Nieuws Mobiliteit

Getest door ondernemers: de nieuwe Mercedes-Benz EQV

De nieuwe Mercedes-Benz EQV lijkt op een bestelbus, maar je kunt deze auto eigenlijk beter omschrijven als de ruimste, meest veelzijdige en meest luxueuze elektrische personenwagen van het moment (zogezegd ‘de S-Klasse onder de busjes’). Met heel wat voordelen voor ondernemers, bovendien. Maar hoe valt hij in de smaak van ‘de doelgroep’, ofwel ondernemers die een nieuwe bus óf elektrische luxewagen overwegen: is hij een plekje op hun (en jouw) shortlist waard?

Roland Tameling 10 december 2020

Van een afstand zie je het wellicht niet meteen, maar de Mercedes-Benz EQV is niet zomaar een nieuwe versie van de V-Klasse. Zodra je wat beter en nauwkeuriger gaat kijken, zie je al snel een aantal details die zijn ware aard laat zien. De extra gladde neus met een andere grille (voorzien van subtiel verchroomde horizontale sierstrips en de grote, zelfverzekerde Mercedes-ster), licht aangepaste bumpers, extra aerodynamische wielen en – last but not least – een extra klepje voor de laadopening linksvoor op de neus. Inderdaad, deze EQV is volledig elektrisch.

Hoewel hij perfect past in het recente elektro-offensief van Mercedes-Benz, is de EQV op een bepaalde manier ook weer een buitenbeentje. In tegenstelling tot de eveneens elektrisch aangedreven eVito gesloten bestelwagen, eVito Tourer en eSprinter is dit eerder een luxe personenwagen dan een doelmatige bestelbus.

Kijk maar eens naar het dashboard: hier vind je geen eenvoudige, snel schoon te maken kunststoffen (zoals je dat juist wél wilt in je schildersbus, bijvoorbeeld), maar een fraaie combinatie van geborsteld aluminium, hoogwaardig leer en grote touch screens. Vanachter het stuur heeft de EQV meer weg van een extra ruime EQC (de andere elektrische personenwagen van Mercedes, een middelgrote SUV) dan van een luxer aangeklede Vito.

Voor ondernemers

Ondanks alle verfraaiingen blijft de EQV nog altijd bedoeld voor ondernemers: zo kunnen taxibedrijven en VIP-vervoerders tot wel acht personen meenemen in de ruime cabine, waar passagiers alle ruimte en luxe tot hun beschikking hebben. Maar de EQV heeft ook een kant waar je wellicht nog niet bij stil hebt gestaan: bestel deze Mercedes met een dubbele cabine (dat behoort immers gewoon tot de mogelijkheden) en je hebt ineens een multifunctionele bedrijfs- / familieauto waar andere elektrische modellen een minderwaardigheidscomplex van krijgen.

Er zijn om te beginnen maar weinig EV’s (electric vehicles) op de markt met zó veel bagageruimte. Naast deze Mercedes zijn een Tesla Model X, een Jaguar I-Pace en een Audi e-Tron ineens kleine jongens, terwijl de EQV qua rijbereik een aardig eind in de buurt komt van die concurrenten. Dankzij een bruikbaar accupakket van 90 kilowattuur komt de elektrische Benz zo’n 350 kilometer ver volgens de meest recente WLTP-meetcyclus.

‘De volgende wordt elektrisch’

,,Zo’n ruime 300 kilometer in de praktijk zou voor mij voldoende zijn, dat is het minimale rijbereik dat ik zou willen hebben”, stelt eigenaar Ruud Pellemans (36) van technisch dienstverlener TEC Audio uit Kerkrade. Zelf rijdt hij – in ieder geval vóór de coronapandemie zijn zaak ietwat vleugellam maakte – zo’n 60.000 dagelijkse kilometers in een Volkswagen Transporter ‘Bulli’ uit begin 2020. Die heeft ‘gewoon nog een dieselblok’, maar Pellemans kijkt voor zijn volgende auto zeker naar een elektrische bus.

,,Voor mij is het bijvoorbeeld geen probleem dat er vooralsnog geen aanhanger achter kan. Als ik wat moet trekken heb ik – naast een Fiat Ducato bakwagen – ook nog twee Volkswagen Crafters die drie ton trekgewicht aan kunnen”, analyseert hij. Mijn dagelijkse bus kan prima elektrisch zijn, met zo’n actieradius zie ik geen problemen tijdens mijn normale gebruik. Kijk, een rit naar Oostenrijk is wat anders. Dat moet je beter plannen dan ik nu zou doen. Maar als ik bij wijze van spreken vanuit het zuiden van het land naar Klazienaveen zou moeten, dan red ik dat met een EQV. Tijdens mijn klus daar zou ik kunnen bijladen, en anders zou ik het geen bezwaar vinden om ergens even drie kwartier stil te staan om onderweg nog wat bij te laden.”

Snelladen

De 45-jarige Tesla Model 3-rijder (en mede-eigenaar van W-Sign Verkeersmaatregelen B.V.) Martijn Bunnik uit Naaldwijk staat daar net iets kritischer in. ,,Mijn Tesla haalt in theorie 530 kilometer, maar een ruime 300 is ook prima. Maar waar het mij écht om gaat bij elektrische auto’s is de laadsnelheid onderweg. De EQV kan maximaal met 110 kilowatt laden aan een snellader geloof ik, wat al best behoorlijk is, maar mijn Tesla kan inmiddels al op maximaal 250 kW laden.”

