om experts al die ontwikkelingen te laten duiden en ondernemers te helpen beslissingen te nemen. Daarom: de Business Mobility Week, een initiatief van De Ondernemer met de ANWB als mediapartner. Van 19 tot en met 23 april is er live radio over zakelijke mobiliteit. De uitzendingen zijn dagelijks te beluisteren van 11 tot 13 uur via New Business Radio(.nl) en/of te bekijken via YouTube en onze homepage.

Met de enorm gestegen brandstofkosten is een vergoeding van 19 eurocent een schijntje. Stan Berings, leider van het Nederlandse PwC automotive-team, vindt het dan ook geen gekke gedachte dat daar iets aan moet veranderen. ,,Zoek het in de mobiliteitsvergoeding. Over de hoogte daarvan heb ik geen idee, dat zal je eerst moeten laten onderzoeken. Binnen die vergoeding kan een werknemer dan zelf de keuze maken voor welke vorm van mobiliteit, bijvoorbeeld het openbaar vervoer of de elektrische fiets.”

In de optiek van de PwC-voorman zou de overheid snel duidelijkheid moeten verschaffen: ,,Zorg dat de ondernemer weet waar hij of zij de komende vijf jaar aan toe is. De ondernemer moet vertrouwen kunnen ontleden aan het feit dat er laadinfrastructuur komt, ook voor het logistieke deel.”

Lees ook: Dit bedrijf verhoogt zélf de kilometervergoeding: 'Op overheid wachten duurt te lang'

Als het gaat om mobiliteit moeten ondernemers vastleggen wat de uitstoot is van hun wagen(park). Ze moeten dat vanwege overheidsregels inzichtelijk maken. PwC helpt haar klanten met het implementeren van systemen die dat doen. Berings: ,,Het is een belangrijke trend in het kader van ESG (Environmental, Social & Governance). Als ondernemer moet je bijvoorbeeld vastleggen wat de uitstoot is bij een specifieke klant. Deze moet namelijk weer rapporteren wat zijn leveranciers aan uitstoot produceren. Voor bewuste ondernemers, de voorlopers, is het een kans om te laten zien hoe duurzaam ze zijn en profileren zich op die ESG-component.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws