Joep Verkroost, commercieel directeur en mede-eigenaar van Mondial VSN Verhuizingen, licht toe hoe elektrische mobiliteit de bedrijfsvoering beïnvloedt. Vooral als het gaat om de complexiteit van verhuizingen in stedelijke gebieden als Amsterdam en Utrecht. ,,Het vereist dat wij verschillende voertuigen inzetten, afhankelijk van factoren als locatie en gewichtsbeperkingen op bijvoorbeeld de grachten.”
Lees ook: Verkoop elektrische bedrijfswagens groeit explosief: verdubbeling in 2023
,,We hebben een scala aan voertuigen in ons wagenpark, variërend van groot tot klein, waaronder vijf volledig elektrische vrachtwagens, die ons in staat stellen flexibel te opereren en ons aan te passen aan de specifieke behoeften van elke verhuizing.”
Financiering en minimaliseren risico’s
Als voorloper op het gebied van duurzaamheid heeft Mondial VSN Verhuizingen grote investeringen gedaan in elektrische voertuigen. Verkroost legt uit: ,,Bij de overname van het bedrijf een jaar geleden kregen we meteen een boost in ons elektrische wagenpark, omdat de vorige eigenaren al koplopers waren op het gebied van duurzaamheid en in elektrische mobiliteit hadden geïnvesteerd. We hebben nu meer dan de helft van ons wagenpark elektrisch, wat ons een sterke positie geeft in onze sector.”
De overstap naar elektrisch brengt ook uitdagingen met zich mee, vooral op het gebied van investering en infrastructuur. Verkroost benadrukt het belang van een zorgvuldige kosten-batenanalyse en legt uit: ,,Als ondernemers hebben we goed gekeken naar de financiële aspecten en de risico’s van investeren in elektrisch vervoer. We hebben ervoor gekozen onze Renault-truck te financieren bij Renault, inclusief een onderhoudspakket, om de stabiliteit van het product te waarborgen en mogelijke risico’s te minimaliseren.”
Verruim subsidie elektrisch vervoer voor ondernemers
De elektrische vrachtwagens van Mondial VSN Verhuizingen zijn uitgerust met krachtige accupakketten, die elke nacht worden opgeladen en een actieradius hebben tussen de 200 en 250 kilometer. Verkroost vertelt dat de grote accupakketten een uitdaging vormen voor de infrastructuur van de bedrijfslocaties in Amsterdam en Utrecht, met netbeheerders die hen waarschuwen voor overbelasting van het stroomnet.
Meer duidelijkheid en aanmoediging vanuit politiek
,,We moeten daar wel creatief mee omgaan”, erkent hij. ,,We hebben daarom op de locatie in Utrecht een extra pand gehuurd omdat anders onze piekbelasting op de hoofdlocatie te hoog is. We zijn in gesprek met de gemeente en andere belanghebbenden om oplossingen te vinden voor de toenemende energievraag van onze elektrische voertuigen. Onder andere om te zien of het bijvoorbeeld mogelijk is extra panden te huren en we onderzoeken de haalbaarheid van van bufferaccu’s.”
Lees ook: Aantal elektrische bedrijfswagens onder leaserijders verdubbeld
Ondanks de uitdagingen is het verhuisbedrijf vastberaden voorop te blijven lopen in duurzame mobiliteit. Verkroost ziet een belangrijke rol weggelegd voor de overheid in het faciliteren van deze transitie. Hij pleit dan ook voor meer beleidsduidelijkheid en subsidies voor elektrische voertuigen.
,,Neem de AanZET-subsidie. Veel bedrijven hebben zich daarop ingeschreven, maar velen vielen buiten de boot. Verruim dit, gun ondernemers die stap naar elektrisch vervoer, niet die alleen uit de loting kwamen. Het is essentieel dat de overheid de transitie naar duurzame mobiliteit ondersteunt en aanmoedigt.”
Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek van presentator Roland Tameling met Joep Verkroost tijdens de live-uitzending van De Business Mobility Week, waarin Verkroost uitgebreid vertelt over de groene missie en ambities van Mondial VSN Verhuizingen.