Daarin heeft Bunnik, die zelf zo’n 20 à 25.000 kilometer per jaar rijdt, een punt: aan een snellader van 110 kilowatt duurt het zo’n drie kwartier om de batterij van de EQV van 10 naar 80 procent op te laden. Dat is zeker niet slecht in het huidige aanbod, maar met name dat ene elektromerk uit Silicon Valley is qua laadsnelheid net iets verder. ,,In Nederland heb je er vrijwel nooit mee te maken, maar op lange ritten is zo’n hogere laadsnelheid erg lekker. Ik vind het ook geen probleem om even te moeten stoppen onderweg. Sterker nog: het is vaak heel prettig om even je benen te strekken, want je komt een stuk uitgeruster aan. Maar zo’n stop moet ook weer geen uur duren als je het mij vraagt.”

Uiteraard moet in ogenschouw worden genomen dat snelladen een stuk kostbaarder is dan laden aan een wallbox. Dus in de praktijk is snelladen vooral een mogelijkheid om net dat beetje kilometers dat nodig is om de rit te voltooien, bij te laden. In het geval van de EQV bijvoorbeeld 100 kilometer in ongeveer een kwartier.

Duitse kwaliteit

Waar Tesla níet aan kan tippen, meent ras-Westlander Bunnik, is de bouwkwaliteit van de EQV. ,,Op dat punt zou ik zó weer terug gaan naar een Duitse auto. De afwerking van mijn auto is niet overal even netjes en als je een deurtje dicht gooit, klinkt dat ook niet zo stevig als je zou willen. En ja, meer ruimte zou ook wel welkom zijn: op zich redden onze dochters van 8 en 10 het prima in de Model 3 maar meer ruimte vindt iedereen toch lekker, of niet? Daarnaast vind ik de EQV er erg strak uitzien, hij is het niveau van ‘gewoon een bussie’ wel ontstegen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Ook geboren Limburger Ruud Pellemans voelt zich opperbest achter het stuur van de elektrische Mercedes. ,,Wat mij betreft zit bediening van stoelverwarming op een gekke plek, zo in de bekleding van de deur, maar wat is dit een mooie auto van binnen zeg! Hier word ik heel hebberig van, volgens mij is er simpelweg niets anders te krijgen met deze kwaliteit in dit segment. Juist omdat hier zo veel luxe in zit, zou ik het geen straf vinden om mezelf hier ook privé mee te verplaatsen. De bediening van onder meer het infotainment is eenvoudig, al ben ik nog geen vriendjes met de stembediening.”

Daarmee doelt Pellemans op de aanwezigheid van het vooruitstrevende MBUX-besturingssysteem (Mercedes-Benz User eXperience), dat de EQV aan boord heeft. Hiermee kun je de systemen in de auto op de meest uiteenlopende manieren bedienen, bijvoorbeeld via stemcommando’s waarbij de auto reageert op ‘Hey, Mercedes…’ Waar wij geen enkel probleem hebben ervaren, kreeg Ruud niet altijd de juiste antwoorden van de auto. Na nog een poging, met een grote glimlach: ,,Ik denk serieus dat hij last heeft van mijn Limburgse accent!”

‘Mega ontspannen’

Een aspect van elektrisch rijden waar werkelijk iedereen wél enthousiast van wordt, is het rijcomfort en de souplesse. Martijn Bunnik: ,,Het is heel simpel: een elektrische auto rijdt veel lekkerder dan een auto op benzine of diesel. Je barst op elk moment van het motorvermogen en die kracht is super. Ik vind elektrisch rijden top, het rijdt mega ontspannen en negentig procent van de tijd rij je alles met één voet omdat je kunt afremmen op de elektromotor.”

De EQV stelt je in staat om te kiezen uit verschillende ‘remstanden’ aan de hand van flippers aan de stuurkolom. Naast een automatische stand (waarbij de auto met remmen onder meer rekening houdt met andere voertuigen voor z’n neus) en de standaard ‘Drive’ is er keuze uit D+, D- en D-- waarmee je zelf de remkracht kunt afstemmen op je wens van het moment. ,,Maar als je het mij vraagt, is het motorvermogen veel interessanter”, reageert een blij verraste Ruud Pellemans na zijn eerste kennismakingsrit.

De EQV heeft met 150 kW (ofwel 204 paardenkrachten) inderdaad meer dan voldoende pit, ondanks zijn flinke gewicht van ruim 2.500 kilo. ,,Zeker als je de rijmodus Sport selecteert, reageert hij zó soepel en snel, dat is bijna belachelijk. Ik heb in mijn diesel-‘Bulli’ al niet te klagen wat vermogen betreft, maar ik zal straks toch weer even moeten wennen aan wat minder souplesse zodra ik weer in mijn eigen auto zit, ben ik bang.”

,,Bovendien vind ik het kostenplaatje interessant: deze EQV (vanaf € 60.889 exclusief btw, red.) is een stuk voordeliger dan een vergelijkbare V-Klasse met een dieselmotor. Vooruit, hij zit weliswaar in een andere prijsklasse dan mijn huidige Volkswagen, maar de totale onderhouds- en gebruikskosten liggen een stuk lager. De eerste vier jaar is onderhoud zelfs inbegrepen, begrijp ik. Dat maakt zo’n EQV zeker het overwegen waard, dit is absoluut een auto die hoog op mijn lijstje staat.”