Nieuws Mobiliteit

Deelscooters van GO Sharing verdwijnen uit 32 van de 45 gemeenten

GO Sharing, één van de grootste aanbieders van deelscooters en -fietsen, trekt zich terug uit 32 van de 45 gemeenten waarin ze actief is. Het wordt op veel plekken te weinig gebruikt en daarnaast geregeld gesloopt. ,,Ontzettend jammer dat we deze keuze moeten maken.’’

Mirjam Liefbroer 6 november 2022

Go sharing istanbul turkije 300 deelscooters

Gebruikers van de GO Sharing-app kregen donderdagmiddag een melding dat de dienstverlener snijdt in het aantal steden waarin zij actief is. De deelvervoer schaalt enorm af en blijft nog in 13 gemeenten actief. Dat betekent dat de deelscooter ook spoedig uit tal van steden, waaronder Amersfoort en Roosendaal, zal verdwijnen.

Het plan om te saneren was binnen het bedrijf al ‘twee tot drie weken’ bekend, laat een woordvoerder van GO Sharing desgevraagd weten aan het AD. ,,Ontzettend jammer dat we deze keuze moeten maken. Met onze voertuigen willen we een betrouwbaar en betaalbaar alternatief zijn voor de auto, maar helaas lukt het niet om dit overal aan te bieden.’’

Lees ook: Raymon Pouwels (GO Sharing) in prestigieuze lijst Forbes ‘30 Under 30’: ‘Precies wat we willen bereiken’

Vandalisme aan GO Sharing-scooters

GO Sharing noemt het ‘huidige systeem’ onrendabel. Oorzaak daarvan is het lage gebruik van voertuigen en de grote hoeveelheid schade door vandalisme. Overal in het land, waaronder in probleemstad Amersfoort, weten vandalen en brandstichters de tweewielers te vinden. In de Keistad resulteerde dat alleen dit jaar al in 1630 meldingen over de scooters - een verdubbeling ten opzichte van 2021.

,,Op sommige plekken gaat het goed’’, aldus de woordvoerder. ,,Maar niet overal. Amersfoort is daarbij inderdaad één van de gemeenten waarbij vandaliseren bovengemiddeld voorkomt. We betreuren het ten zeerste dat dit gebeurt.’’ De steden waar Go Sharing wel actief blijft zijn Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht, Groningen en Rotterdam.

Lees ook: Kritiek op hippe, elektrische deelscooter groeit: ‘Bedrijven doen zich duurzamer voor dan ze zijn’

Hoogleraar Jeekel: 'Ze hebben een heel vervelend businessmodel'

Hoogleraar Hans Jeekel is totaal niet verbaasd. Hij veegt de vloer aan met bedrijven als GO Sharing. ,,Het zijn ondernemers die van de ene op de andere dag de stekker eruit trekken", zegt hij op Tubantia.nl.

,Een heleboel van dit soort mobiliteit wordt gepresenteerd alsof het ontzettend leuk en innovatief is, maar in de kern zijn het pure durfkapitalisten. Dat geldt voor de flitsbezorgers en pakjesbedrijven – bol.com durfde niet naar de beurs en Gorillaz heeft alweer flink afgeschaald –, maar je ziet het ook bij de scooterbedrijfjes.’’

,,Ze hebben een heel vervelend businessmodel. Eerst stoppen ze er heel veel geld in. Ze pleuren honderden van die scooters op de markt en gaan het gewoon proberen. Ze hopen zo snel mogelijk een zo groot mogelijk marktaandeel te hebben, om zo monopolist te kunnen worden. Als het wat wordt, hebben ze weer een nieuwe melkkoe. Deze durfkapitalisten willen in een paar jaar geld maken en als het niet lukt, stappen ze in een andere markt. Voor hen is het een leuk experiment. Dat is voor een gemeente en gewone mensen stomvervelend. De bevolking er net gewend aan geraakt.’’

De Ondernemer Onderweg over GO Sharing

Eerder dit jaar was GO Sharing-ceo Raymond Pouwels te gast in De Ondernemer Onderweg, onze wekelijkse mobiliteitserie met presentator Roland Tameling. Bekijk hieronder het interview:

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws