Nieuws Mobiliteit
Roep om infrastructuur voor elektrische vrachtauto's steeds luider
Elektrisch aangedreven vrachtauto's, zij het met een accu of een brandstofcel, zijn een cruciaal onderdeel van CO2-reductie in de EU. Autofabrikanten eisen daarom dat de EU flink inzet op het uitbreiden van het aantal laadpunten en waterstoftankstations.

Plannen voor de ontwikkeling en productie van elektrische trucks of vrachtauto's met brandstofcel zijn er genoeg. Foto: Shutterstock
De Europese branchevereniging voor de auto-industrie ACEA eist dat er vóór 2030 minstens 42.000 laadpunten voor elektrische vrachtauto's zijn in de Europese Unie, schrijft Autoweek. Daarnaast eist de koepel dat in 2030 zo'n 1.000 tankstations voor waterstof zijn opgezet. Plannen voor de ontwikkeling en productie van elektrische trucks of vrachtauto's met brandstofcel zijn er genoeg, maar klanten zullen deze vrachtauto's nooit kopen als er onvoldoende mogelijkheden zijn om ze op te laden of waterstof bij te tanken.
Lees ook: AIA-juryvoorzitter Jan Peter Balkenende: 'Nederlandse auto-industrie is gezond'
De EU stelt als eis dat de CO2-uitstoot van wegvervoer in 2050 met 90 procent is gedaald ten opzichte van 1990. Volgens de ACEA kan dat alleen als EU-landen worden gedwongen meer werk te maken van elektrische laadpunten en waterstoftankstations.
11.000 oplaadpunten voor elektrische vrachtauto in 2025
Wat de auto-industrie betreft moet het dagelijks bestuur van de Europese Unie lidstaten in een nieuwe richtlijn bindende doelstellingen opleggen op het gebied van infrastructuur voor elektrische vrachtauto's. De ACEA doet de oproep samen met de milieugroepering Transport & Environment, die geregeld rapporten over CO2-uitstoot door de vervoersbranche publiceert. De twee partijen willen dat truckers in 2025 al bij 11.000 punten terecht kunnen om hun elektrische vrachtauto op te laden.