Nieuws Mobiliteit

40 procent van transportbedrijven in stadslogistiek wil niet overstappen op elektrisch rijden

De elektrificatie van de stadlogistiek verloopt te traag. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt namelijk dat 40 procent van transportbedrijven in stadslogistiek niet van plan is om vóór 2030 over te stappen op elektrische voertuigen. Hoge aanschafkosten, beperkte actieradius en beschikbaarheid laadinfrastructuur zijn daar debet aan en zetten een rem op de transitie.

Van onze redactie 5 juli 2022

Laatste update: 5 juli 2022 17:00

Elektrische vrachtwagen in zero emissiezones

De elektrificatie van de stadlogistiek verloopt te traag. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt namelijk dat 40 procent van transportbedrijven in stadslogistiek niet van plan is om vóór 2030 over te stappen op elektrische voertuigen. Foto: Shutterstock

Veel transportondernemingen in de stadslogistiek zijn niet op tijd klaar voor de zero-emissiezones die vanaf 2025 in tientallen steden worden ingevoerd. Vooral kleine transportbedrijven hebben zich nog niet aangepast op de invoering van de zero-emissiezones. Zo blijkt dat bijna de helft van de kleinere bedrijven geen concrete plannen heeft om te elektrificeren, in vergelijking met 18 procent van de grotere transportbedrijven.

Zowel de grote als de kleinere transporteurs voelen zich belemmerd door de hoge aanschafkosten (36 procent) en de beperkte actieradius (25 procent) van emissievrije voertuigen. Daarnaast is de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor veel bedrijven (22 procent) een beperkende factor.

Lees ook: Duidelijk gemeentelijk beleid gewenst bij invoering zero-emissiezones

Gebrek aan duidelijke regelgeving over zero-emissiezones

Wat volgens de onderzoekers van ABN Amro ook meespeelt, is het gebrek aan duidelijke regelgeving over de zero-emissiezones. Zo zijn er grote verschillen tussen gemeenten. Amsterdam en Rotterdam maken vrijwel het hele gebied binnen de ring uitstootvrij voor vrachtverkeer, terwijl dat in Zwolle alleen voor de binnenstad geldt. Dat maakt het lastig om plannen te maken voor de elektrificatie van het wagenpark, terwijl het ook kan leiden tot oneerlijke concurrentie.

"Een landelijk beleid van de gemeenten en overheid helpt ondernemers om langjarige investeringsplannen voor elektrificatie te maken"

David Bolscher van ABN Amro.

Er moet dan ook landelijke beleid komen, stelt David Bolscher, Sector Analist Transport en Logistiek van ABN Amro. ,,De onzekerheid voor veel bedrijven is nog groot. Om op tijd klaar te zijn, moeten transportbedrijven plannen maken voor het vervangen van de dieselvoertuigen en hun logistieke proces optimaliseren. Een landelijk beleid van de gemeenten en overheid helpt ondernemers om langjarige investeringsplannen voor elektrificatie te maken. Daarnaast moeten gemeenten en overheid de transitie haalbaar en betaalbaar maken en investeren in het verhogen van de netcapaciteit en uitbreiden van de laadinfrastructuur.”

Ondernemers willen duidelijkheid van EZK-minister Adriaansens over zero-emissiezones

Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (VVD) sprak gistermiddag met ondernemers uit de Drechtsteden. Zij werd begeleid door onder ander Hans Biesheuvel van ONL. Een punt van kritiek die ondernemers en de ONL-voorman naar voren bracht, is de onduidelijkheid rond de invoering van zero-emissiezones. ,,Elke stad komt met eigen regels, dat kan niet”, stelt Biesheuvel duidelijk. ,,Het wordt een drama als er geen coördinatie komt vanuit het kabinet. Transporteurs gaan echt geen verschillende e-vrachtwagens aanschaffen om hun werk te kunnen doen. Het is economisch en technisch niet haalbaar. We hebben de minister gevraagd dit probleem aan te kaarten in het kabinet.”

'Netbeheerders geven geen garantie voor netcapaciteit om elektrische vrachtwagens op te laden'

Daniel Spetter, operationeel directeur Euser, over belemmeringen

Transportbedrijf Euser is begin dit jaar een pilot begonnen met twee elektrische vrachtwagens. Daniel Spetter is als operationeel directeur betrokken bij de transitie naar zero-emissiestadslogistiek. Hij vertelt in het ABN Amro-onderzoek over de belemmeringen die er zijn. ,,Naast de betaalbaarheid en lange levertijden, is het realiseren van de laadinfrastructuur de grootste uitdaging. Netbeheerders geven geen garantie voor netcapaciteit om elektrische vrachtwagens op te laden. En die vrachtwagens vragen hoge laadvermogens. We werken bijvoorbeeld voor een horecagroothandel. Hun depot bevindt zich in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Daar gaan we met zestig vrachtwagens elke dag de binnenstad van Amsterdam in. Die zestig vrachtwagens zouden ’s nachts allemaal weer opgeladen moeten worden met de invoering van de zero-emissiezones. Het huidige stroomnet kan dat niet aan.”

Spetter heeft ook een visie op het overheidsbeleid: ,,Het is goed dat de transitie gelijkmatig gaat door middel van een overgangsperiode. Ik maak me wel zorgen over dat het speelveld niet gelijk blijft, wanneer bijvoorbeeld een gemeente ervoor kiest de invoering toch uit te stellen. Dat risico maakt het minder aantrekkelijk om voorloper te zijn. Daarnaast is het landschap voor venstertijden en ontheffingen erg versnipperd. Beleidsmakers moeten ook vol op het verhogen van de netcapaciteit inzetten, en meer subsidies beschikbaar stellen. Anders is het met de kleine marges in de transportsector niet te doen.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws