Video Mobiliteit
Deelcamper als alternatief vliegschaamte: Goboony spint er garen bij
Wie twee weken op vliegvakantie gaat naar Turkije, stoot 3,5 keer zoveel CO2 uit als iemand die met een camper naar Saint Malo in Bretagne reist. ,,Zelfs in een iets oudere camper met een dieselmotor”, weet Goboony-oprichter Mark de Vos.
De Vos zijn ‘Airbnb van de camperwereld’ blijft groeien als duurzaam alternatief voor reizigers met vliegschaamte. Je ziet het in de nieuwste aflevering van De Ondernemer Onderweg.
Ter illustratie is De Vos met zijn eigen zilvergrijze Volkswagen California uit 2014 naar de studio van De Ondernemer Live in Hilversum gekomen. De tot kampeerwagen omgebouwde bestelbus is strikt genomen niet meer de jongste, maar op het online camperverhuurplatform Goboony blijft de compacte camper een populaire keuze. ,,Via ons platform kun je deze – afhankelijk van het seizoen, natuurlijk – al huren voor zo’n 80 à 140 euro per dag”, meldt de goedlachse oprichter aan presentator Roland Tameling. ,,Dus voor een auto én onderkomen voor vier personen lijkt me dat heel goed te doen.”
''Waarom zou je jouw rijdende vakantiehuisje niet verhuren? Die staat toch het grootste deel van de tijd geld te kosten''
Goboony-concept nog niet zo ingeburgerd als verhuren van een vakantiehuisje
Vorig jaar stond Goboony ook al op de stoep op het Mediapark in Hilversum, maar sindsdien heeft de markt van verhuurcampers zich ‘steady doorontwikkeld’, vertelt De Vos. ,,Toen hadden we zo’n 8.000 campers op ons platform staan, inmiddels zijn dat er zo’n tienduizend – allemaal van particulieren. Dat is een flinke groei, maar we zien nog veel meer potentie.”
Volgens De Vos staan er alleen in Nederland al zo’n 160.000 campers die verhuurd kunnen worden. ,,Dit concept is nog niet zo ingeburgerd als het verhuren van een vakantiehuisje. Dat is inmiddels de normaalste zaak van de wereld, maar waarom zou je jouw rijdende vakantiehuisje niet verhuren? Die staat toch het grootste deel van de tijd geld te kosten, terwijl veel van onze verhuurders dankzij Goboony juist geld aan hun camper verdienen.” Opvallend: de leeftijd van de mensen die hun camper aanbieden als onderdeel van de deeleconomie, is gemiddeld genomen lager dan vorig jaar.
Lees ook: Vier bedrijven, vrachtwagenchauffeur en pas 22: het succes van Frederiek
‘Camper véél duurzamer dan vliegen’
Dat heeft volgens De Vos mede te maken met het relatief duurzame karakter van een campervakantie. ,,Zo’n 95 procent van alle moderne campers rijdt nog op diesel, mede omdat elektrisch rijden voor veel vakantieritten simpelweg nog niet aantrekkelijk is en er nog weinig aanbod is. Mijn Volkswagen is een relatief oude dieselcamper, maar zelfs met deze California uit 2014 is een campervakantie een veel schonere manier van reizen dan wanneer je het vliegtuig pakt.”
Wie bijvoorbeeld naar St. Malo in Frankrijk rijdt, stoot zo’n vier keer minder CO2 uit als iemand die naar Antalya vliegt voor een vakantie in een Turks hotel. Dat blijkt tenminste uit onafhankelijk onderzoek dat Goboony heeft laten uitvoeren door BUas (Breda University for Applied Sciences), waarvan het verhuurplatform binnenkort meer uitkomsten deelt. De Vos voorziet dan ook een aanhoudende trend van consumenten die minder willen vliegen, en dus eerder een deelcamper boeken.
''Inmiddels is voor veel mensen wel duidelijk dat een vliegvakantie een hoge uitstoot als gevolg heeft. En toch gaat ongeveer een kwart van de Nederlanders nog met het vliegtuig op vakantie''
Steeds meer mensen omarmen het avontuur en gaan met camper de natuur in
,,Inmiddels is voor veel mensen wel duidelijk dat een vliegvakantie een hoge uitstoot als gevolg heeft. En toch gaat ongeveer een kwart van de Nederlanders nog met het vliegtuig op vakantie”, aldus de ondernemer, die Goboony in 2011 oprichtte vanuit zijn eigen reislustigheid.
,,Wij zien wel degelijk een kentering in de zin dat steeds meer mensen het avontuur omarmen en met een camper de natuur in gaan. Dat is niet alleen optimaal genieten van vrijheid, maar het reizen met een camper is echt veel duurzamer. Het heeft zelfs een lagere uitstoot dan wanneer je met je eigen auto naar een hotel gaat.”
Lees ook: Camperplatform Goboony net niet snelstgroeiende Europese bedrijf in reisbranche